Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Bengtolovlarson

Yamarin 59 HT eller Ideal Classic?

Rekommendera Poster

Yamarin 59 HT kostar ny ca 300.000 kr, och en ny Ideal Classic ca 200.000 kr. Är skillnaden värd pengarna? Vi är två vuxna som ska göra dagsutlykter och enstaka övernattningar. Är det sämre kvalitet på Ideal Classic?



Senast ändrad av Bengtolovlarson | 25 juli 2008 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om Ideal Classic men hade en Yamarin 59 HT förut och var mycket nöjd. Dock bytte jag båt till en styrpulpet därför att övernattningsmöjlighen, som i alla fall aldrig utnyttjade, går ut över användbarheten. Fundera därför över lika stor styrpulpet om du inte är säker på att ni verkligen kommer att behöva sova i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är två ganska olika båtar sett ur flera synvinklar.

1. Storlek:

59 HT är 5,90 x 2,26 m (780 kg torrvikt dvs utan motor och övriga tillbehör), max 6 personer och är är godkänd för utombordare upp till 150 hk.

Ideal Classic är  5,42 x 2,07 m (500 kg torrvikt), max 5 pers och max motor 50 hk.

Varje decimeter på längd och bredd har ganska stor betydelse för rymden i båten. Större vikt ger lite lugnare gång i sjön när det går lite vågor. Stor skillnad i motorstorlek också.

2. Inredningslayout:

Yamarin 59 HT har tvärsgående sittbänk i aktern medan Ideal Classic har längsgående sittbänkar. För passagerarna är det bekvämast att åka i färdriktningen dvs tvärsgående sittbänk.
Yamarin har s k komfortstolar som är snurrbara där även framdelen går att fälla upp så man kan ståköra bekvämt. Ideal Classic har såvitt det går att se fasta säten. Yamarins inredning är mer öppen. Yamarin ger möjlighet att bädda i aktersoffan vid behov, kanske Ideal Classic har det också. Ideal Classic ger mer hyttbåtskänsla även om taket är öppningsbart med litet kapell. Ideel har möjlighet till kylskåp, vask, spritkök mm. Yamarin har väl bara från fabrik möjlighet till ett spritkök (toalettbestyr får göras iland och bärbar kylbox kan vara ett alternativ, ingen vask).

3. Kapelllösning, badplattform mm:

Yamarin 59 HT har kapellgarage, en finess som är väldigt bra. Det är ju i stort sett bara att fälla ner kapellet och fälla över luckan.
Ideal Classic har inget kapellgarage utan där får man ha det liggande ovanpå/bakom sittbrunnen alt ta löst det helt och vika ihop.
Yamarin har helt klart bättre badplattform (större och lägre) runt motorbrunnen än Ideal Classic och kan nog vara lättare att ta sig upp via badstegen p g av detta en nog så viktig säkerhetsgrej.
Instegsdörren på Yamarin 59 HT är väl också en bra, Ideal Classic har också en instegslucka men kanske inte lika elegant lösning som på Yamarin.

4. Sjöegenskaper:

Här kommer Yamarin att visa framfötterna med sina fina sjöegenskaper. Ett vassare och tyngre skrov gör att den går bättre i lite grövre sjö än vad Ideal Classic klinkbyggda skrov kan prestera med en betydligt mindre motor som den ju har.
Om sjöegenskaperna är viktiga och du vill kunna åka i lite grövre sjö har Yamarin 59 HT en klar fördel.

5. Bränsleförbrukning:

Ideal Classic kommer förstås att dra mindre bränsle i planingsfart, en 50 hk motor drar ju mindre än tex 115 hk. Men nån jätteskillnad är det inte i marshfart/mest ekonomiska fart. Kolla i Körfakta på Yamaha Scandinavias hemsida på Yamarin 59 HT så ser du vad den drar vid olika farter och varvtal, ca 0,7-0,8 liter per sjömil vid 20-25 knop med Yamaha F115 4-takt.
En 50 hk 4-takt t ex Mercury eller Yamaha 50 EFI drar ca 0,4-0,5 liter per sjömil vid 20-25 knop på en planande båt i storlek som Ideal Classic.

