Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BanAnders

B20 motor och 100drev med propeller långt under båten

Rekommendera Poster

 

Hejsan!

 

Bara undrar varför drevet på min Monark 670 -72 har en förlängning som gör att den plana ytan ovanför propellern (inte säker på vad den heter) hamnar 20-30cm under båtbotten.

Jag har hört att denna skall ligga i linje med båtbotten och undrar nu vad det gör för skillnad om man skulle ta bort denna förlängning till nästa år?

Ser att en del andra med samma båt o motor (B20) gör 20-24knop i maxfart medans min max gör 16-17. Har drevet någon inverkan på detta?

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Det skulle ja absolut tro att det har! Den platta du beskriver (antikavitationsplattan) ska ju helst ligga i linje med skrovet för att så lite växelhus som möjligt ska ligga i vattnet och bromsa samtidigt får det inte vara för högt för då är det lättare att propellern tappar fäste och slirar vid girar och acceleration det märker du genom att motorn varvar upp hastigt och du känner det även i båten att den inte biter lika bra. Jag har ingen aning om hur ditt drev ser ut men går det att korta längden på drevet en bit så hade det garanterat satt bättre fart på båten!! Lycka till



Senast ändrad av n0sliw | 26 juli 2008 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ska mäta lite och så får vi se hur bra det passar. Ett nytt projekt till hösten! ;)

Trevlig sommar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Lycka till o tack detsamma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Äger själv en -73 med b20 115hk och 100 drev.

Ställer mig mycket tveksam att den setupen tillåter 24 knop...Skrovet på dessa årsmodeller är INTE helplanande. Det planande skrovet kom på senare modeller av 670in. Min motor är i topptrim och med tom båt kan jag plåga upp den i ca 20 knop, vilket inte känns som en optimal hastiget, den börjar kränga en del i de farterna. Med lagom mycket packning, bensin och vatten toppar den ca 16knop, då med trimplanen i bromsläge;)

Det finns för övrigt två olika typer av 100-drev, ett kort och ett långt. Inte mycket som är gemensamt för dessa drev, utom utseendet då. På monark 670 med b20 och halvplanande skrov sitter den långa varianten av drev monterad.

Hoppas du är nöjd med din fina båt, jag är nöjd med min!

//Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...