Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
HasseTT

Vitsen med halvplanande skrov?

Rekommendera Poster

Har en gammal Monark 670(-73) med det jag tror är ett halvplanande skrov.  Tänkte höra om någon vet varför man byggde så? Jag menar, på sjuttiotalet visste man ju mycket väl hur olika skrovtyper betedde sig. Men sedan ändrades ju skrovet till mer v-bottnat. Är absolut inte missnöjd, älskar min båt som går bergstadigt genom all tänkbar sjö.(ok, nästan) Man slipper ju det mesta av jobbigt studsande tex.

Hon går fint i ca 8knop alt ca 15 knop, men uppåt toppfarten 20 knop så blir den instabil. Allt över ca 8knop tömmer tanken snabbt...Med en b20 då...

Så, vitsen med halvplanande och aktermontage och drev?

Tack på förhand//Hasse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vitsen är att man vill ha en båt stabil i låga farter men som faktiskt kan gå fort emellanåt.

Provkör en fullplanande båt med drev och gärna kabelstyrning i 4-5knop så förstår du varför

Planande båten behöver gå en 12-15knop för att börja gå bra och stabilt

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...