Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gimbal

Sökes, erfarenhet av bogpropeller.

Rekommendera Poster

Hejsan,

tänkte skaffa mig en bogproppeller i 4kW klassen nu till hösten, frågan är då bara vilken modell man ska satsa på.

Ni som redan har bogis, är ni nöjda med den modell ni har? Eller skulle ni så här i efterhand hellre valt ett annat märke?

Tänker mest på att en del tycks föra ett herrans oväsen medans andra bara surrar mjukt, och jag skulle gärna vilja veta vilka som är vilka.

Vore tacksam om ni kunde uppge modell ni har och upplevd skrammelnivå på ljudet, eller kanske andra nack/fördelar på just eran modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga för att få bogpropellern att vara tyst är nog att göra röret så optimalt som möjligt. Framförallt kanterna. De skall vara väl avrundade och inte skarpa, som de är på många varvsplastade bogproprör. Sedan kan man dämpa ljudet en del genom att sätta bitumenmattor på skrovets insida omkring den.

Sleipner har jag väldigt bra erfarenhet av. Standardmonteras på många båtar redan från varv. De har inbyggd fördröjningselektronik som räddar brytpinnen om man växlar riktning innan den stannat emellan. Sedan har jag byggt halvfart på min för att få den tystare de 90% av alla gånger jag inte behöver full kraft (se artikel i PB i vintras), för min båt tillhör dem med skarpa kanter kring röret (plastat av varvet Rynkar).

Min SP55 för ett ohyggligt liv på fullfart, men är tyst och fin på det tillbyggda halvfartsläget. Samma modell i en båtgrannes båt är dock tyst och fin även på normalfart i hans - alltså beror ljudnivån väldigt mycket på monteringsjobbet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Håller med IngemarE. Jag har en av samma fabrikat, men en storlek 75 med 6 hk. Är mycket nöjd. Se gärna montering av min bog på www.beffo.se/tindaria



Senast ändrad av Kjelle11 | 19 juli 2008 | 22:38



Senast ändrad av Kjelle11 | 19 juli 2008 | 22:38

Senast ändrad av Kjelle11 | 19 juli 2008 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr redan gubbrosett i min båt.
Men hade jag funderat på nyinstallation hade jag utan tvekan kollat på denna modell.

www.bogjet.nu.

 

Funderar lite på att installera det som akterproppellrar.

 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör mig tveksam är att de är rätt klena, och samtidigt nästan dubbelt så dyr som bogpropeller. Att firman sedan bara har ett mobilnummer har kanske inget med produkten att göra....

Uträkningarna Jetåterförsäljaren har visar att c:a 30 kg skall räcka vid upp till 12 m/s på en 9m stor typisk båt. Det är mindre kraft än Sleipners allra minsta ger, och mindre än hälften av SP55:an som jag har.

Nu råkar jag ha en 2 hk (Sleipners minsta) i aktern på min båt, och jag kan säga att i praktiken händer ingenting på den vid över 5-7 m/s. Vid 10 m/s så orkar med nöd och näppe min 4 hk i fören göra jobbet mot vinden.

Dessutom verkar effektiviteten på elektro-bogjet vara väldigt låg. 30kg-modellen drar 4kW, alltså mer än dubbelt så mycket som en bogpropeller som uträttar samma sak. Kanske inte så konstigt med tanke på de klena slangdimensionerna, men det krävs ström bakom !

Du funderar på en 4kW bogprop, vilken kanske har en dragkraft på c:a 80 kg. Men den största elektriska bogjet'en firman säljer ligger bara på 65 kg (ungefär som en 3kW/4hk bogprop) men drar ändå då hela 10 kW. Finns dessutom inte för 12V och modellen kräver rätt stort vattenintagshål.

Jag tror dock på bogjetidén, men då framförallt på små båtar. Fast inte med de priserna...



Senast ändrad av IngemarE | 19 juli 2008 | 23:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog en vanlig bogpropeller för min del. Det där med halvfart låter intressant, (ska kolla upp tidningen senare) jag gissar att det är en 24Voltare du kör på 12V då, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är en standard 12V som jag försett med ett via relä urkopplingsbart seriemotstånd på lindningarna. Motståndet/resistansen består helt enkelt av ett antal meter kabel, utspridd under durken.

