HasseTT 0 Postad 21 Juli , 2008 Har en gammal Monark 670(-73) med det jag tror är ett halvplanande skrov. Tänkte höra om någon vet varför man byggde så? Jag menar, på sjuttiotalet visste man ju mycket väl hur olika skrovtyper betedde sig. Men sedan ändrades ju skrovet till mer v-bottnat. Är absolut inte missnöjd, älskar min båt som går bergstadigt genom all tänkbar sjö.(ok, nästan) Man slipper ju det mesta av jobbigt studsande tex. Hon går fint i ca 8knop alt ca 15 knop, men uppåt toppfarten 20 knop så blir den instabil. Allt över ca 8knop tömmer tanken snabbt...Med en b20 då... Så, vitsen med halvplanande och aktermontage och drev? Tack på förhand//Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Vitsen är att man vill ha en båt stabil i låga farter men som faktiskt kan gå fort emellanåt. Provkör en fullplanande båt med drev och gärna kabelstyrning i 4-5knop så förstår du varför Planande båten behöver gå en 12-15knop för att börja gå bra och stabilt /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser