Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mormor

köparen klagar 9 mån efter köp

Rekommendera Poster

Hej Tommy.

Då får du samma råd av mig som säljaren fick.

Tag kontakt med kommunens konsumentvägledare. Så slipper ni bråka om vem som har rätt då kan ni få reda på vad som gäller i en privat affär mellan två parter.

Att säljaren diskuterat affären här på forumet är för att få stöd då det tyvärr är vanligt att köpare kommer med orimliga krav efter en affär.

Återkom gärna här på forumet och berätta hur det gick efter ert samtal med konsumentvägledaren.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 04 augusti 2008 | 06:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som någon sagt innan...det är mellan parterna. Men killen är ute och cyklar, kommunalråd eller inte. Att han ens nämner det är ju rent pinsamt och visar på hur fel han gör.

Det går inte att begära ersättning för ett privatköp på en 30 år gammal båt om inte så sagts i ett kontrakt båda skrivit under. Helt omöjligt. Det är helt logiskt att saker kan gå sönder och det får man ta själv som köpare. Man kan vara glad om det ingår någon månad motorgaranti då man köpt från en handlare. Fan tänk om man haft mage att ringa dom fd ägarna till dom båtar man haft och försökt begära ersättning. Dessvärre så i min värld ialla fall så är det alltid nåt som krånglar eller  går sönder på båtarna...Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt 5st båtar under mitt båtliv, kan bara säga att något händer givetvis under en säsong. Men har aldrig upplevt av båtägare luras särskilt mycket.

Vid bilköp så är det mer som luras enligt mej.

Lycka till! Synd att dom ska förstöra för er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles rätt,

Det är inte roligt att bli anklagad för lurendrejeri, vi tog mycket illa vid oss. Vi behövde goda råd och stöd även om vi vet att vi gjort rätt, och det har vi verkligen fått.

Tack alla, det känns bra! För vår del är affären avslutad och vi tänker inte lägga mer energi på det.

//Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tools,

Det är riktigt, vad Du eller säljaren har för förtroendeuppdrag är egentligen rätt ovidkommande. Men jag vet att man som förtroendevald i vissa fall också blir offentlig person, och då bör man kanske fundera själv en extra gång lite då och då innan man agerar. Just förtroendevald innebär ju inofficiellt att man kanske skall vara lite duktigare, lite bättre påläst o.s.v. än vanliga Svensson.

Visst skall man höra båda sidor och visst är vi nyfikna på Din version, som helt naturligt säkerligen skiljer sig en del från säljarens. Men så länge versionerna är samma så långt att det handlar om en över 30 år gammal båt som det, efter köpet, hänt det ena och det andra med, är Din version faktiskt rätt ointressant för sakfrågan. Endast om säljaren bevisligen ljugit och desutom haft uppsåt med sitt handlande, kan man teoretiskt ha ett case. Annars är det bara att ta skeden i vacker hand.

Att det uppstår fel på båten - om så precis efter köpet - behöver ju inte betyda att de fanns när säljaren sålde, eller att denne märkt av dem (vilket i så fall Du skall bevisa !). I synnerhet inte på en så gammal båt. Tvärtom.

Och det är bara att bita i det sura äpplet - köper man en 30 år gammal båt så får man också en 30 år gammal båt. Som kan hända vad som helst med när som helst. Fast jag förstår Dig också, man blir lätt blind när man hittat sitt objekt. Men det är Ditt problem, inte säljarens. Och köper man av privatperson så är det alltid runt hörnet-garanti som gäller. Tipset att även Du ringer konsumentvägledaren är faktiskt inte så dumt...;-).



Senast ändrad av IngemarE | 04 augusti 2008 | 12:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid affärer mellan privatpersoner (vilket jag förmodare detta är ) gäller köptagen. Enligt den säljs en vara i princip i  “förevisat och befintligt skick”. Vilket innebär att köparen har en omfattande undersökningslikt, och du har en upplysningsplikt, det vill säga om att tala om de fel du känner till att varan är behäftad med, och att de uppgifter du lämnar är korrekta. I övrigt gäller att en vara skall vara i skick som kan förväntats sett till ålder pris etc. Någon garanti etc. finns det alltså inte om ni inte har avtalat om det. Där utöver är det så att även om det finns en sådan så gäller den (normalt) endast för sådana fel som varan var behäftad med före köp.