Bogpropellern består ju av elektronik och reläer också, och ett 24V-relä fungerar t ex inte på 12V. Inte heller ett 12V-relä på 7-8V. Därför måste spänningsreduceringen ske så endast själva motorn berörs.

Såg nu i nya Sleipnerkatalogen att man har tagit fram en regulatortillsats för att just kunna köra bogpropellern på lägre fart. Billigare hade dock varit om man redan från början försåg dem med ett extra lindningsuttag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än köper, så lär dig att hantera båten bra utan bogpropeller först (om du inte kan det redan). Det är alldeles för många båtägare som åker i kring och för en massa väsen i onödan. Mig veterligen har alla båtar någon form av styrutrustning även utan bogpropeller. Men det är som i trafiken, en massa bilister, även med nya dyra bilar, som inte upptäckt att den är utrustad med blinkers. Som hjälpmedel i vissa situationer är däremot bogpropellern jättebra att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med !

Försök alltid göra så mycket som möjligt utan bogpropellern. För mig är det lite sport, känna av vinden, beräkna avdriften före ett tajt läge o.s.v.

Men hade jag inte haft dem skulle jag t ex aldrig vågat gå ut själv med barnen (som är för små för att hoppa iland med en tamp och orka hålla något). Dessutom blir allt så mycket enklare och situationer kan undvikas i de fall naturens krafter är emot en. Eller när man tabbat till det...Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju vid tillläggning vid hård sidvind som bogproppen kommer till största hjälp. I normala fall så ska den egna kunskapen om båten räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av den VETUS BOW55 som man rear på några olika ställen för 7995 ?

Tips ! ... Finns mycket att läsa på sjöfartsverkets hemsida gällande viktiga och allmänna saker att tänka på vid framförande av båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå har kört båt många år och har aldrig haft bogpropp, men har nu en långkölad 7tons seglare utan någon som helst styrförmåga på backen. Spelar man ordenligt med växelreglaget så kan man vrida den som man vill, om det är lugnt. Men blåser det hårt och fel kan det snabbt bli svettigt.

Hursomhelst, är också intresserad av vetus'en, främst pga av dess jämförelsevis låga pris. Ingen som har en sådan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årets julklapp 2008? Eller var det kanske redan i fjol, för det verkar ha installerats i nästan varje båt över 6m, segel- som motorbåt...

Det kliar nog oerhört i fingrarna och längtan att få göra ett fräsande med bogen. Så till den grad att det är omöjligt att hålla sig från att göra ett ärevarv, mitt i hamnbassängen. När det sedan är dags för angöring, är lyckan fullständig och bogpropellern får jobba hårt, oavsett behov av den samma.

Inget går upp mot att få höra ljudet av bogpropeller en stilla sommarkväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack vare VETUS nya design på själva propellern så har den upplevda ljudnivån reducerats avsevärt, skramlet man hör är i själva verket kavitaion runt proppen. Den nya proppen är sexbladig samt har svepta blad vilket ger en tystare bogpropeller.

Finns en del att läsa om detta i senaste numret av Båtliv.

 

Lycka till nu vad det än blir.....

Mvh

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer att installera en swingthruster (nedfällbar ) bogpropeller på vår nya båt. Då får man propellern längre ner i vattnet varför det inte blir kavitetsljud på samma sätt. Dessutom blir den effektivare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man helt eliminera skrammelljudet så är helt klart en bogjet det bästa alternativet. Numera går det dessutom att montera den utan plastning om man använder de nya gängade bordsgenomföringarna som kan beställas separat.

 

Läs mer på www.bogjet.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv bryr jag mera om i fall båten rör sig dit jag vill när jag vill än om bogproppen väsnas en aning Foten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en Vetus monterad i min Flipper 850, provkörning nästa vecka.

post-10000874-1394235674,6891_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men om Du läser lite längre upp i tråden så har denna lösning redan berörts. Och också sågats beroende på sin klena sidokraft, låga verkningsgrad och höga pris i jämförelse med en konventionell bogpropeller.

