Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Christophe_d

Ligga långsides i bredd

Rekommendera Poster

Hej,

Häromdagen var vi i en mycket mysig hamn (Grötö av Öckerö kommun), bilfri och lugn. Hittade den sista platsen i den lilla hamnen och låg långsides. Någon timme senare kom två större motorbåtar och la sig mot våran, så det blev tre båtar i bredd. Utan ens att fråga om det gick bra. Jag ser det ofta med större segelbåtar och tycker att man får ta det, men om jag har en båt som är 6m40 lång och knappt väger 1400 kilo kan man då vägra dem att de vill lägga till mot min båt? Det blev en rejäl tungd mot båten och alla skulle sedan över våran båt mot bryggan. Däcket är mycket litet. Jag var rätt förbannat och vi åkte därifrån. Vad tycker ni? Gör man så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nej. kutym är att man lägger sig utan på en större båt eller lika stor som sin egen. Det är inte säkert att den mindre båtens pollare/tampar klarar belastningen.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar sidledes mot brygga va?  Om det är så, så förstår jag mycket väl varför de gjorde som de gjorde.  Om det nu finns en plats kvar som du skriver, så är det förmodligen bättre om  man lägger sig med ankare och med fören mot bryggan, fler får plats då.  Har själv varit med om knökfulla hamnar där vissa lägger sig sidledes och tar upp tre platser.  Då får man räkna med att folk blir förbannade och lägger sig på utsidan.                                     

Har jag missförstått ditt inlägg ber jag om ursäkt, men om jag inte missförstått dig så har du dig själv att skylla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Betänk att i många hamnar är det för trångt för att lägga ut ankaret och gå in med fören mot bryggan. Man lägger dig då lämpligast sidledes med den minsta båten ytterst!

Får man inte plats så får man väl ta en naturhamn!!!!

Dubbelparkerar du på gatan om det är fullt eller om parkeringsfickan var för liten för din stadsjeep också???

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att du alt får räkna att få båtar på utsidan om hamnen e full, eller hadde du lagt dig i naturhamn om det hade varit tvärt om? Annars råkade jag ut för en tråkig grej senast jag låg i hamn, jag ligger som andra båt ifrån kaj och får en båt utanför mig, alla i den yttersta båten går med skorna över min och innersta båtens däck men tar av sig skorna innan dom hoppar på sin egen!!!!!!Skrikandes

Sånt gör mig förbannad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en av anledningarna som får mig att inte vilja ligga i gästhamn. Jag förstår att man vill få in så många båtar som man bara kan i hamnen av flera skäl, men att ligga i bredd lockar inte mig. Nästa anledning är att man måste skynda sig in i hamn tidigt på dagen för att få en plats, det blir inte mycket båtåkande då.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De andra båtar låg då långsides, utmed kajen circa 3 gånger 3 båtar. Ingen möjlighet att lägga till som fjärde. Stäv mot brygga  ankare gick inte; för lite plats. Den enda platsen var den som jag lag där möjligen en något större båt kunde knôla sig in. Efteråt åkte vi då till grannön Kalvsund som var en pärla med!

Ett par dagar senare var vi på Marstrand och hade tur att hitta plats med detsamma. Värre gick det för många andra och de letade och letade. Så var det en segelbåt i 12-metersklassen och tyckte att en RIB-båt på 7 meter och 150hk var en jolle och att den intog en hel plats där egentligen hans båt kunde ligga vackert. En av grabbarna hoppade i land, letade efter hamnvärden och bad att omplacera RIB-båten. Hamnvärden vägrade så skepparen på segelbåten gjorde det själv!! Tycker båt är båt, den har hittat plats där och har lika mycket rätt som den segelbåten att ligga där. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ska det va så att alla platser e lediga till någon tar den, storleken har ingen betydelseSkäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  var därför jag bad om ursäkt i förskott ifall jag hade missförstått Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man gör inte så. Man måste fråga innan man lägger sig utanpå en annan båt.

Kutym är att man säger Okej, om den utanpåliggande båten har fendrar och ordentliga linor etc. Men inte om den är för stor och det är risk för hårda vindar.

Det går att förtöja om,  så att den större båten kommer innerst.

Å andra sidan så kan  man inte hävda först till kvarn. En gummibåt bör inte uppta plats i en full hamn när större båtar behöver komma intill kaj.

(Personliga synpunkter efter erfareneter av båtar från 4 till 20 meter.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Marstrand o Brems sista rad.

