Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
okn1

Har tanken slagit dig?

Rekommendera Poster

Fyra veckors semester är nu till ända, en gång var vi ute och seglade och de var bara en dags tur. Om de inte har blåst 10-15 m/s så har regnet stått som spön i backen.

Tanken har slagit mig, ska man byta till en motorbåt?

Tänk bara att få vara torr ifall de skulle börja regna!

Eller kunna gå ut i 8-10 m/s utan att pojken skriker för att de lutar så att hans leksaker inte kan stå på bordet.

eller åt andra hållet, de slutar blåsa och man får starta den ENORMA motorn och puttra hemmåt i 3-4 knop!

Vad säger ni, har tanken slagit er eller är de helgerån?

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag funderade på igår när det slutade blåsa vid 7-tiden på kvällen... 3 timmars resa kvar med utombordaren skrikande i örat och pojken sömnig inne i båten ( hemlängtan!).

Men annars tycker jag att seglingen tar hem priset med tystnaden och svårheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Tråkigt, men det kommer många fina dagar och helgerna finns ju kvar. Visst händer det att man kroknar på blötan ibland, men vad går upp emot en härlig kryss i solen. Nej bara att se framåt med tillförsikt och ta stunderna, dom kommer. Flört

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg båten i Medelhavet/Västindien eller köp en motorbåt... Jag är seriös. Det finns knappast något mer överskattat än den svenska sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar fyra veckor semester om en vecka. Då ska ska det bli 30 grader varmt och sol hela långa dagarna har jag bestämt... Ska bli rätt trevligt att puttra runt i lilla motorbåten på den spegelblanka sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt in en kraftig elmotor och åk ljudlöst utan segel.

Vem kan segla förutan vind?

Jag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han får nog hålla sina leksaker på golvet även om Ni köpte motorbåt !

Jo, det lutar visserligen inte lika mycket, men det lutar å andra sidan åt alla håll (dock ej samtidigt Förvånad). Ibland när det går sjö önskar jag att jag hade lite segel att stabilisera gungandet och slåendet med. Visserligen finns det mesan som tillbehör till min motorbåt, men just den är så förskräckligt ful. Å andra sidan har vår båt rak axel, roder och lite köl, så vi puttrar med fördel njutbart i 5-6 knop. En del drevförsedda båtar är ju rätt slingriga och jobbiga i dessa ekonomifarter.

Fast å andra sidan sitter man inne i värmen med vindrutetorkarna på, det är väl fördelen jämfört med att segla om det regnar. Och att kunna dra på i 20 knop om åskan är på gång eller om man vill fram fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte blir det så mycket lugnare i en motorbåt när det är kraftiga vindar, sjön brukar ju då erbjuda lite vågor som man måste parera. Den största fördelen är väl som du säger att man kan ha lite bättre förutsättningar att åka utan att bli blöt förutsatt att man köper sig någon form av kabinbåt. I vår snipa måste man nästa sticka ut huvudet genom takluckan för att se något när man kör vilket gör att man blir lite blöt även i sämre väder. Vid sämre väder blir det ju ännu viktigare att hålla god koll på sina medtrafikanter då det blir lite mer att tänka på.

Själv drömer jag om en motorbåt med kabin med en helt tät kabin där man har sjutdörr till akterdäck, då slipper man hålla på med det där eländiga kapellet. Misstänker att nackdelen med en sådan båt är att när vädret är fint så har man svårare att ta del av detta då man verkligen sitter inne och kör. Allt har väl både sina för och nackdelar.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att Du skriver det. Vi var nämligen mer än lovligt trötta på det blöta kapellet som man ändå måste forcera med alltid blött inne som följd. Därför (nja, inte bara därför....) har vi nu just en kabinbåt med skjutdörr. Och visst är det skillnad. Visserligen har vi numera kapell på den med (över akterdäcket), men det blir mer som ett uterum och är ju egentligen ett uteutrymme. Där tar man av sig allt blött innan man går in.

