Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brem

Koka kaffe

Rekommendera Poster

Vad tror ni om att  - i stället för att dra igång det gamla spritköket och rulla tummarna i 20 minuter innan man får morgonfika - använda en 12 V vattenkokare fr Biltema?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi om suga för det är vad dessa kaffebryggare, eller vattenkokare gör. Det är ju rena rama kortslutningen man drar igång.

Går ju bra om man har en redig batteriladdare och är kopplad till landström. Ett batteri klarar inte av många kok.

Skaffa ett gasolkök i stället för där är det ös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ström går det åt. Jag använder själv en 12 volts kaffebryggare och det tar ca. 20 min för den att brygga 5 koppar. Jag startar motorn för säkerhets skull en stund samtidigt som bryggaren går då jag bara har ett batteri. Förövrigt får jag säga att denna 12 volts bryggare funkar mycket bra och gott kaffe blir det med. Är man kaffetörstig väntar jag gärna 20 minuter tills det är färdigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma erfarenhet här, har använt sådana i nästan 10 år fram tills för ett par år sedan. Visst fungerar de, men det tar tid. Och det tar ännu längre tid om kablarna till uttaget är lite klena.

A och O för att bli nöjd med dessa 12V-bryggare är att se till att minimera spänningsfallet. Effekten sjunker mycket snabbt med bara lite spänningsfall, men har Du grova kablar (korta 2,5 mm² eller helst 4 mm²) till cigguttaget går det bra. Eller ännu hellre ansluter den på bättre sätt. Rena kortslutningen är det definitivt inte, men 12-15A drar de oftast Flört.

Ett annat tips är att inte brygga den full (om Du kör kaffebryggare, inte vattenkokare). Särskilt inte om det gungar lite.

Numera kör jag med en inverter (12 till 230V-omvandlare) och en vanlig hemmabryggare för 6-8 koppar på 230V/600W (99:- på RUSTA). Fördelen är att kaffet blir klart på 5-6 min, nackdelen är ju kostnaden för omvandlaren om man inte tänkt ha den till något annat.

Energiåtgången, då ? 230V-lösningen drar faktiskt lika lite som 12V-diton. Den kräver visserligen 50A under 6 min, vilket blir 5 Ah. Men det blir 15A i 20 min för 12V-bryggaren också. Och då är kaffet varmt, ja riktigt varmt med 230V-lösningen jämfört med 12V som hållit på och kämpat både med att brygga och varmhålla redan bryggt i nästan en halvtimme....

Men som sagt - 12V-bryggaren fungerar Glad. Och vattenkokaren ännu lite bättre, eftersom den s.a.s. är sluten (mindre värmeförlust). En sådan har vi f.ö. ofta haft med i bilen.



Senast ändrad av IngemarE | 22 juli 2008 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas gasolspis/platta  som är bärbar i en liten väska  199kr.

Engångstuber Biltema 4st för 49kr .

 

Snabbkaffe/pulver ''Nescafe'' , så kocka bara lite vatten i en lite kastrull .. 1min ...klart !

 

Denna gasolplatta funkar till mer än bara koka kaffe ,den är hur bra som helst .Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med!  En kanonprodukt från Biltema.  Lättanvänd, billig, billig gas, lättstuvad och framför allt otroligt snabb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara man stuvar den rätt, dvs i ett tätt stuvfack som dränerar utombords.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..tuben är lika stor som en liten sprayflaska . Mängden är försumbar i detta hänseende .När man stängar av den så kopplas flaskan ur helt och hållet !!!!

Inte ens Biltema har sitt 4pack i ett gasolskåp utomhus, som bensinmackarna har på dom större tuberna !!!!!

Lars J ... har du sett och kanske till och med provat detta gasolkök ?

 

( sen kan man sova i båten med flytväst på också , om man vill vara så säker som det bara går i sitt båtliv ) Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men frågan är vilken mängd gas som är riskabel?