Klart som attan d é först till kvarn! Båt som båt!

Jag skulle bli helt galen om nån utan lov tafsade på min båt utan att d hade med att göra att hjälpa mig (typ slarvigt förtöjd el nå't)

Om man tänker som Brem, innebär d då att om du inte hittar någon parkeringsplats för din SUV/ vanlig bil, lyfter du då bort MC:n el den lilla hundkojan som står på en parkeringsficka/lucka?

Hur reagerade de som ägde RIB båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med med Colley. Vi har aldrig varit där så länge tills ägaren kom, men jag skulle ha varit förvirrat om jag inte skulle ha hittat båten där jag lämnade den och sedan förbannat om jag hittade den bakom en rad segelbåtar.

Var i så fall skulle gränsen gå vid liten båt som får lämna plats för stor båt. Samma gäller väjningsregler. Jag väjer för stor yrkesbåt, seglande seglare och högerregeln. Många som jag har mött under 14 dagars semester på sjön som inte hade en aning om regler eller bara det fattades respekt för andra.

Hoppas sjölivet inte blir som i biltrafiken...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt inlägg. Endera är jag ny på sjön eller så är detta endast ett kustproblem och inget som är vanligt på Vänern. Skulle bli väldigt förvånad om någon la sig utanför mig och gick över båten på bryggan. Vad gör man när man ska åka därifrån och de ligger kvar?

Däremot så har jag precis upptäckt problematiken som en del menar när man lägger till med sidan mot bryggan. Kan förstå att många blir irriterade då man verkligen slösar plats men samtidigt är det ett måste för en del att parkera på det viset. Vi har spenderat hela sommaren med sambon höggravid. Och annars är det skönt för barnen att inte krångla men när de blir äldre ser jag det som självklarhet att lägga till smidigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga båtarna i lager är inte lämpligt överhuvudtaget. Jag tror tom brandmyndigheterna förbjuder det. Tillfälliga förtöjningar som mellan race i kappseglingar må vara ok. 

Är det fullt så är det. Skärgården är stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gummibåt flyttades av några typer som skulle låna min plats tyckte dom. Det var bara det att båten var larmad samt övervakad av vaktbolag (med åtgärd)  Gissa om det blir dyrt för dom!!

Man flyttar inte andras båtar utan kontaktat ägaren, eller hamnfogde!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Utan att veta hur det är i Grötö) I vissa hamnar måste man faktiskt räkna med att man stuvar båtarna rätt tätt. Så är det bara, och det kan ju ibland vara en del av charmen med just de hamnarna faktiskt, även om det kanske inte blir så naturskönt....

Att lägga sig längst in i exempelvis Mollösund längs med bryggan och säga skärgården är stor lägg er någon annanstans fungerar inte. Men om man inte tål att det är mycket folk i en gästhamn så är skärgården stor så får man väl hitta något mer avskilt ställe. :-)

Jag skulle till och med säga att det ingår i platsen att man kommer få båtar utanför sig om man lägger sig på vissa platser i en populär eller trång gästhamn....

Rörande brandsäkerheten har jag hört någonstans att det skall vara maximalt tre båtar på varandra, men jag vet inte riktigt om det bara är en rekomendation eller något mer...

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Läsö låg jag som sjunde båt från bryggan, långsides i helgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

huu vad hemskt att packa ihop sig som värsta husvagnskamparna... vad är nöjet i att ligga med båtarna i drivor utanpå varandra och klänga över andras båtar???

flytta på andras båtar, klampa över någon annans båt med skor..ja jag säger då det.

 



Senast ändrad av kanshepeter | 29 juli 2008 | 00:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inte att det är okej att flytta båtar, absolut inte, utan man måste fråga innan, vare sig det handlar om att ligga utanpå eller att förtöja om. 

Om det är trångt i hamnen och inga alternativ finns så är det klart att vi måste försöka samsas. Då gäller det att prata med varandra. Det är inte djungelns lag på sjön.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkustproblem? På ostkusten tycker jag nog att det brukar finnas plats, visserligen låg jag som andra båt av tre i Byxelkrok härom veckan, det är klart att det blir fullt i populära hamnar, inget att gnälla över. I B-krok såg för övrigt hamnfogden till att det blev någorlunda jämnstora båtar intill varandra, då utnyttjas ju utrymmet bättre också. Han skötte verkligen sitt jobb med bravur.