Och i ditt fall tycks det  som om du upplyst om vad som är gjort och att de fel som nu finns uppstått efter förvärvandet, (även om slitaget påbörjades den dag den var ny). Och har det gått så lång tid som två säsonger och köparen brukat varan mycket  har jag svårt att se att du ska reparera p.g.a. good-will

Alltså, du behöver inte alls slänga på luren, tvärt om tala  om för honom att du anser du fullföljt dina åliggande i enlighet med köptagen.  Och säg att om han har några invändningar kan han skriftligt att precisera  på vilket sätt han menar att det är din skyldighet att i enlighet med köptagen och ingenting annat stå för de reparation av den båt han har ägt sedan förra sommaren. När/om du fått det svar på det så vore det kul att läsa det.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara korrigera att köparen köpte båten i början av oktober inte förra sommaren.

Vi har också sagt till köparen att vi visst förstår honom - vi är ju i samma situation men att det inte är detsamma som att vi lurat honom. Vi har lagt ut väldigt mycket pengar på den båt vi köpte i höstas under precis samma förutsättningar och känner oss inte ett dugg lurade.

Och jag håller med om att proffessionen inte har med saken att göra men det var som svar på ett roligt inlägg av en annan medlem. Dumt av mig - erkännes!

Som sagt - vi känner att detta är en avslutad affär.

Mvh

//Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som slog mig nu - båten såldes förra hösten. Nu vill köparen ha ersättning för bl.a. utbytt värmeväxlare och vattenpump.

Ponera att köparen inte vinterkonserverat ordentligt. Vad händer då ? Jo, värmeväxlaren och vattenpumpen kan frysa sönder. Visst, nu spekulerar jag. Men eftersom köparen också läser i denna tråd så kanske han möjligen med detta exempel förstår hur orimligt det är att kräva ersättning för fel som han faktiskt själv skulle kunna ha orsakat.

Ingen (mer än köparen själv) kan heller veta hur båten hanterats i allmänhet och vad den varit med om från den stund den lämnade säljaren. Av detta förstår var och en med lite sunt förnuft i behåll att säljaren rimligen inte kan ha något ansvar för båtens kommande skick och fel. Därför är köplagen som den är. Detta gäller i synnerhet en båt/motor som över 30 år, där man helt krasst måste räkna med att motorn är slut, och att allt bättre än det är bonus. Oavsett vad säljaren säger.

Vi är duktiga på olika saker. Man får hoppas och tro att köparen har andra kvalitéer som uppväger denna lucka.



Senast ändrad av IngemarE | 04 augusti 2008 | 15:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har läst tråden med intresse, att köpa en 30 år gammal båt för 75.000:- och sedan efter en halv säsong bli förvånad av att det kan uppstå fel, och kräva 22000 tillbaka är minst sagt underligt.

Han skall naturligtvis inte ha ett öre tillbaka.Tungan

 

 

 



Senast ändrad av bigl | 04 augusti 2008 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill påpeka att jag inte vid något tillfälle lämnat ut personliga uppgifter om  köparen vi har diskuterat på forumet, mer än att jag sagt att han är kommunalråd i vår kommun Vilken kommun det rör sig om har aldrig nämnts. (har dessutom sagt att det var som svar på ett skämtsamt inlägg och inte har med det övriga att göra)

Mvh

//Ewa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Kan inte annat än säja att ni gjort allt rätt och har inge ansvar som alla skriver. Jag har haft problem med liknande personer.

Sålde en 15år gammal bil med massa utrustning och allt fungerade när jag sålde bilen. Han provade och körd och hitade inget fel men skulle pruta endå... givetvis det hade jag räknat på när jag satt prist. Så jag sålde den och inga kvitton skrevs så allt va lungt tyckte jag då.

Två dagar senare kom han hem till mig och vissade att enna fösterhissen inte fungerade att köra upp. Ok tänkte jag och ställde mig och skruvade av dörr sidan för att fixa problemet. Va små rost engrepp på kontakterna så jag gjorde rent och smörjde upp allt så det fungerade och provade allt och monterade tillbaka så han kunnde försvinna igen.

Sedan kom han upp till mig vid flera tillfälen med olika problem och frågor vilket jag ibörjan hjälpte han med. Men till slut så förklarade jag för han att det finns märkes värkstäder som ska leva på att hjälpa till med bilar med små fel på. Och att jag inte kan hjälpa dig varje gång det blir fel på bilen för då skulle den kostat mycket mer, eller så måste jag ta betalt när jag hjälper dig.