6. Andrahandsvärde:

Ideal båtar vet jag inget om ang andrahandsvärde men det borde väl vara hyfsat. Yamarins andrahandsvärde brukar stå sig ganska bra. Yamarin anses väl vara det märke många andra fabrikat försöker nå upp till och förbi i kvalitet och köregenskaper men inte så många lyckas med det.  Yamarin är helt klart ganska dyra båtar men dess ganska höga kvalitet och ganska höga andrahandsvärde i kombination med mycket bra sjöegenskaper kan ev motivera de högre priserna.

7. Trailerbarhet:

Om du tänker traila båten så funkar bägga båtarna att traila med de flesta personbilar och B körkort. Till Ideal Classic behöver du en trailer som får lasta ca 700 kg, till Yamarin 59 HT en trailer som får lasta ca 1100 kg. Sen finns det båtupptagningsvagnar 30 km/h med stel axel, utan bromsar och de är betydligt billigare förstås.

Övernattning i en HT båt kan fungera om man inte har för stora krav, men skall man bo och sova mer bekvämt i en båt bör man upp i storlek på båt.
Men HT båt fungerar bra som dagsturbåt tycker jag (har själv haft en HT båt förr), det är bra dels att bara slänga in grejerna i fören under hard topen dels bra att kunna lägga sg där och vila lite grann. Men sova över natten i en mindre hard top är inget jag skulle göra (då är tält bättre lösning tycker jag).

Har själv en Yamarin fast en 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt. Är inne på 6:e säsongen med den nu och den fungerar bra för mina behov. Har även en trailer till den, en Bålstasläpet REG 1350.


Video Yamarin 59 HT (kallades förut 5930):
Video 1
Video 2

Om skillnaden mellan båtarna är värt pengarna kan bara du avgöra.
Kvaliten på Ideal båtar kan jag inte uttala mig om men Yamarin gör båtar med bra kvalitet fast även de kan slarva förstås.


Om du beskriver lite mer var du skall åka med båten, hurdan sjögång du kommer att använda båten i och vilka fartkrav du har så kan det bli lite lättare att hjälpa med förslag på båtar som kan passa.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 26 juli 2008 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jättemycket för kloka synpunkter. Jag är 63 år o min fru 56. Vi bor i Båstad. Vi har en vacker fin 5 m lång klinkbyggd träbåt men den är tyvärr för liten för att klara de höga vågor som oftast går här. Vi har tänkt båten mest till dagsturer till Hallands Väderö, Kullen, Halmstad. Sedan hade vi också tänkt att kunna övernatta en till ett par nätter för att kunna ta lite längre turer.

Är en styrpulpet mer användbar än HT , varför. Vi är ju lite till åren så i- och avstigning bör     ju vara enke.

Vad tycker ni? Tacksam för båttips. Kan en beg Flipper 700 vara ett alternativ, eller en Vikensnipa??

mvh

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka synpunkter ovan. Har en 59HT och är supernöjd. Man sitter nästan lika ut som på en DC men kan ändå nästan åka lika skyddat som i en kabinbåt. Går också utan problem att vara ganska många i och komma fram hyfsat snabbt vid behov. Vi har 115hk 4-T toppar 35 knop med fyra vuxna och 4 barn. Lätt att kliva i och ur och dessutom att gå omkring på/i. Bra sikt på sittandes och ståendes. Vi har en Fogelsta 1508 trailer och sjösätter busenkelt  varje gång vi kör bara det finns evttig ramp.

Kanske ni ska kolla på en begagnad? Finns en del nyare på blocket till salu. Skulle själv hellre köpa en begagnad 59HT för 240 000 än en ny Classic för 200 000. En begagnad har också mindre värdeminskning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 63 år o min fru 56. Vi bor i Båstad. Vi har en vacker fin 5 m lång klinkbyggd träbåt men den är tyvärr för liten för att klara de höga vågor som oftast går här.