För ett antal år sen seglade vi några gånger till Danmark och Bornholm, och där var det självklart att man fick andra båtar utanpå, liksom att man hängde ut fendrar på utsidan, oartigt att inte göra det. När sedan den innersta båten av fem skulle åka så verkade det knepigt men det löste sig alltid utan några större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det såhär (tycker jag att det skulle vara), det hamnvärden säger - GÄLLER! Det är under hans premisser som gästande båtar besöker hamnen, ägaren till RIB-båten har betalat årsavgift för att kunna ha sin båt där.....skiter väl i (ursäkta skånskan) att där kommer in nån jäkla pellejöns med en jättesegelbåt som inte får plats.....*harkel* kanske skulle ha tänkt på det praktiska innan man köper en sån atlantångare......? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som många här måste stranna hela sitt båtliv i Stockholm eller i Vänern !  Cool

Söder om Kalmar och västerut så får man nog acceptera att få en annan båt utanpå sig i trånga hamnar, vilket faktiskt är kutym.

Om ni tänker besöka danska hamnar inkl Bornholm så är det faktiskt en gammal hamnlag som påbjuder att man måste acceptera ett sådant förfarande. Många danska hamnar är gamla fiskebåtshamnar och har ingen möjlighet till ankar eller bojförtöjning så det är mer regel än undantag att man ligger långsides med kajen. Därefter måste man acceptera att ta emot andra båtar utanpå sin egen båt. Bara att acceptera eller lämna hamnen!!

I sommar har jag i bla Allinge på Bornholm sett hur segelbåtsägare försökt att käfta med hamnvakten om att dom inte ville ha någon annan utanpå, alternativt inte flytta sin båt till annan plats, naturligtvis med uppmaning att lämna eller rätta in sig i ledet. Det värsta var en segelbåt som körde tricket med att lägga sin gummibåt på utsidan av båten för att förhindra andra att lägga till, men så satt det ju ett KSSS märke i aktern på den båten och de andra hade en tydlig dialekt från samma kommun som den klubben har sitt säte.  Cool

För er som inte förstår problematiken så är det så enkelt att det i princip inte finns naturhamn att ta till längs skåne och i danska vatten. Man måste ända upp till Bohuslän för att finna sådana. Och i vissa fall kan det kanske vara 3-4 timmar till nästa hamn beroende på djup etc. Så i danmark gäller definitvt regeln att alla som kommer in i hamnen skall få plats, det är bara att tränga in sig lite till.

Så ett råd till er alla som inte orkar med att någon annan ligger i närheten av er är att inte ta er för långt söder om Stockholm.

Har själv min båt i Stockholm men gillar att segla till andra delar av världen så det är bara att ta seden dit man kommer.

Tilläggas kan att man av hövlighet kastar ett ord till den man tänker lägga sig utanpå om dom finns i sin båt annars är det bara att lägga till med fendrar emellan och en gummibåt utanpå åker bort direkt av ankommande båt eller hamnvakt.

 



Senast ändrad av oceanis | 29 juli 2008 | 23:19



Senast ändrad av oceanis | 29 juli 2008 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstod så var inte ni på plats när de andra båtarna kom och de kunde fråga er. Annars hade ni väl hjälpt till att förtöja dem? Självklart hjälps man åt på sjön och ser till att alla får en så bra plats som möjligt. Blev det någon skagenresa för er? Där kan det ofta ligga ett 20-tal båtar i bredd. Vi räknade in till 18 i Hunnebostrand för några veckor sedan. Hellre hade jag legat som 18:e än som första vid kajen.

Tycker det är lite jobbigt när en båt kommer in i en naturhamn, fendrar av och lägger sig bredvid vår, när det finns ett flertal bra och i bland bättre platser lediga  runt om i viken. Vi har legat ensama två gånger under semestern, och båda gångerna har vi lagt till vid 19-tiden. Lägger du till tidigare flockas båtarna runt din.

//Joche

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det på Smögen dagen innan seglarveckan drabbade ön.