Han förstog inte vad jag menade och kom hem och in till mig vid flera tillfälen så till slut så läre jag be honom att inte besöka mig i hemmet för jag börjar känna mig illa tills mod när du kommer hem och in till mig hella tiden. Så slutar inte du så måste jag anmäll dig blev mina sista ord och dom värkade gå som tur va.

 

SÅ vad lärde jag mig av det, ju jag säljer alldrig något till någon i samma kumun som jag. Bor i liten kummun med under 10k. Så jag förstår att det är väre när man bor i samma komun som köparen. väst är det med mindre (folk älskar ju att prata)

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..så klok en förtroendeval är ?!?!?!?!?!?! Du borde kunna ställa krav på hans förståelse/kundskap hur affärer mellan 2 privatpersoner går tillväga . Att han (be)klagar är för att han inte är lämplig som ......( vad vet jag ?) hahahahaha //JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ewa!

Håll ut och hoppas att vår personvalde inser att han hädanefter kan köpa sina grejer från andra än privatpersoner och trakassera dem istället så får vi se hur det går. Som jag har läst det hela har han inte mycket att komma med där heller. Mellan privat personer finns inga garantier förutom rena bedrägerier som man ska anmäla direkt. Önskar att man kunde lägga ut din köpare för att varna andra!!

Nu till ditt senaste bekymmer. Kvittot på köp objektet skall din köpare ha för att bevisa att han har fullgjort sin betalning. Att från säljarens sida skriva i befintligt skick e.dyl har ingen betydelse, däremot kan det vara bra att skriva brister eller andra uppgörelser för att undvika framtida diskussioner. 

Det enda han kan göra är att stämma er inför tingsrätten vilket kommer att bli mycket mycket dyrt för hans del. Det skulle vara mer man i honom och inse att detta kanske inte var hans grej, men det är kanske inte är så lätt när man har utomstående som kritiserar köpet och allt underhåll som krävs. 

MVH DBED

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tools!

På din bild ser båten helfräsch ut. Några justeringar måste man göra för att få sitt eget skepp dit man vill. Skit i utomstående och var stolt över ditt köp.

MVH DBED

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtroendevald politiker.. Hahaa. Det är de som myglar mesta av alla oavsett om de är röda,gröna,lila eller blå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Hej!

 

 Här kommer köparens ”point of wiev”, efter att ha försökt få till ett samtal med säljaren. Detta visade sig inte gå och jag tror att de råd som lämnats här på Marineguiden är en anledning.

 Jag anser att jag inte fått vad som beskrevs i köpesamtalen. Det var grunden till min telefonkontakt inledningsvis och sedan mail där jag gav min bild och samtidigt ställde ekonomiska krav. Jag har bestämt mig för att använda det exempel som tydligast visar på säljarens agerande och inte på den viktigaste punkten på min lista.

 Ett av skälen till att jag bestämt mig för att svara här trots att endast mannen står på kontraktet, är att svaren jag fått är undertecknade av både ”mormor”/Ewa och mannen som står på köpekontraktet. Jag har också tagit mig friheten att avidentifiera de texter som jag betstämt mig för att lägga ut.

 

Först vill jag visa min text.

 

                   Drev

Vid en kontakt med Varvet som enligt säljaren skulle ha renoverat drevet, talar de tydligt om att drevet inte varit isärplockat vid detta tillfälle. De har däremot bytt knutkors och bytt bälgar som varit läck samt andra tätningar och detaljer som kommit av en längre tids läckage. Allt detta mellan motor och drev. Varvet har en tydlig bild av det som gjorts.

 En renovering av drevet ligger kring 6000kr om det inte är något direkt fel.

 

Här kommer texten som gavs som svar av säljaren.

 

 

Vi lämnade in båten till Varvet för besiktning av drevet 2005 pga att vatten fanns i motorrummet. Besiktningen gjordes av försäkringsbolagets skadereglerare.

Varvet bytte då ut de delar som behövdes (som du tar upp) men att jag skulle sagt till dig att drevet var helrenoverat stämmer inte alls – det besiktigades och befanns vara ok.

Detta måste du helt ha missuppfattat.

 

 Här kommer texten från annonsen, vilken jag för övrigt har hämtat en kopia av via Blockets kundservice.

 

                     

Drevet helrenoverat 2006

 

 

Tyvärr ger detta en dålig bild av säljaren enligt min uppfattning, vilket jag försökt undvika. Jag anser fortfarande att jag borde få kompensation för de kontanta utlägg jag haft.

 Vad jag gör nu det vet jag inte.

