Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Haz_69

Kräftfiske i vättern

Rekommendera Poster

Hej !

Jag är nybörjare på kräftfiske och tänkte prova på att fiska kräftor i Vättern.

Har inskaffat rätt typ av burar med flyklöppningar flöten med rätt dimension

Hur grova & långa linor behövs och hur djupt fiskar man max i vätter efter kräftor ? Dvs hur långa linor skall varje bur ha ?

Hur förvaras de fiskade kräftorna i sump eller i bur på land ? Klarar de sig i bur på land från fre natt till sön lunch så eller är det endast sump som gäller ?

Även tacksam för andra bra tips inför kräftfisket !

Mvh Hasse Glad

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom du måste ut 300m från land och större öar så kommer du att få fiska på ganska djupt vatten, kolla sjökortet!. Vill minnas att det var runt 30m djupt.

Släpp tillbaka alla små kräftor, annars kan du få problem när du går iland.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O kolla väderrapporten innan du går ut, var själv med om för höga vågor förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märk med färgade kulor och inte med genomskinliga petflaskor som en del gör. Petflaskorna syns dåligt och det finns risk att linorna blir avkörda. Märk också kulorna med F som står för fritidsfiskare. Ta till ordentligt med lina så du är säker på att det räcker till så man inte står där och det inte räcker. Spänn linan lite upp till kulan och undvik drivlina som kan fastna i propellrar. Ta gärna GPS position var du lagt burarna ifall någon kört av linorna och du måste dragga efter burarna. En del (klåpare) får för sig att åka ut nattetid och då körs många linor av då de inte ser kulorna. Sumpa kräftorna i vatten men inte i stillastående vatten som hink eller dyligt. Sumpa i sjön.

Här finns info. om regler. http://www.e.lst.se/e/amnen/Fiske/Fiskebestammelser/Kraftfiske_i_Vattern.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sumpa dom där ingen hittar dom. Vettefan vad det är med Karlsborg, men dom snor burar, vittjar burar o vittjar sumpar. Blev förra året av med 2 längor burar, samt de andra var vittjade. Nästa pass sumpade vi väl kanske 300 kräftor. När vi sen skulle hämta dem var sump o allt borta. Då hängde ändå sumpen i lina från båten.....

Gesse: Du som har skaplig erfarenhet fr Vättern, hur många burar lägger du per länga och hur långt mellan dem? Lägger du samtliga längor på ett o samma område, eller sprider du ut dem på flera? Vi är 5 pers som tänkt traila till Karlsborg f att trolla o samtidigt fiska kräftor. Vi har fullt antal burar per person, så med tanke på att det ju blir några burar/längor vore det kul att veta hur man bäst lägger upp taktiken. Några heta tips om var vi ska lägga burarna? Gärna med några ungefärliga GPS-koordinater om du vill dela med dig :)

Vi kommer preliminärt utgå fr Karlsborg, men det är bara just preliminärt. Tycker du vi ska satsa på annan utgångspunkt?

Ska man lägga på botten som är platt, eller där det växlar? Grundområden bättre än djupt? Är det ngn vits med att lägga en testlänga på djupet? Förra året fick vi visserligen skapligt m kräftor enbart genom att lägga i närheten av andra fiskares kulor... men fick som sagt se burar både vittjade o snodda en av nätterna... inget kul alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu när det fria kräftfisket på vättern startar på fredag så börjar man bli lite sugen.

Någon som har info om hur fisket går i norra vättern. Vi har fiskat några år nu runt stora röknen.Tips på nya spännande platser i området skulle vara kul.

Då det tyvärr har stulits en hel burar av oss under de senaste åren så uppmanar jag alla som ska ut att vara uppmärksamma. Det skulle vara underbart att sätta åt idioterna som inte kan skilja på sin och andras utrustning.

Lycka till med kräftfisket!

Mvh Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Om man nu gör en långrev med 6 burar, med 10 meter emellan burarna = 60 m och det är 20 m djupt dvs totalt 100 m  lång lina och jag har en lina som är 150 m hur gör man med överskottslinan snurrar man upp den på en pinne vid plastkulan eller ? Man vill ju kunna fiska djupare också eller hur gör man ??



