Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BMoon

Komma upp på en vattenskida?!

Rekommendera Poster

Hade tänkt försöka mig på att åka på en vattenskida istället för två. Verkar lite roligare och mer givande. Kommer upp lätt och åker skaplkigt på två skidor men lite klurigt att svänga på två.

Har testat lite med den skida men kommer inte upp. Det drar åt sidan så mycket när repet kommer bredvid skidan så jag ramlar nästan direkt eller drunknar i nån megavåg jag drar upp. Något säger mig att det är något med tekniken eller stilen som felar, går ju upp direkt på två...

Hur ska jag bära mig åt???
Väger 100-110 kg så är ju lite att dra upp men skam den som ger sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

starta på två skidor först och dropa sen den andra skidan och sätt foten som är fri i slalomkappan på andra skidan som sitter på foten

 

MVH.suzumar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så att du tar ur foten som sitter bak och släpa det benet utsträckt bakåt och balansera med vristen tills du kommer  upp i plan sätt därefter i foten viktigt är oxå att du håller knäet böjt på det benet du har skidan i början av starten för att därefter sträcka ut.

 

Lycka till MVH Henke

 



Senast ändrad av Henke70 | 30 juli 2008 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släppa en skidan i farten är jag inte så pigg på. Känns som den antingen kommer bort eller jag/någon annan kör över den.

Sist jag åkte var det rätt mycket vågot och svårt att komma rätt. Ska testa det där med vristen och se om det hjälper, felet var ju balansen så kan nog gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släppa skidan i farten är det vanligaste sättet. Se till att släppa den intill en ö eller på en sträcka där du vet att inte mycket båttrafik förekommer. och se sedan till att ha lite koll på den under själva åket. Man kan bryggstarta på en skida men jag har aldrig lyckats starta i vattnet på endast en skida. Det största problemet med att släppa i fatren är att den oftast vänder sig upp och ned och att den är oftast svart under till. Det kan vara lite lurigt i skymning att hitta den igen. Jag har testat att stara med en fender klämd mellan låren som är fastknuten i skidan. Den fungerar som en boj och uppmärksammar andra båtåkare och gör det lättare att hitta skidan igen. Lite krångligt att starta första gången men man lärde sig. Nu mer åker jag nästan bara bräda. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagt så är det lättare att släpa ena benet efter sig vid start i vatten på en skida. Annars så kan du testa att starta ifrån en brygga och ha den ena skidan ganska löst och bara använda den som stöd när du reser dig och sen direkt kliva ur den. Har gjort så några ggr själv när jag inte haft tillräckligt motorstark båt så man kunde starta i vattnet. På så sätt kan man lyckas lämna kvar skidan vid bryggan så nån kan plocka upp den direkt så den slipper flyta omkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut lättaste är ju att släppa skidan i farten. Börja ett par gånger att lätta den ena skidan fån ytan och känn på balansen sen när du känner någorlunda säker för skidan du skall släppa ngt bakåt och gå ur skidan och placera foten i bakre bindningen lugnt och fint.

Trodde du tvunget ville starta i vattnet som jag svarade på tidigare.

Keep tryingTungan

 

MVH Henke

 



Senast ändrad av Henke70 | 31 juli 2008 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...