Dett är längst ut, längre in låg man ännu fler sida vid sida.

post-15381-1394235574,6739_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger man i hamn så får man nog räkna med att någon vill ligga på utsidan. Har flyttat mig många gånger så en större båt kan lägga sig innanför. Tycker nog att man får hjälpas åt så gott det går. Det som retar mig är alla som kommer med gummibåtar och tar upp plats längs kajen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis som flera svarat tidigare, så får man acceptera att ligga i bredd om det är den gängse principen i hamnen, vilket det oftast är på sydkusten, västkusten och i övriga världen... Det är väl kutym att fråga, men egentligen ska man inte behöva fråga. Det är som att fråga om lov att få använda y-bommen vid sidan om, ifall hamnen har y-bommar......
Ingen har rätt att hindra att hamnen används som den är tänkt. Man hjälps åt.

Några enkla regler vid hamnar där man ligger i bredd.

1. När man lägger till väljer man först och främst en plats där det är skyddat från vind och svall, där det ligger minst båtar i bredd och där båten innanför är ungefär i samma storlek. ( Liten båt ska inte ta en plats där en större båt får plats och en större båt ska undvika lägga sig utanpå mindre båtar)

2. Man frågar båten innanför om det är OK att lägga till. Finns ingen i båten, är det OK att lägga till men var extra försiktig eftersom ingen kan hjälpa dig.

3. Båten innaför kan endast svara nej ifall max bredd enligt hamnkaptenen är uppfylld. Vilket anges i vissa hamnar. INGA ANDRA SKÄL FINNS. Man hjälper den ankommande båten och bestämmer därmed vad som är lämpligt att fästa tampen på i egen båt.

a)  Om man ska gå strax så är det INGET skäl att andra EJ ska kunna lägga till. Antingen går man direkt, eller byter plats med den ankommande båten eller hjälper den att lägga till tillfälligt vid sidan om, för att ta över din plats när ni går.

B) Att man ska gå väldigt tidigt nästa dag är ditt problem och kan inte hindra andra från att använda hamnen. Antingen får man lägga sig ytterst, dvs byta plats eller får man lägga sig på en annan plats där man inte ligger i bredd.

c) Att båten är mindre, är inget skäl. Antingen får man hjälpa ankommande båt att hitta en plats som passar bättre, finns inte det, så får den lilla båten byta plats och lägga sig ytterst. Ligger man skyddat så är det ej heller problem med en större båt utanför en mindre. Eventuellt kan den stora båten låna ut någon/några fendrar till den lilla båtens insida och använda någon extra spring till bryggan eller andra båtar.

d) Spädbarn , hundar eller annat som inte tål att någon går på båten, är också ditt problem och inte den ankommandes. Då får lägga ditt ytterst eller hitta annan plats.

e) Gummibåtar, jollar ska inte ligga på båtens utsida, utan måste läggas så att de är ivägen för den som ska lägga till. Man behöver dock inte hänga ut fendrar, det ska den ankommande båten ha.

4) Ankommande båt fendrar av väl och använder sina fendrar mot sin insida. Dvs alla båtar ansvarar för sin insida. Minst 4 fendrar, helst mer.  Ifall en stor båt lägger sig utanpå en mindre, eller det ligger en mindre båt längst in, ska dock den stora båten låna ut några av sina fedrar eftersom den lilla båtens fendrar kanske inte klarar trycket.

5) Förutom för och aktertamp används minst en spring som fastgörs i båten innaför. All överskottstamp på egen båt. Ligger man 3 i bredd, så ska den 3:e båten även försöka få till någon tamp direkt mot bryggan för att undvika pendling. Det bör sedan minst varannan båt göra utanför den 3:e båten.

6) När man går på varandras båtar tar man antingen av sig skorna, eller använder man rena seglarskor anpassade för att gå på däck med. Man går alltid runt fören, så långt som möjligt från sittbrunn. Undvik sena nattvandringar.´

7) När man ska gå på morgon, meddelar man i god tid och man jämkar sina tider.  Man hjälps åt att komma loss, hjälper t.ex. långliggaren till en plats nära bryggan.

8) MAN TAR ALLTID HÄNSYN TILL VARANDRA, HJÄLPS ÅT SÅ ATT ALLA FÅR PLATS OCH SER TILL ATT ALLA LIGGER SÄKERT.

PS Vi brukar passa på att fråga om res- och hamntips från båtarna bredvid oss. Det brukar alltid vara någon som kan skärgården bättre och det är alltid trevligt att dela med sig av egna tips. Passar alldeles utmärkt när man ligger i bredd.

/ Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett komplett inlägg mrMagnus!

