Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JoGi

AQ130C/270, stannar efter ett tag

Rekommendera Poster

Hej,

Lite tips till en novis på B20:or (AQ130C). Köpte en båt för två veckor sedan och det har blivit ett par turer som gått fint. Femte turen slutade dock med bogsering till brygga och en frustrerad båtägare.

Motorn startar bra, går jämt och fint på alla varv. MEN, efter ett par minuter i marsch-fart (4100rpm, 20knop) så säckar motorn och går ner i varv varfter den stannar om jag inte drar ner gasreglaget på tomgång... Gasar jag sen på så går den upp i varv och går bara ett par sekunder innan den viker sig igen. Den går hyffsat på låga varv efter detta men kan tjuvstanna även vid låga varv (kring 2000rpm), på tomgång och med växel i verkar den gå...

Gick igenom motorn idag:
- tändstiften ser fina ut (0.7mm), torra och fina
- kollade tändkablarna, alla var hela ren och fina (som nya)
- fördelardosan ren och fin, brytaravstånd ca. 0.32mm
- böt det extra enkla pappersbränslefilter som sitter mellan pumpen och förgasaren (det gamla såg i och för sig OK ut men jag bör i vilket fall).
- gick igenom pumpen och rengjorde filtret i denna (metallfilter) och kollade funktionen och tätheten på backventiler (metall och gummi) samt membranet som sitter mot den mekaniska sidan, allt såg OK ut.
- rengjorde grovfiltret som sitter innan vattenpumpen (motorn går i och för sig inte varm men det kändes lika bra när jag ändå var i motorrummet och pillade).
- gick igenom alla kabelskor och kollade att allt satt fast (någon satt lite dåligt så dessa klämde jag åt lite försiktigt)

...återstår förgasaren - men kan det vara den? Motorn gå ju som en klocka på alla varvtal, på tomggång och även på högre varv belastat fram till dess att den bara viker sig... Det sitter en vad jag förstår nästan helt ny Weber (kan det vara en 36 x 36 möjligen) på maskinen.

Kan det vara så att pumpen levererar för lite soppa? Skit i förgasaren?

Jag är villrådig, okunning och båtsugen!!! Tips mottages med glädje!

Båten? En Draco 2000HT, en optimal båt för mig och min familj om nu bara jag fick fart på motorn.

/ Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i tanken!!!

innan båten går i planing så reser den sig.. bränsle uttaget ifrån tanken antar jag sitter närmast aktern i tanken. så kommer vatten med och efter enstund får motorn denna H2O blandningen.

Sätt på en vattenavskiljare mellan tank och bränslepump.

länk: http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=7117

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den får för lite bensin. Kolla så bensin pumpen,om du har monterat en bilpump  räcker den inte till för att bilpumpen pumpar för lite bensinen,när bensinen i flotörhuset tar slut dör motorn. Så rådet är att byt till marin pump

PS

Jag tror inte att det är vatten för Draco tankarna suger bensin i framkant den högtstapunkten i tanken.

Draco78

 



Senast ändrad av Draco78 | 16 juli 2008 | 00:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen så här långt... Har även fått tips på att det kan vara skit i bränsletanken. Jag provar helt enkelt först med attt köra med en separat tank (snurretank), funkar inte det får jag trots allt gå lös på pumpen igen. Tidigare ägare har tydligen gjort rent tanken för tre år sedan men han tipsar om att det kan vara plastutfällning.

Hur ser man att pumpen är en marin variant? Min pump har en liten spak på nedre huset som gör att jag kan handpumpa fram bränsle, det känns marint. Men överdelen kan kanske vara bytt... spelar det någon roll? (Sätter det undre huset eller det övre locket kapaciteten?)

Tror heller inte riktigt på vatten även om jag först misstänkte det. Jag har en vattenavskiljare mellan tank och pump och den finns iget vatten i. Dessutom har jag tryck i en hel del K-sprit bara för säkerhetsskull...

