Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JakobR

Båtbottentvätt

Rekommendera Poster

Var ute och körde båten igår efter att den legat still vid bryggan i tre veckor.
Tyckte att den gick lite trögare än vanligt samt att toppfarten låg ca 5 knop under vad den brukar göra. Kollade botten och såg att det börjat växa en massa grönt vilket förklarar saken.
Det ska tilläggas att botten är omålad.

Idag tog jag båten till den nya bottentvätten i Käppala på Lidingö. För 100 spänn så tvättades botten med ett bra resultat.  Både sotränder och växtlighet försvann. Hela processen tog ca 10 minuter.

När jag åkte hem så gick båten 5 knop snabbare jämfört med gårdagen samt att motorn varvade 300 varv mer på topp.Att jag dessutom såg två sälar!!! mellan Lidingö och Fjäderholmarna var en riktig bonus.

Jag kan varmt rekommendera bottentvätten. Jäkligt bekvämt helt enkelt till en liten peng.

//JakobR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät väldigt bra och billigt tycker jag att det var, någon som vet var det finns bottentvättar på västkusten, i närheten av göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite om det är okej.

Någon som har någon koll på vad som händer med den tilltänkta båttvätten i Vaxholm? När kommer den igång?

Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nänä, det där var inga sälar!  Jag var också där den dagen och såg att Göran Persson och Anitra var ute och simmadeFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var på tvätten på Lidingö så fick jag en folder från Håll Sverige Rent med en förteckning inkl. karta på samtliga bottentvättar i Stockholm. Enligt foldern så ska det finnas en i Vaxholm men huruvida den har öppnat eller ej vet jag inte.

//JakobR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hur klarar de kölen på min segelbåt?

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Förstår vi varandra rätt? Jag menar kölen på en segelbåt.

Sedan har den en mast på 11,5 meter.

Funkar det med den  kvar eller måste jag masta av?

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Med masten på?

Sedan undrar jag, sådär en 60 NM till Lidingö enkel resa och sedan slussavgift.

Då har jag inte räknat tiden och besväret att avbryta semestern eller likn.

Andra utgifter i samband med turen.

Kanske 2-3 ggr per säsong.

Det blir inte miljövänligare, den saken är klar.

 

Jag skulle vilja komma i kontakt med segelbåtsägare som verkligen har testat, nöjer mig inte med uppgiten att den kan ta segelbåtsköl.

 

Finns det någon seglare här som provat?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska först säga att jag inte har provat. Masten borde dock inte vara något problem, det finns ingenting i själva tvätten som är ovanför båten på de bilder jag har sett, om de inte har placerat den på något väldigt konstigt ställe.

Se t.ex: http://www.skynetweb.se/server/boatwasher/bilder/Product-line.jpg

Men som du säger, det vore kul om någon med erfarenhet kunde säga något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ok för att det är inget problem med masten.

Tittade på bilderna på länken du visade till.

Av bilderna så tolkar jag det som att den tar moderna segelbåtar med runda baljor till botten och en rak fena ner.

Däremot inte med nedbyggd köl med konkav hålkäl mellan köl och botten, typ äldre långkölade båtar. Likså tas inte undersidan av kölen. Tror åsså att de nästan lodräta ytorna efter slaget men  nära vattenlinjen  tvättas ej. Där växer visserligen inga tulpaner men annat trevligt som sitter hårt. Det går svårligen bort med Scotch Brite  och hårt gnuggande med någon tvättmedel/lösningsmedel.

Jag får intrycket att tvättarna är till för motorbåtar men klarar vissa segelbåter sådär.

Kvar står den enorma transportfrågan samt kostnaden. Det väger inte upp att måla, dutta på botten, med lite färg sådär vart tredje år eller så.

Å nu vill jag inte ha något svar från någon miljöfixerad i stil med att det är bara att höja priset på färgen så lönar det sig.

 

Ärligt sagt. Har tulpanerna bitit sig fast tar inte borsten bort dem.

 

Efterlyser fortfarande någon segelbåt med nedbyggd köl som har provat det och fått bort tulpanerna.

Kom igen om det nu finns någon!

Höälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju för all del de varv som helt enkelt lyfter båten och tvättar några gånger under säsongen, då spelar ju skrovformen ingen roll. Men jag vet inte om/hur de klarar det med riggen på.

Om du har Mälaren som hemmahamn borde ju inte havstuplanerna vara ett väldigt stort problem för dig? Men du kanske har båten ute i saltsjön hela säsongen. Men om det är fallet så är det kanske inte lika långt att gå till närmaste ställe och åtminstone ingen slussavgift?

Men generellt håller jag med dig. Det lönar sig naturligtvis inte att gå hur långt som helst, men det hindrar inte de som råkar ha en i sin närhet, och har en båt som är lämpad för den att använda en båttvätt. Konceptet är inte helt förkastligt bara för att det inte passar alla, eller inte finns en i just din närhet.

Av samma skäl tankar jag inte alkylatbensin. Jag skulle gärna göra det, men har ca tre timmars gångtid enkel resa åt vad som i allmänhet är fel håll, till närmaste ställe som saluför det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Skulle aldrig komma på iden att tanka alkylatbensin

Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..., det sitter väl en fyrtaktare i båten gissar jag, ingen större vits att använda alkylat då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Snarare en entaktare, slår ett slag i sekunden....dunk..dunk...dunk..dunk

 

Det är en MD1:a diesel.

Går som en klocka och härligt ljud och man startar den med lätt handvevning om man skulle få batteritorsk, Faktum är att det var en stor bidragande orsak att det blev just den Fingaln av alla jag tittade på. Snål på soppa och urstarkt vridmoment. Egentligen är jag rätt nöjd med den.

Jag har byggt om den till våta avgaser. Byggde en avgaslimpa/ljuddämpare/vattensamlare burk av tjockt gummirör och gavelplåtar. Svetsad en ny krök för kylvatteninsläppet. Sedan vanlig avgasslang ut. Det blev avsevärt tystare i båten efter det.

 

Men nu kom jag ifrån ämnet med tulpaner som jag mycket riktigt hinner bruka få. Trots hemmahamn i Mälaren! Fast klart att de växer bättre  om man seglar på västkusten en längre tid. Det blev inte av denna sommar.

 

Efterlyser fortfarande segelbåtsägare som använt tvätten.

Hallå!!! Var är ni?

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att det kunde vara diesel också, men gissade utifrån det som stod i båtfaktan. Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Åfan....

 

oups...ursäkta....tungan halkade till....(eller var det tangentbordsfingrarana?)

Kollade och mycket riktigt det står bensin där. Men saken är att detta har inte jag skrivit utan Maringuiden lagt upp det med automatik pga båttypen.

Så vi får skylla på dem. Jag har alltså diesel som den observante och belästa läsaren här säkert vet.

(det var ingen känga till dig....)

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen att det kommer fler tvättar!

Jag har träbåt. Så som tillägg till Kalmans fråga om de funkar på segelbåtar så undrar jag om någon vet hur tvättarna funkar på klinkbyggda träbåtar?  D.v.s. om det inte skadar friskt trä och tvättar i lanen. 

Som komplement till båtbottentvätt så kan man använda båten också. För två år sedan såg vår båt nymålad ut vid upptagningen. Då hade vi tagit några dagslånga turer med båten veckorna innan torrsättningen.

Men det var på ostkusten och i mälaren. (Jag vet att det är ett annat läge om man ligger i saltvatten på västkusten)



Senast ändrad av Pierina | 07 augusti 2008 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...