 

När jag började segla på Västkusten efter många år i Stockholm blev jag imponerad och lite skrämd av dessa stor sjok av båtar liggande utanför varandra. Vi hade en 6 m liten Felicity ett par somrar i Göteborg och den var ju bra när man skulle lägga till då man inte störde nån, den var mer som en dinge tyckte den innanpåliggande. Sämre blev det ju längre man låg i hamnen. Vi låg kvar på Koster och blev så småningom innersta båt. Det blev ett fasligt springande på däck och de sista klampade över vid 3-tiden på morgonen. Sen blev det lugnt några timmar och att dom lämnade hamnen på morgonen i sina båtar märkte man inte mycket av.

 

Att det låg 10 båtar utanför vår lilla Felicity kunde märkas på våra innersta små fendrar som var betänkligt ihoptryckta men båten höll bra. Jag tror att en båt klarar ganska mycket press innan den trycks ihop. Har aldrig hört talas om det. Att båten utanför är dubbelt så lång tror jag mer är en estetisk fråga. Det är av mindre betydelse när man betänker att alternativet är att den som inte vill acceptera att få en utanpåliggande båt kan bli tvungen att uppsöka en alternativ hamn 3-4 timmar bort.

 

Visst är det naturligt att hamnarna fylls till brädden då nykomna har seglat hela dagen och är trötta.

 

När det blir större sjok lägger man spring till bryggan så några belastningar på knapar på små båtar är inget problem. När innersta båt ska gå hjälper några till att föra ut den genom att bära av och lägga linor bakom avgående båt och till nästa båt eller bryggan. Alla hjälps åt och det är bra stämning i hamnen.

 

Glöm aldrig att lägga ut gästfender på utsidan.

 

Det räknas som kom inte hit men är inget skäl att inte lägga sig vid den båten. De kan ju ha glömt bort det viket är lätt hänt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där långsides i bredd som ni håller på med på syd å västkusten har jag aldrig fattat vitsen med - jag skulle bli galen att ha sex båtar hängande utanpå min med allt vad det innebär med spring av fulla männsikor med olämpliga skodon, diverse husdjur och barn som fastnar i mantåg och annat kul. Får det plats sju båtar i bredd borde man ju rimligen kunna lägga näsan mot bryggan lika gärna? Har aldrig sett detta förfarande i Stockolm med omgivande skärgårdar, däremot lägger sig folk långsides ibland under lågsäsong när gästhamnarna är i princip tomma här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte är det kul att ligga långsides men det är förstås inget att välja på om man ska packa tätt. Ankarlina är inte att tänka på i små hamnar och även med färdiga trossar blir det mycket mindre packningstäthet än om man täcker hela hamnen med båtar så nästan inget vatten finns mellan båtarna.

 

En drömplats är givetvis med fören in. Har någon då slött lagt sig långsides i en rymlig hamn med stävförtöjning istället för att plocka upp ankaret så finns inget val för nästa båt annat än att lägga sig långsides. Det får slöfocken ta som kompensation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så kommer du antagligen inte längre än Stockholms skärgård vilket måste vara trist i längden.

Nu är det väl mycket sällan det ligger 7 båtar i bredd utan 3-4 är nog mer vanligt. Och om vi då pratar om normala bredder ger det sådär 9-10 meter. Om du skall lägga ankare med tamp så så har du definitivt mycket längre avstånd från ankare till brygga än 9-10 meter.

Ta dig en tur neråt, tex till Bornholm så kommer du att förstå problematiken med små hamnar där det inte skulle gå att lägga ankare utan att ta all plats från en sida till den andra. Om du läst mitt förra inlägg så är det så att naturhamnar som du har i skärgården i bla Stockholm inte finns i södra Östersjön utan man är hanvísad till i många fall små före detta fiskehamnar.

Du skall inte tro att det för den skull är trevligare att segla i skärgården, personligen så tycker jag att själva seglingen är bättre till havs. T.o.m Öresund har fin segling som i många fall slår den Stockholmska skärgårds seglingen, dock saknas naturhamnar.

I sommar har jag tillbringat mycket av min seglingstid i södra delen av Östersjön och på Bornholm. Det som slår en är att de som är vana att leva med att ligga utanpå varandra har ett beteende och tar hänsyn så att ingen störs. De seglare som var problem på bla Bornholm kom tyvärr från Stockholmsregionen. Bor och har själv min båt i Stockholm så det är inget påhopp utan fakta. Kanske var det första gången i trånga hamnar för dessa seglare.

Ta dig tid och prova så skall du se att det finns bra värden i att ligga i trånga hamnar också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...