Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
weedogt2

Lagom motorstyrka till Marieholm Concorde?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Marieholm Concorde (för utombordare) utan motor och funderar på vad som är lagom storlek. Jag har inget behov alls av att köra fort, båten kommer att användas som familjebåt och jag vill bara ta oss alla från A till B på bästa sätt. Men jag vill att det inte att det ska vara några problem att komma upp i planing även med lite extra folk och prylar ombord.

Jag vill absolut ha en 4-taktare (eller möjligen en modern 2-taktare, om ljudnivån är lika låg).

Räcker det med med 60-70 hästar tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger ju själv att du inte är någon fartdåre, och ja tror du är på rätt väg. 70hästar passar aldeles ypperligt till den båten, med rätt propeller som även funkar för vattenlek o dyl så 70hp och den båten åker du utan problem 25-30kn beroende på årsmodell på hästarna.

Lycka till med motorköpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större motor än 70hk blir nog rätt tungt för den båten om det är en fyrtaktare. Men kolla först runt och jämför vikter på motorerna. Många tillverkare använder samma block på 75 och 90hk, varför det kan vara intressant att gå ned till 60hk för att spara in en hel del kilon (och pengar).

Som någon tidigare skrev går den säkert kanon med en 55 hästare, den motorn har dock några år på nacken och kan säkert jämföras med dagens 50hk fyrtakt. Förstås så väger en fyrtaktare mer så då borde 60 hästaren vara perfa. Lite mer power än 55 hästaren och jämnas ut med att den väger lite mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker säkert med 70 hästar.

Har själv faft en ht med 90 hk mercury 04 års modell 2-takt.

Med stålpropp och lite tilt gjorde den 47 knop.

7 pers och full gas 40 knop.

Men drog man av 1500 varv så var den snål och gjorde 35 knop.

Stark som fan men tror att motorn var lite tung då den ville gallopera litegran om man körde för långsamt utan att ha trimmat in ordentligt. Var man 6 pers så vart man tvungen att trimma in fullt för att den inte skulle gallopera.

Har sålt den vidare till en kompis men vet att han skall sälja den nu i vår ifall ngn är intresserad.

Kan förmedla kontakten jockeshields@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...