Hej,
Med åldern får man börja tänka på att båten måste vara lätt att komma i och ur, åtminstone från fören men skadar ju inte at den är lätt att komma ombord på från aktern också.
Eftersom ni håller till på västkusten och den kuststräcka ni kommer att röra Er efter är kanska öppet så får man nog tänka till vid val av båt. Skall ni få ett flexibelt båtåkande bör ju båten klara lite sjö.

Vi har tänkt båten mest till dagsturer till Hallands Väderö, Kullen, Halmstad. Sedan hade vi också tänkt att kunna övernatta en till ett par nätter för att kunna ta lite längre turer.

Tänk över behovet av hur snabb båten behöver vara.
Snipafart, halvplanande fart eller planande fart.


Är en styrpulpet mer användbar än HT , varför.

Näe, inte om ni skall kunna övernatta i den. Men det finns ett mellanting som kallas Walkaround (WA) och de kan ha ett litet krypin för 2-3 pers beroende på båtens storlek.
Exempel är Yamarin 62 WA, Finnmaster 6600 WA, Aquador 21 WA, Ryds 23 WA m fl.
 
Vi är ju lite till åren så i- och avstigning börju vara enke.

Exakt. En liten näbb i fören underlättar detta, och ordentliga grabbräcken som går högt i fören. Man kan hänga på en stege i fören om klivet ner blir högt. T ex Ryds 23 WA har detta.

Vad tycker ni? Tacksam för båttips. Kan en beg Flipper 700 vara ett alternativ, eller en Vikensnipa??

Fundera på om en hyttbåt eller kabinbåt skulle passa Er.
Flipper 700 kan nog vara en bra båt men den har inte så vasst skrov så den klarar grövre sjö lite sämre. De är även lite till åren så det sitter i regel gamla motorer i dessa såvida motorn inte är bytt. Men de är ju rymliga och har toalett vilket är ett plus.
Tror kanske Yamarin 59 HT kan bli i minsta laget för den kust ni kommer att röra Er i, men kan nog gå om man inte ger sig ut i blåsväder.

Finns ju lite större (och dyrare) båtar förstås, bland nya har du t ex Yamarin 68 Cabin med t ex 200 hk utombordare som är väldigt elegant båt som bör passa de vatten ni kommer att åka i. Den finns även från och med i höst med extra yttre styrplats.
http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=2338
http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/68C.jsp 


Bella 652 eller 655 med 220 hk inombordare kan också vara ett alternativt, bör finnas begagnade.
http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=121576
http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=121577

Bella 655 har den fördelen att man lätt kommer i båten både från fören och vidare via frontdörr in i båten, och från aktern. Samtidigt som det finns toalett och kokmöjligheter och man kan sitta ute på akterdäck vid fint väder.

/Bo

mvh
Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om du bestämt dig än. Men info som jag fått av en ÅF till ideal är att fabriken kursat och inte längre tillverkar båtar. Detta är ju viktigt när det gäller garantier och reservdelar om det skulle behövas.

Så jag skulle nog satsa på yamarinen.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yamarin är en sjöbåt det är inte Ideal,alldeles för smal i aktern gjord för innsjön typ lappbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Yamarin 59HT 2 säsonger nu. Om man betänker vart ni bor och kommer använda båten samt övriga punkter ni nämner så är nog 59HT att föredra. den går myckert bra i sjön för sin storlek, har 20,5 grader i aktern. Lätt att komma i och ur iom öppningsbar ruta i fören. Mycket bra sittplats och körställning, även sittande vilket är ovanligt för en HT. Kort sagt en kanonbåt i sin storleksklass.

Dock så skulle jag om budgeten tillåter välja en ytterligare något större båt med tanke på de vatten ni kommer använda båten på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...