 

Köparen

(som än en gång önskar att samtal kunde förts utanför ett offentligt rum)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan de ha varit så att Ewa och hennes sambo/make inte är så kunniga inom grejar ämnet så dom trodde att de var en hel renovering av drevet som gjordes?

Ja menar ta bilen till en verkstad för att ett simpelt fel så blir du ju totalt bombarderad med alla spindelleder, hjulager,drivaxlar,bustnigar länkarm etc etc som dom var tvungna att plocka bort eller jobba runt för att fixa baklampan.

 Poängen är alltså att mekaniker nästan alltid får de att låta mer avancerat än de är och för ett otränat öra så kanke de låter som en helrenovering!

Har ja fel?

Ha de bra

Tomas  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är DREVET det är fel på, inte värmeväxlare, vattenpump, läckaden taklucka, plastbit i ventil och vad det nu var för fler saker som räknats upp?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glad och ni andra!

Jag tycker du skall använda dina 15 000.- som du prutade bort och gå vidare i livet, du har köpt båten av en privatperson och i befintligt skick det är för och nackdelen att köpa privat.

Privat=billigt (oftast)

Företag=dyrar men med reklamationsrätt i 2 år

Om båten hade visat sig vara i bättre skick än du förväntat dig hade du då betalat tillbaks pengar eller?

Nej som sagt tag detta som lärdom till nästa gång, du är inte ensam någon av oss har säkerligen råkat ut för samma sak någon gång.

Äpplet blir inte surare...

Mvh/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Några kommentarer till dina synpunkter.

1) Som köpare mellan två privatpersoner är det DU som har undersökningsplikt.
I detta specifika fall gäller det för dig som köpare att ALLA utsagor från säljare (i form av bl.a. försäljningsannonsen, munligt framförande, skriftliga avtal mm) skall kontrolleras så att det stämmer med verkligheten. Ett exempel kan var en kopia på utfört arbete från verkstaden. Detta bör ske helst FÖRE själva kontraktskrivande eller att få i kontraktet/avtalet få en text som innehåller avsteg som du som köpare exvis inte hunnit kontrollera eller fått av säljaren att åtgärdat.

2) Att förhala brister som du sen skall få åtgärdat av säljaren ca 9 månader efter genomförd affär/betalning tycker jag personligen är undermåligt.
Köper man begagnad bil/båt av mäklare kan du som privatperson i bästa fall få tre månaders garanti men i normala fall bland privatpersoner max en månad efter genomförd affär eller möjligtvis i samband med sjösättning på tidig vårkant om du köper när isen har lagt sig.

3) I båtbranschen precis som det förmodligen är i alla branscher så kan renovering betyda olika saker beroende på vem som säger det och i vilket sammanhang. En motorrenovering kan alltså vara allt från att (bara) byta olja (som SKALL genomföras varje år) till en komplett och fullständig renovering av motor.

4) Drevet har väl dessutom näppeligen med vattenpump, värmeväxlare att göra.

Förslag
Lägg ner verksamheten och bränn krutet och energi på annat. Ta med dig lärdomen att det är köparen som har undersökningsplikt, i synnerhet i affärer mellan två privatpersoner. Övrigt som du inte kan/är osäker på, försök få in detta i kontaktet/avtalet.

Ha nu en fortsatt Trevlig Båtsommar
Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vi vill bara kommentera ditt inlägg med att säga  - åter igen - att du har fått all den info vi kunde ge dig muntligen. Som någon här säger och som min man talat om för dig så är vi inte alls kunniga på området utan har fått be duktiga vänner och bekanta som kan motorer om hjälp när det behövts.

Vi har nu svarat dig per email 2 ggr att vi är färdiga med affären. Precis som alla här på forumet säger så har du prutat och fått båten väldigt billigt och affären är avslutad.

Dina synpunkter per email till oss om att jag tagit upp affären på Maringuiden är  befängda - yttrandefriheten gäller oss alla och anledningen till att jag började är ju helt och hållet beroende på att du ringt och mailat och vill ha ersättning i efterhand och jag ville höra om någon annan råkat ut för samma sak. Du säger också efter att vi svarde dig igår per email att nu ska du gå ut på Maringuiden och ge din version  - det står dig fritt och är helt och hållet upp till dig. Vi har inga synpunkter på det. Ingen har utlämnat dig - det finns många kommuner i vårt avlånga land.