Att Du sedan är part i målet (samtliga Dina inlägg här på forumet är reklam för bogjet) gör det inte mer trovärdigt. Tyvärr....

nyfiken11: Det ser ut att vara ett snyggt plastjobb, med fina avrundade tunnelkanter. Det bådar gott Skrattande



Senast ändrad av IngemarE | 06 november 2008 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag trotsat vädret och provkört båten i hårt motväder i Västerås.

Jag blev glatt överaskad när vi provade den nymonterade bogpropellern, den har inga problem att styra upp mot vind, så valet och storleken var braGlad.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra och är du nöjd med motorn också?

 

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man pratar om hur mycket en bogpropeller låter, är det inte viktigare att båten rör sig som den ska. Så länge man åker motorbåt får man vänja sig vid lite oväsen och bogpropeller går inte många sekunder per dag.Glad

post-10000874-1394235692,4776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl kanske lika mycket för omgivningen som för en själv. Höll på att skrämma slag på ett par på bryggan en gång när jag behövde bogen för att dra båten lite från bryggan. Det var innan jag byggt dit halvfartsläget.

I jämförelse med en motor på tomgång som dessutom sitter i andra änden av båten, kan jag intyga att paret (som befann sig precis vid min för) nog tyckte ljudet från huvudmaskinen var tämligen försumbart i sammanhanget....



Senast ändrad av IngemarE | 23 november 2008 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har man för nytta av en bogproppeller vid anngöring?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på det med. Jag använder bara min (ibland) vid tilläggning Tungan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bogproppeller på den motorseglare som jag köpte för någa månader sen. Det är väl egentligen ingen bogproppeller, för den sitter i aktern. Jag har inte provt den, för jag får inte fram nån spänning till manöverkretsen. Jag har inte kollat varför och mannen som ägde båten före mig är död. Men det blir väl till att felsöka nån gång i framtiden.

 

Är det nån som har erfarenhet av att ha bogproppellern i aktern?

 

Jag  har ännu inte angjort med båten. Har varit ute med den fyra gånger, men då bara inomskärs.Cool

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Jag har en 2hk Sleipner i aktern på båten också.

Mycket användbar, eftersom min båt inte lyder roder speciellt bra vid backning (inte så unikt kanske). Men framförallt så möjliggör den omöjliga tilläggningar/frånläggningar utan att det går åt extrafolk för att skjuta ifrån, hålla tampar o.s.v. Är man som jag ofta ute själv med två små barn eller platserna är knöliga att komma intill p.g.a. båtens storlek kan utan hjälp man fickparkera på annars (för en båt med roder, rak axel och lite köl) omöjliga ställen. Jag har väldigt kraftig propellerverkan på min båt.

Akterpropellern sitter i en optimerad trumma, och är i mitt fall väldigt tyst.

Men som alltid är det en sport att försöka fixa allt utan hjälpmedlen.

 



Senast ändrad av IngemarE | 29 november 2008 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar

Jag tolkar ditt svar som att du har bogproppeller både i fören och aktern.

 

Min sitter bara i aktern. Det är en motorseglare med typ kosterskrov ( som en snipa)  och lång fenköl. Pga den mycket speciella riggen med seglens tryckcentrum långt akterut (masten står i sittbrunnen) är också laterlplanet (kölen) förskjut långt akterut.

Vid en av de få turerna jag gjort la jag till vid en pontonbrygga. När jag skulle gå därifrån, var jag tvungen att backa med en kraftig babordsgir. Båten får bra grepp med aktern pga den akterplacerade kölen, men tydligen inget grepp i vattnet med förskeppet. När jag trodde jag hade klart komma  förbi den betonkaj jag girade för, slänger förskeppet ut åt styrbord och det var på håret att jag inte slog i styrbords bog i kajen. Då kändes det att det hade varit bättre att haft bogproppelern framme.

 

Det är naturligtvis en väldig skillnad att manövrera en motorbåt och en segelbåt besvärliga läge. Kölen på segelbåten ger ju en viss stabilitet och hindrar avdrift. Jag hade tidigare en L32;a. Den var helt hopplös att backa med i låg fart, men använde man fram och back och fullt gaspådrag samt rodret kunde man snurra på en femöring - åt babord. Att manövrera en båt - åtminstone segelbåt - är träning och att våga.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...