Mvh / Joakim



Senast ändrad av JoGi | 16 juli 2008 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Grattis tll en go båt. Verkar som du har problem med bränsletillförseln. Du har en marin pump. Det funkar även med en bilpump (jag använde sådana i fera år). Skit i förgasaren kan det ju vara. Til nästa säsong borde du montera ett filter med vattenavskiljare.

Lycka till

Mikael, Draco 2500 TC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, planen är nu att testa att köra med en separat bränsle tank så att maskinen får garanterat rent bränsle utan vatten och eventuell smuts. Tänkte även koppla in en elektrisk matarpump (Biltema 199kr) för att kolla att maskinen verkligen får bränsle.

Funderar nu på om jag kan sätta denna elektriska pump parallellt med den mekaniska pumpen, två Y-kopplingar, en före och en efter den mekaniska pumpen bara som ett test.

Pumpen jag tänkte sätta dit är en tryckpump på 130l/h med max.tryck 0.27-0.34bar, vad tror ni?

Funkar inte detta måste jag nog börja brottas med den bara 1 år gamla Weber 32/36 DGV förgasaren. Har inga papper på den så jag är så där logom förtjust i att börja skruva i den... (Hur gör man ren en sån?)

CoolImorgon vill jag åka båt! Cool

/ Joakim



Senast ändrad av JoGi | 16 juli 2008 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har du kontrollerat så du inte har något veck på bränsleslangen eller någon spricka där det suger in luft. Har även varit med om att ha en silikonpropp i slangen som kom ifrån tätningen av tankens manlucka. Motorn gick ca 5 min och sedan stannade den. Gick sedan att starta igen efter en stund och samma sak hände på nytt. Testa med att blåsa bakvägen genom bensinslangen för att kontrollera om du har fritt flöde. Mvh Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad...kopplade förbi den mekaniska pumpen idag och körde en tur på ett par distans med den elektriska pumpen från Biltema. Funkade perfekt! Turen var rätt kort men så lång har jag i vilket fall inte kunnat köra på fyra tidigare försök. Imorgon torsdag blir det först en provtur till sen en långtur med familjen... Går det så går det... Om det funkar får jag checka denna gåta som löst, i alla fall löst problemet, återstår att finna root-cause - är bränslepumpsmembranet slut trots allt? Jag såg ingen spricka i det men jag får kanske kolla igen lite nogrannare. Vad mer kan vara fel på en så enkel pump? Hur tar man loss membranet - bara att dra uppåt?

Tills vidare får jag köra med elektrisk pump om det verkar fungera fortfarandevis!

...och jag har nog mycket skit i bensintanken! Måste nog byta den i vinter... Enligt förra ägaren rengjorde han den för tre år sedan men det verkar som den inte tål bensin (eller modern sådan i vilket fall) längre. Plastimo hade en 90 liters får kolla om den passar i kölen på min båt. Andra tips på nya tankar i 75-100 litersklassen?

Tack för alla goa, glada och uppmuntrande tips! Ni har verkligen hållt mitt hopp och humör uppe! / Joakim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yihaaa, körde 24 distans med båten i full marsch-fart... Det är något med den mekaniska pumpen! Kopplade om systemet till min 199 kronors Biltema elektriska pump och båten går som  min TAG Heuer Aquaracer (en schweizisk klocka för er som inte är ur-fanaktiker också).

Får väl se över den mekaniska pumpen ett varv till jag lossade aldrig membranet helt utan lät det sitta kvar i huset... Nu får jag nog ta isär helt och kika nogrannare. Såg att en membransats kostade drygt 1100kr på Drevia, hu vad dyrt för en så relativt enkel detalj. Någon som har ett billigare tips?

P.S. Finns det firmor utomlands som är bra att handla billiga båtgrejor av? Det mesta andra går ju att handla billigare på andra ställen, exepel: köpte mina senaste telemarksskidor för halva priset mot i Sverige via Frankrike... Levarans till dörren på mindre än en vecka! D.S.

Och än en gpng tack för alla bra tips! / Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...