Senast ändrad av Haz_69 | 06 augusti 2008 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidigast tycker jag att det är bäst att göra en separat lina för burarna som ska ligga på botten. Använd helst en tyngd i varje ände på botten så att burarna inte flyttar sig för mycket om det är lite grövre sjö. Från dessa tyngder sätter jag fast linan som ska till ytan med en karbinhake. På ytan sedan virar jag sen upp överbliven lina på en bräda som jag sågat så här i ändrana > < . På varje bräda har jag skruvat dit en plast knap för att sätta fast linan på. Från brädan har jag en separat lina på ca. 40 cm till kulan.

Edit. V tecknen hamnade visst inte där jag skrev in dom, men hoppas du förstår hur jag menar ändå.



Senast ändrad av Gesse | 06 augusti 2008 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse

Vart får man tag i lämpliga tyngder ?  Och med vilken vikt ?

 

Mvh Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fixade egna. Tog först ett rundjärn (helgjutet) på ca. 50 mm i diameter och kapade ca. 10 - 14 cm långa bitar. Sedan tog jag ett mindre rundjärn (ca. 15 cm lång) och krökte denna till ett U och svetsade fast ändarna i den stora klumpen. Här har man nu ett lätt sätt att sätta fast karbinhakarna i tyngden nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla bromsskivor till bilar funkar fint som vikter,  det siter  redan fina hål i dom för karbinhakar  coh ligger bra på botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det lite overkill för att hålla fast en kräftbur? menar ni alltså att burarna flyttar sig så mycket så att man måste fästa dom vid botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor fördel att ha tyngder på botten då kulan annars vid kraftig sjögång tar med sig burarna. Blåser det mycket en längre tid så man inte kommer ut så kan burarna flyttats ganska lång bit med garanterat supertrassel bland linor och burar. Tyngder förhindrar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hur har premiären varit för er?

Vi var 4 kompisbåtar som fiskade i Norra vättern relativt erfarna, vårt 5'te år

Vi har alltid fått bra med kräftor tidigare men nu var det totalt dött. Vi fiskade i ca 1 dygn med nattlet och allt. Resultater var skrämmande vi snittade på ca 150 kräftor/båt totalt och vi brukar ligga på ca 800-1600 under samma tid.

Vi drog ett antal linor på tidigare ofiskade ställen för oss när våra vanliga toppställen inte fungerade och även detta utan resultat. Vi provade att fiska på djupt vatten och på några fina grund som vi känner till mm, mm ,mm ,mm ,mm men lika dött där.

Vad är det som har hänt, någon som vet om dom ömsar skal eller kryper allmänt dåligt just nu?

Håller kräftorna på att flytta söder över? Utfiskat ska det väll inte kunna vara efter allt man läser i didningarna om de extrema mängderna som ska finnas. och har funnits.

Rensar yrkesfiskarna det allmänna vattnet innan premiären för att sedan flytta in på vatten som är olovligt för oss.

Ja ja nu har jag gällt lite Gråter så det är bara att samla kraft inför nästa helg.

PS hoppas att det har gått bättre för erSkrattande

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur tunga skall dessa i så fall vara för en rev med 6 burar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tippar på att mina väger ca. 2 kilo st. Men det är en vild gissning då jag inte har vägt dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Ett tips från mig som fiskar en hel del kräft i norra vättern, är att inhandla en liten dragg på Biltema. Det gjorde jag idag, 99 kr för en 2,5 kilos dragg. Den fäster jag jag i flötlinan och skickar sedan ner kräftlinan på den med karbinhake. I slutet på kräftlinan fäster jag sedan den andra flötlinan, tycker det är lite överreklamerat med två draggar per kräftlina. Under tidigare år har vi inte använt några tyngder/dragg och linorna har inte flyttat sig, trots att de legat i över 10 sek. meter.

Fördelen med en tyngd är ju att man lätt kan fästa flöten i båda ändar. Vilket medför att man oftast kan ta upp burarna i medvind och slipper ha motorn igång.

Lycka till med kräftet.

Hälsningar Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...