Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
JeMa

Tanka med dunk

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en inombordsmotor som vi tankar med dunk. Förra året åkte vi på problem som eventuellt hade med smuts i bensinen att göra så i år vill vi vara ytterst försiktiga när vi tankar båten.

Har bestämt för mig att jag för något år sedan snubblande över en hemsida med någon sorts cylinder (?) man kunde använda om man ska tanka med dunk? Någon som vet vad jag menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan. Den vattenavskiljande förmågan kan man nog helt bortse ifrån. Ev. vatten kommer att virvla med ned i tanken när man häller. De enda fördelarna är att det finns ett finmaskigt filter som tar de flesta partiklar och att den klara högt flöde.

I botten av tratten finns en födjupning där det är meningen att vattnet skall samlas. Jag som sagt aldrig sett något vatten i denna, men väl smuts. Det är därför bra att ha med sig en mindre flaska/dunk för att ta hand om den bottensats som samlas i fördjupningen. Man vill ju inte hälla tillbaka den i dunken och havet är heller ingen lämplig plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en sån, låg ibåten jag köpte,  tyckte den var värdelös för det samlades kvar smutsig bensin i botten. Fattade aldrig att de ska samlas vatten i den.. jag häller alltid tillbaka det i dunken, min filosofi är att samma skit hamnar längst ner i trattten nästa gång .. har aldrig (peppar peppar) haft motorproblem.:-)

/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte mig en stor knallorange tratt med ett litet nätfilter i botten. Kostade 15-20 kronor nånstans. Fungerar perfekt o passar finfinti tankhålet. Förhindrar inte flödet utan med jeepdunk är det bara att hälla så mycket dunken klarar. Skulle någon liten skittalle komma med så är den knappast större utan den kommer igenom förgasaren och hänger med i förbränningen.

Fattar inte varför man skulle få vatten i en dunk om den inte då blir ståendes väldans länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...