Vi hoppas nu lägga detta bakom oss och koncentrera oss på att få vår båt i ordning :-)

För er som tipsade oss i början av tråden:

Sista tipset vi nu fått är att tändspolen är kass. Vi har nu fått hjälp att byta bränslepump, startmotor, förgasare, oljefilter, tändkablar och stift och bensinslangar men båten går dåligt ändå. Problemet att den vill lägga av när vi drar ner på gasen kvarstår men den startar i allafall igen. Den vill även lägga av vid belastning så vi får köra på halv fart. Många kloka huvuden har varit inblandade men ingen kan sätta fingret riktigt på vad det är så vi får byta saker efter hand och köra på uteslutningsmetoden.

Vi ska nu få hjälp av ytterligare en duktig bilmek att byta tändspolen också. Han ska också ställa in tändning och förgasare.  Har ni mer tips så tar vi gärna emot dem. Håll tummarna att vi får några dagar till på sjön!

Mvh

Mormor Ewa (jag är även farmor:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med laand.

Och Tool,

Du har missat några uppenbara saker:

1). Helt genomgånget, Helrenoverat o.s.v. är begrepp som betyder olika beroende på vem som frågar, vem som svarar och vad syftet är. Detta är ganska självklart och borde inte behöva förklaras för någon med lite livserfarenhet. Firman kan säkerligen ha använt ordet helrenoverat till kunden, eftersom den föder dem. Ditt syfte är istället att visa att så lite som möjligt är gjort och ställer frågan på annat sätt, och får därmed ett försiktigare svar. Helt klart även i Din verison är ju dock att firman gått igenom och bytt det som behövde bytas. Vad är då problemet, drevet fungerar väl ? Eller är det bara principen, att inte allt var nytt ?

2). Du skulle själv undersökt inte bara drevet utan hela båten. Kan Du inte själv så skulle Du anlitat någon. Helrenoverat är som sagt inte en falsk utfästelse, utan något som säljaren sagt efter bästa förstånd. Kanske ett ord de t.o.m. fått höra själva av firman. Och varför kollade Du inte upp detta då med firman, tittade på kvitton o.s.v. vad som var gjort ? Att Du inte var intresserad är Ditt eget fel. Kom inte efter nästan ett år och skyll det på säljaren. Läs köplagen och skäms istället innan Du skriver offentligt och gör fler självmål.

3). Vad har drevhistorien med saken att göra överhuvudtaget ? Du ställer inte alls säljaren i dålig dager, som kanske var Ditt syfte. Tvärtom, det visar istället att Du inte riktigt förstått vad det handlar om att köpa båt och vilka skyldigheter DU har. Välkommen till verkligheten !

Jag anser att jag inte fått vad som beskrevs i köpesamtalen. Det var grunden till min telefonkontakt inledningsvis och sedan mail där jag gav min bild och samtidigt ställde ekonomiska krav

4). Lilla vän, detta kontrollerar man innan köpet. Eller absolut senast utan dröjsmål så snart som möjligt efter. Tror det i KL eller KKL står inom skälig tid. Har Du kommit på detta nu, efter nästan ett år !? Dessutom på en över 30 år gammal båt.

Jag anser fortfarande att jag borde få kompensation för de kontanta utlägg jag haft.

5). Varför anser Du Dig vara berättigad till ersättning (alltså vattenpump etc.) för något som kan ha ett samband med ett felsymptom som säljaren trots allt upplyst Dig om. Ett felsymptom Du dessutom redan fått ersättning för en gång genom avdrag på köpeskillingen. Skall Du nu ha ersättning en gång till ? Eller skulle en del av det vara kompensation för att Du nu kommit på att drevet visserligen var genomgånget och felfritt men inte helrenoverat ?

En liten lektion verkar tyvärr vara på sin plats:

  • Om Du läser tidigare inlägg så ser Du att Du måste kunna bevisa att felet fanns från början, alltså vid köpet. Du kan också läsa att det finns många sätt som Du - genom Din hantering - kunnat orsaka detta själv. Börja där. Och bedöm sannolikheten för detta, efter nästan ett år.
  • Dessutom skulle Du tagit kontakt med säljaren och givit denne en chans att besiktiga felet och besluta om åtgärd innan Du börjar renovera och reparera. Det har Du inte gjort, eller hur ?
  • Båten är väl betydligt bättre nu, med ny vattenpump o.s.v. ? Det enda Du kan kräva av säljaren är nämligen en t ex 30 år gammal men fungerande vattenpump. Så fungerar det även vid reparationer som betalas av försäkringar - det borde väl Du veta ?
  • Exempel: Ponera nu dock att säljaren skulle ha ljugit, betett sig bedrägligt o.s.v. och Du skulle ha laglig rätt till ersättning: Eftersom värdet av 30 år gamla motordelar är nästan noll - även om de råkar fungera för stunden - så är också ersättningen Du skulle kunna haft laglig rätt till i princip noll. Båten är ju prissatt, köpt och såld med 30 år gamla delar, och säljaren skall inte stå för den värdehöjning en ny del innebär.