En annan fråga är om det verkligen är bäst att skapa ett särskilt fack för gasolflaskan utanför ruffen - eller att ha den lättåtkomlig och skruva igen kranen varje gång man kört?

På min förra bår hade jag en kran bakom spisen somstängde av gasoeln med en enkel vridning ett halvt varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....titta på Biltemas gasolkök och dess tuber ... sen avgör du lätt om det finns några tveksamheter ,enligt din bedömning !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Biltemas gasolkök i båten och har gjort så i två år. Cool Det fungerar alldeles utmärkt. Till saken hör att båten är väldigt liten och saknar plats för ett vanligt båtkök.

När det gäller kaffe så kör jag med kok-kaffe. För att koka kaffe så använder jag en Trangia kaffepanna, sån man har till stormkök. Det går fort och blir gudomligt gott. Man får passa sig för att ta det sista i koppen för lite sump kommer alltid med. Kan dock rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 kg gasol ger 1/2 m3 gas om jag minns rätt . En av dessa behållare kan alltså läcka ut >100 liter gas. Tillräckligt för att det skall skvalpa runt fotknölarna i en båt. Det försumbara är väl vad som blir kvar av båten när man vrider om piezotändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Jocke, jag fattar inte vad du menar att det skulle räcka med att titta på tuberna, eller att det är en försumbar mängd gas.

Det är väl inte engångstuber?

Jag är inte rädd f gasol egentligen, men frågan är om det inte är bättre att ha en ordentlig installation med gasvarnare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du läser hela tråden så ser du att man pratar om engångstuber ( 4st för 49kr) så jag håller nog med om att bygga gasolbehållare och gasvarnare för detta verkar lite över gränsen på vad man behöver.

Då är nog risken större att man drunknar genom att trilla överbord större än att båten skall explodera av gasol.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag min fjärde båt, och på den har jag en generator. Så otroligt underbart, man startar den när man kokar kaffe (230 V ) samtidigt laddar den batterierna, dammsugaren och värmer VVB, jag är skitnöjd.Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är inne på andra året med Biltemas lilla gasol, legat ute 10 nätter och ett antal dagar denna sommar och förbrukat ca 3 små flaskor gasolm funkar utmärkt.

Hur gör ni med kylskåp? vågar bara köra 12 v under gångtid, vågar man låta det stå på 1 timme efter man stängt av motorn?

post-23496-1394235575,4401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste bygga ut batteribanken, jag har 2 kylskåp och en frysbox, men som sagt jag startar generatorn en timme / dag så håller det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut !

Ta snittströmmen Ditt kylskåp drar och multiplicera med hur många timmar det skall vara på. Då ser Du hur mycket energi (Ah) som dragits ur.

Ett riktigt kompressorskåp drar 0,6-0,7A i snitt. Tre timmar ger c:a 2Ah. Jämför med kapaciteten på batteriet så ser Du ungefär hur stor andel Du drar ur (förutsatt att batteriet är fulladdat). Visst, det är lite förenklat men ändå.

Ett billigt termoelektriskt kan däremot dra 4-6A i timmen, så där blir det snabbt lite mer energi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och hur många cigarettändare har du liggande inne i båten tro ? Flört

Att diskutera säkerhetsaspekter är inte det lättaste , är man nu orolig för dessa små 200gr gasflaskor av ENGÅNGSTYP så ställ skiten ute då ....

 

Hej svejs

//Jocke

post-11345-1394235575,4667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack, kylskåpet är från Waeco och på 35 watt om jag kommer ihåg rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat biltemas vattenkokare. Men vad jag vet så har det med koktiden att göra. Vattnet och kaffet ska värmas upp med lagom fart för att kaffet och vattnet ska, som man säger i det franska köket, gifta sig med varandra. Det är ok att koka upp vattnet i en vattenkokare men då ska du inte använda kokkaffe. Nescaffe eller bryggkaffe är att rekomendera då.
Kokkaffet ska dra med vattnet.

Det är den erfarenhet jag har.

Lycka till.

Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...