Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
fiskarn

Förvaring av ägg på båt.

Rekommendera Poster

Låter kanske som en underlig rubrik...

Hur gör ni när ni ska på långresa med båten? Ägg tar ju stor plats i kylen, tror mig ha läst någonstans att man kan förvara råa ägg utanför kylen om man smörjer in dem med fett?

Någon som kan verifiera detta genom egna erfarenheter?

 

Mvh

 

Fiskarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska ägg förvaras i kylen?  i affären ligger de inte i kyl och där är välliggtiden enl datumen ca en månad, utomlands kan de tom säljas i solen på marknaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att äggen du köper ALDRIG har varit kylda, då kan du förvara dem i rumstemperatur under mycket lång tid, säkert upp till ett halvår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Innan sommaren läste jag någonstans att man kunde förvara ägg köpta i vanlig affär i ca 3 veckor i rumstemperatur utan problem. Vi har inte hunnit vara ute så länge själva då backslaget gick sönder efter åtta dagar, så jag har ingen egen erfarenhet. Mvh Nita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägg i svinet.

Senast (maj -07) glömde jag 4 ägg i sin fina lilla ask med plats för 6 st i kölsvinet i 4 veckor, inget rekord men ändå. Mums! Skall ut och segla på södra Östersjön nästa sommar, får se om jag testar äggen på nytt. Jaa, nya ägg förstås. Någon som vill hänga mé å testa ägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hönsägg skall hållas i svalt men ej nödvändigtvis i kylskåp.

I båten , där det går att förvara någonstans i ett , köl eller fack under kojorna eller där det är sjövattens kallt, är det ok. Ägggen håller sig länge, flera veckor. Innan dom blir uppätna, till frukost HI

Att smörja in ägg i vaselin eller att doppa dom i vattenglas eller gelatin är gammeldags, detta är att Konservera äggen lufttätt. Dom håller inte mycket längre för det.

Äggen skall då absolut inte förvaras i solsken och allt för varmt !!

Skalet på äggen är poröst, men den inre hinnan på ägget gör det lufttätt, ägget inoti är ju sterilt !

 

Vattenglas eller natriumsilikat är namnet på den konserveringsvätska som förr användes för att konservera ägg. Vattenglas är en natriumsilikat, Na2[siO2(OH2)] · 4 H2O. Den fungerar genom att den tätar porerna i äggens skal. Efter hand reagerar vattenglasen med koldioxid, CO2 i luften, och den från början glasklara vätskan övergår till en vit flockig, halvfast massa.

 




Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Rolf Bielke & Deborah Shapiro seglade sin båt Northern Light till Antarktis och övervintrade gjorde de just så. Äggen höll sig, enligt deras bok, färska under hela vistelsen.

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller förvarat äggen i kylskåpet utan i ett av skåpen i pentryt...har hållt sig i veckor.

Är man orolig så brukar jag prova äggen genom att lägga dem i vatten o flyter dom inte så är dom OK!

Mvh Marko K

 



Senast ändrad av Markos | 25 augusti 2008 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägg behöver inte förvaras kallt, dom håller hur bra som helst i skåp, låda eller kölsvin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi glömde äggen i båten (kölsvinet) efter semestern,vi var ute i 4v.2 veckor senare åker jag ut på gubbsegling med 2 polare. Första kvällen har vi kräftskiva och kokar ägg, som jag trodde att han som handlade köpt,inte förän dagen efter visar det sig att han aldrig köpt några ägg.Äggen på kvällen var helt ok.Att vädret var lite svalare i slutet av aug kanske hjälpte till.Äggen var enligt datumet 2 veckor över tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg för länge sen ett tips här på MG om att smörja in äggen i vaselin. Detta tips kom från en långseglare som seglat norden-karibien och äggen hade hållt sig hela vägen utan kylskåp. Tråden finns säkert om du söker här.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Datum som står på äggkartongen är enligt EU standard och är det datum som ägget håller sig utanför kylskåpet. I Sverige förvarar vi normalt ägg i kylskåp och då håller det sig ännu längre. 

Om du inte ska korsa Atlandet, så borde äggens normala hållbarhet inte vara något problem.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en gammal sjöman, och enligt honom så håller äggen betydligt längre om man vänder dem upp och ner med en veckas mellanrum. Teorin är att gulan sjunker väldigt långsamt genom vitan, och när den ligger i kontakt med hinnan så blir gulan dålig, och därmed hela ägget. Jag har själv aldrig provat så jag vet inte om det funkar!

 

Mvh

Tony

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvaring av ägg
Ägg är ett känsligt livsmedel som ska förvaras i kylskåp. I och med att skalet är så poröst kan ägget suga åt sig lukt, smak och även bakterier.
Bakterierna kan t ex komma från smutsiga köksredskap eller andra livsmedel.
Korv, fisk, ost eller andra starkt luktande livsmedel bör förvaras i burkar med lock. Äggkvaliteten försämras snabbt i rumstemperatur och bakterier kan lättare få fäste. Men med normal hygien och rätt förvarings- och tillagningsmetoder är det dock inga problem.

Äggförpackningarna är försedda med bäst före-datum, men i kylskåp håller äggen betydligt längre. Hårdkokta ägg ska också förvaras i kylskåpet men helst inte längre än en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör så varje sommar och äggen håller sig utmärkt. Fick tipset av en långseglare som gjort så under sin långsegling till Karibien.

Livsmedelsförvaring är defenitivt något som blivit överdrivet i dag. Man kastar mat bara för att bästföre datumet gått ut istället för att prova. (vet inte hur mycket mjölk som hälls ut i onödan pga detta). Vilket slöeri med resurser.

Vi har någon form av hysteri i det här landet. Pratade med livsmedelsproducenter i samband med mitt arbete och de slängde mängder med mat som var helt ok men efter som det var förkort datum kvar så blir det tippen som gäller.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst före datum på ägg är vid förvaring i rumstemp. och precis som det låter så är det bäst före, funkar länge efter det. Har själv egna höns och förvarar inte äggen i kylskåp, dock svalt. Men stekta ägg på på sjön ger dålig fiske lycka, bara så ni vet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...