Vad jag gör nu det vet jag inte.

Det är väl uppenbart, tycker Du inte det ? Be Ewa om ursäkt, tänk över Dina misstag och ta lärdom av dem till nästa gång. DEN båten kommer Du garanterat att undersöka mer noggrannt och kanske köpa utan att vara uppe bland rosa moln och drömmar.

Och som sagt - välkommen till verkligheten.



Senast ändrad av IngemarE | 06 augusti 2008 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga här är inte vad som eventuellt stog i annonsen utan vad som står i kontraktet. Men allvarligt förstår inte våra politiker bättre så blir jag orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte förvånad!!! (asgarvar)

De finns ju de som säljer bilar och båtar som i sina annonser skriver ny motor å så visar det sig att de har byt ut motorn som kanske hade gått 40000 mil mot en som de köpt på skroten som bara gått25000 mil! 

För mig är det ingen skillnad..............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men det är ju i alla fall lite sant. Det är en ny motor för den bilen eller båten Flört.

Och alla som begriper lite vad undersökningsplikten innebär och har lite perspektiv till affären inser att man måste tro det värsta om en årsmodellmässigt gammal motor. Oavsett vad säljaren säger. Det behöver ju inte vara osant, den ju faktiskt ha gått hur bra som helst utan åtgärder. Man kan också se det som att sannolikheten då är större för att det snart är dags....Guld

Undrar om köparen Tool även skulle krävt säljaren på pengar för reparation efter nästan ett år om det varit en 31 år gammal bil han köpt. En bil, där säljaren faktiskt duktigt nog påpekat att den har lite brister och går upp i temp ibland.

Den är ju så ny som 1977 års modell, och det kan man ju inte tro att en så ny bil skulle behöva några reparationer redan inom ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolig läsning det här!

Som jag ser det har dock Ewa och hennes man uppfyllt avtalet i betydligt högre grad än Kristdemokraterna har uppfyllt sina vallöften.

Jag tror minsann att jag ska skicka ett ersättningskrav till Kd för mina kontanta utlägg på grund av bensinskattehöjningen.

Eller har politiker ensamrätt på att bluffa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte vår Ancas förra våren (2007) av en supertrevlig säljare -vi köpte den privat. Vi gick genom motor och övriga båten, och utefter det bestämde oss. Under säsongen som följde så fick vi en massa problem -tvungna att byta limpa, bälgar och en massa detaljer... besvärade vi säljaren med detta??? Nä, varför skulle vi göra det!?!? Det var naturligtvis vi själva som skulle stå för dessa saker, då vi köpte båten privat och i befintligt skick!

De enda gångerna jag kontaktade säljaren, var för att få tips på den lack han använt till räckena, vart man kunde få tag på glödlampor... alltså tips som bara förra ägaren kunde ge svar på... inte f*n att jag skulle ge mig till att besvära förre ägaren med saker som går sönder på en 30 år gammal båt, som vi dessutom köpt i dess befintliga skick!!!

Och den förre ägaren gav mig bra svar på de frågorna jag hade... så jag anser -och jag hoppas att den förre ägaren anser samma- att det var en bra affär för båda parter...Som privat köpare är det min sak att kolla upp eventuella brister innan affär genomförs... och påtala dem innan köpet, inte 8 månader efteråt!



Senast ändrad av Keddy | 13 augusti 2008 | 15:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

(som än en gång önskar att samtal kunde förts utanför ett offentligt rum)

Det är väl bara den som har något att dölja, eller den som inte har torrt på fötterna, som är rädd för offentligheten? Man blir ju häpen hur vuxna människor, förtoendevalda eller inte, kan vara så naiva. Vakna upp Tools.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här måste väl ändå vara en av guiden påhittad historia för att locka besökare att stanna kvar och komma tillbaka till sidan!!! Inte f_n kan folk, inte ens politiker, vara så dumma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den är nog dessvärre sann. Och om man tittar på de inlägg Tools gjort, så har han faktiskt tidigare ställt frågor (troligen) om båten han sedan köpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...