Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
moestberg

Bojsten

Rekommendera Poster

Ska förhoppningsvis köpa min nya båt imorgon och ska därför fixa en plats den kan ligga på. Har tänkt ha den i en liten insjö med dybotten, jag har en boj liggande så jag tänkte använda den.

Nu funderar jag på vad jag kan ha som bojsten/sänke/tyngd? Djupet är gissningsvis 2 meter och det är dybotten. Båten är en Ryds 475 gts med en 70hk motor, vet inte exakt vikt. Måste man verkligen ha en tyngd på flera hundra kilo!? Sjön där jag ska ha båten är så pass liten så det blir aldrig nå större vågor och dylikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör nog ta ett extra steg när det gäller tyngd i bojsten eller bojring. Hellre för mycket än för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att 10% av ekipagets vikt är en tumregel, men jag har haft fel förr....

I min lilla sjö ligger det två gjutna betongklumpar från plasthinkar (två stycken för det var lättare att hantera) och det räcker till en något mindre båt än vad Du har. Tyngden sätter sig i botten så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv en Ryds 475 gt med 75 Hk på, som låg med boj i insjö. Vi hade 2 öppnade 15 liters dunkar med betong som fick sjunka i dyn i början. Detta är var lite i underkant eftersom det gick att släpa iväg med båten. Min rek. är att satsa på overkill första gången, fyll 3 20 liters dunkar med betong så är du på den säkra sidan ifall du byter upp dig i båtstorlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd gärna nåt som lätt sjunker ner i dyn och sätter sig. Det finns bojringar att köpa, i olika storlekar och som har flyn monterade, sitter bra enligt uppgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag tror att jag testar med några 20 liters hinkar med cement. Visst ska kättingen vara lite längre än djupet va?

Sen när jag fäster linan från båten i bojen, ska jag dra lite så att bojen ligger lite spänd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Vaddå kätting? Vi har inte kätting längre p.g.a att den rostar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Nylonlina Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju alltid att köra med rostfritt.

Jag gjorde en form som var 1 * 1m * 2dm och fyllde med allskönsbåte och armering och gjöt i. Det blev ruggigt tungt, höll nästan inte på att få ner det hela i vattnet. :-)

Nu har sänket satt sig i botten och sitter som berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...

Gjorde samma som du fast ca 40 cm hög. Slet som ett djur för att få den på plats. Sen var den hur lätt som helst att flytta på så den fick duga för jollen! Cement väger inte så mycket i vatten. Det gör däremot järn.

Jag rekommenderar P-ringar (heter ibland O-ringar). En 70 kg skulle duga gott för dina behov, kanske tom en 40-kilos. De är förhållandevis lätta att hantera och gräver ner sig fint i leran. Skulle du dock ha båten på svaj skulle jag inte rekommendera en ring eftersom den ska ha draget i en riktning. Men så var väl inte fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju använda sig av någon gammal skuren Mercury från 70-talet eller dylikt....

En 100-hästare är tung som s_tan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med försäkringsbolag va de kräver för vikt på bojsten.

Den behöver vara tyngre än vad man tror...........

Även om bojsänket är tungt på land så tappar det en hel del under vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betong blir förhållandevis mycket lättare under vattnet än tex natursten. Som man skriver ovan går det åt rätt stora vikter om man ska följa försäkringsbolagens råd, och det gjorde iaf vi. Vi gjorde så att vi släpade ut en natursten som låg bra/nära till på land, ut på isen. Borrade sedan en himla massa hål för rejäla expanderbult och skruvade i en tillsammans med en grov kätting. Går bulten sönder om några år eller uppvisar tecken på allvarlig rost så får man helt sonika dyka ner och använda något av de andra hålen med en ny bult istället.

Nu är det visserligen inte vinter och is men vågar du göra någon enklare lösning i någon månad så kan du ju göra ett ordentligt sänke under vintern....



Senast ändrad av AndersF | 26 augusti 2008 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite.

3x20=60 liter betong.
2,3x60=138 kg
Avgår, vattnets lyftkraft på 60 liter=138-60=78 kg!

Skulle jag personligen aldrig lämna annat än en eka förankrad i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...