Vi har två stora glasskjutluckor över salongen och förarplatsen, och ofta sitter jag i dem och kör med fötterna om vädret är angenämnt. Vår båt har dessutom dubbelkommando, så jag kan även sitta ute på relingskanten på styrbord och köra.

Annars finns ju flybridgevarianten av dubbelkommando Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båttypen kan inte ordna humöret som blivit sämre av det dåliga vädret. Visserligen kan det bli stor skillnad på själva resandet  men när man kommer fram ska man på utflykt, bada gå på muséer osv.

 

Då behövs det bättre väder för att semestern ska bli optimal.

 

Vi gjorde två försök denna sommar på tillsammans 2 veckor. Tröttnade på det eviga blåsandet och regnandet och vände i Nyköping i Limfjorden i Danmark. Hade tänkt gå vidare från Tyborön till Norge men det får bli en annan gång. Limfjorden var annars en lämplig plats för blåsig sommarsegling då det inte blir några större vågor. Massor med ställen att besöka med korta avstånd kan också hålla humöret uppe. Danskarna är mycket hjälpsamma och man smittas av deras gemyt. Språket är svårt däremot men engelska fungerar men är tråkigt om man ska småprata med brygg-grannen.

 

Segling på Jyllands ostkust kan också vara ett alternativ. Med stadiga sydvästen kan man ta sig mellan hamnarna trots blåsten.

 

Morgnarna och kvällar var det betydligt mindre blåsigt och då flyttade en hel del på sig.

 

Att ligga i samma hamn en vecka är urtrist och det räcker att byta hamn för att humöret ska bli bättre.

 

Det är lätt att det blir en hamnpsykos där alla går omkring och pratar väder och där den allmäna uppfattingen blir att det inte är tillrådligt att gå ut. När det tjuter i riggarna och verkar helt omdömeslöst att lämna hamnet är det ibland inga problem när man väl kommit sig iväg.

 

Den stora mängd riggar som dånar tillsammans ger lite fel bild av läget. Har många gånger konstaterat att det är betydligt lugnare ute på vattnet än det är i hamnen. Speciellt om man ska förflytta sig i medvind. Det är inte fel att prova att gå ut och komma tillbaks om läget var sämre än man tänkt sig. Seglar man i medvind vill man gjärna ha vindar kring 7-13 m/s då det annars blir lite händelselöst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som andra i tråden vill jag hävda att vädret är något man får acceptera så länge man bor i det här landet - och anpassa sig till med båtvalet. Jag skulle personligen aldrig försöka räkna hem en vackert-väder-båt i svenska förhållanden.

Vi har också satsat på helruffat, utan mögeltrasa (kapell), och har i kombination med duktig värmare trivsamt från islossning till isläggning - oavsett vädret. Det betyder oerhört mycket för båtlivet totalt att inte behöva vänta in perfekta sommardagar så jag kan bara rekommendera varmt. Med stor skjutdörr och dito taklucka får man också in fullt tillräckligt av sol (och hav, när det står på ordentligt...) om man vill.

Motor var ett val betingat av andra saker, som arbetstider vilka kräver lite snabbhet för att hinna njuta de avlägsna målen under alla omständigheter. Drömmen vore att kunna ha också en seglare för de tillfällen man har tid - och när det blåser ordentligt skulle jag definitivt vilja segla. Prylar rumlar nog omkring i de flesta båttyper vid vindstyrkor över 10.

Sensmoral: att snegla mot båtar som har helt andra fördelar än den egna kan väl aldrig vara helgerån utan snarare högst naturligt. Man vill påfallande ofta ha vad man inte har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brodur, kan du utveckla det där med elmotor?

Jag har kört elmotor i många år på vår Askeladden, funkar utmärkt, men vad krävs för att driva fram en kölbåt?

Man kanske skulle ha en el-hybrid (som en Prius) för att vara säker på att när det inte bränslet funkar så kan man köra på el?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern motorseglare typ Bavaria, med rullstor och sittbrunnskapell kanske är lösningen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...