Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moestberg

Ska jag ha ekolod, gps eller sjökort?

Rekommendera Poster

Har införskaffat mig en båt så jag kan åka lite längre i sjön nu. Problemet är att jag inte känner till vattnen, hur det är med sten, grund osv.

Jag hade tänkt skaffa ett sjökort, men det verkar som att sjön är för liten för att det ska finnas nåt sjökort. Sjön det handlar om är Toftan i Dalarna. Någon som vet om man kan få tag på sjökort till mindre sjöar?

Kan jag skaffa ett ekolod och åka runt och testa mig fram, eller ska jag köpa en GPS för flera tusen? Jag har inte 100% koll på hur varken ekolod eller GPS funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolod har du ingen egentlig nytta med i ditt fall skulle jag vilja säga.

Sedvanliga ekolod visar bara djupet under båten, dvs om du kör på ngt, så ser du det inte innan. Det finns frammåtseende ekolod, men ska du ha rett sånt får du hala fram den tunga plånboken. O personligen skulle jag aldrig lita på ett ekolod om det gäller navigering.

Ett ekolod är till för att se djupet, samt kunna hitta grynnor etc att fiska vid

Det är praktiskt om du tex ska in i en vik. Då kan du på skärmen se hur snabbt det blir grunt. På detta sätt undviker man att gå in för långt helt enkelt.

 

Papperssjökort är väl det man ska ha med sig i alla lägen. Men då kräver det att man kan navigera efter dom.

 

Gps med sjökort är det enklaste alternativet, det som jag själv använder. Man behöver inte vara ngt tekniskt geni för att hantera ett sådant. Man sätter igång det, o man får bild...ungefär. Visst att man behöver pilla en del. men det är oftast ngt man gör i början för att ställa in den, sen kör man på samma inställningar. Lägga in rutter & waypoints är väl trevligt, men inget man behöver. Du har full sikt på alla ev stenar etc på skärmen. Så för att bara ut o åka o känna sig trygg, duger det med ngt väldigt enkelt.

 

Visst att gps´ er kostar en del. Men det gör en grundkörning också.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dock en nackdel hos GPS:er med sjökort och det är att det finns en viss felvisning i dessa produkter eftersom de oftast bygger på inscannade sjökort som heller inte har exakt precision. Stirrar man då blint på sin GPS så kan man mycket väl gå på ett grund eftersom man tror att man ligger vid sidan av detta eftersom skärmen visar att så borde vara fallet. Se det som ett tekniskt hjälpmedel och inte något att lita blint på. Vet du något om de vatten du tänker ge dig ut på, finns det mycket undervattensstenar och andra faror som lurar under ytan?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Du får ta det lugnt ibörjan, eftersom lär du dig sjön. Fråga några andra om det finns hur dom gör. Jag kan tala om att jag lärde mig alla gävlebuktens stenar den hårda vägen Skrattande Det blev många brytpinnar. Kolla om det finns något sjökort över sjön.
Lycka till

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga sjökort att tillgå så är nog ett ekolod det enda hjälpmedel som du har att lita till.. då ser du i alla fall om det grundar upp... men å andra sidan så kanske inte din bår sticker så djupt så att detta är till någon nytta? I så fall så är kanske sakta fart och nogrann utkik att föredra..?

Men att köpa Gps? Ja visserlige kan du ju då lägga in spår att köra efter nästa gång du går samma rutt... men att köpa en plotter nyttar ju inte om det inte finns några papperskort för sjön ifråga(inga papperskort inga digitalakort..)

Nog tror jag att det bästa är att i sakta mak lära känna vattnet du tänker färdas över..

Lycka till och ha det gott ombord på båten

Smoegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med ett ekolod. Även de billiga ritar i alla fall en viss historik på skärmen, och då kan man snabbt se om det grundar upp. Även om sista plottade punkten ligger just under båten. Visst, ligger man på bara några meters djup har man ingen nytta av ett traditionellt lod för att se grynnan som bara ligger på 0,5 m precis framför (vilket även ett framåtseende har problem med på så grunda vatten). Men jag vill ändå påstå att ett ekolod är väldigt bra för att få ett hum om sjön.

Sjökort finns sällan till mindre sjöar, om inte någon entusiast eller lokal båtklubb gjort en egen insats. En GPS med plotter blir därför tämligen värdelös för Dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det verkar finnas ganska mkt sten i de vatten jag har tänkt färdas i. Det är flera småsjöar som man kan ta sig emellan genom smala passager osv, det är främst dessa passager jag känner oro inför.

GPS verkar jag ju kunna slopa då eftersom det inte verkar finnas några sjökort över dessa vatten. Ekolod verkar också tveksamt...

Jag får väl försöka haffa nån som är ute på sjön och höra om de är villiga att guida en liten bit, tror inte jag vågar åka runt själv och känna mig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...