Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Daniel_B

Bottenfärgen har försvunnit!

Rekommendera Poster

Nu är jag lite förundrad kan man väl säga..
Slipade ner och bottenmålade min båt i våras. Använde rekommenderad grundfärg och högfartsfärg enligt säljaren. När jag i förrgår tog upp båten så var färgen helt borta i de bakre regionerna undertill på skrovet. Alltså där båten ligger i när den är i planing.
Har bara varit ute och åkt 5 gånger sen jag målade den!

Vad kan man göra? Åka tillbaka till försäljaren (ett stort byggvaruhus) eller höra med tillverkaren? En högfartsfärg ska väl hålla mer än 5 åkturer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du slipat ner båten till gelcoten då bör du ta light primer 4lager varav det sista lagret skall vara klibbigt när du bottenmålar för att bottenfärgen skall fästa. Bottenfärgen får inget fäste annars.

Går säkert bra med Grundfärg om det inte är så att den är till för byte av bottenfärg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cooltrolig bov i dramat är att du fått vattenplaning!

försök med dubbel båtfernissa ovanpå den vanliga färgen, du skall se att det håller!

eller be de gamla rävarna ute på gålö , de kan hjälpa dig!Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slipat och lagt på 3 lager med primer.. men det sista hade nog torkat.
Kan det vara det som gör att det släppt? Stog inget om det i instruktionerna på färgburkarna.. vad jag såg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Daniel b  min botten målade jag med lackfärg blank sitter sedan 4 år 25 knop tvättad med yes diskmedel efter o fore upp respektive iläggning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

låter inte så dumt hurru du:) min färg är så gott som väck och ja ska allt måla om ja med hade ja tänkt. Slipa till gelcoaten som gäller och primer som bara den och sen färg och fernissa på d?? det är ju plast vi snackar om! Min båt går la lite fortare än 25 knop men d är knappt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

slipa engång. och lägg primer ett lager efter en halvtimma så ta och bottenmåla! beror på temperatur. torkar fort vid 20 grader. bottenfärg måste målas när primern är klibbig för att fästa. bottenfärg nr 2 spelar ingen roll. OBS Viktigt att avfetta med typ hempel degreaser innan så ytan är fett och dammfri.

Har precis gjort detta på våran båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daniel_B : vilket fabrikat och typ av grund- repsektive bottenfärg har du målat med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med lackfärg annars fråga på byggvaruhuset om dom har falu rödfärg finns även som pulver så man kan blanda själv så får du inget spill sitter nog lika länge som rollsroyernas bottenfärg är det ngn som törs prova lackfärg blank? hör gärna av er om 5 år på detta forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt vanlig lackfärg typ servalack blank lösningsbaserad men tvåkomponent är nog ännu bättre  åk till en billackerare o be honom blanda så får den kulör du vill eller butik men du måste se till att all bottenfärg är borta grunda helst med passande grundfärg lacka 2 ggr enl beskrivning lycka till. sativa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Låter kalas! Får ja fråga var du köper servalack blank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...