Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wahlis

Blir det någon riktig båtsommar i år?

Rekommendera Poster

Hej,
Sitter och tittar ut på träden utanför som böjer sig om och om igen i vinden, känns som om det är samma typ av väder som förra sommaren. Tycker inte att sommrarna förr varit lika blåsiga som de två senaste. Har tittat i GP de senaste dagarna på väder och vindprognoser och det är väl halvbra väder samt väldigt mycket blåst, 10 - 15 m/sek, kanske ok väder om man gillar lite tuffare segling men för oss i långsamtgående båtar är det inte att tänka på att gå ut med båten. Denna sommar har jag fullt upp ändå hemma med olika projekt vilket gör att jag inte störs av vädret så mycket men hade det inte varit för dessa hade jag nog blivit lite deppig, hur känner ni andra, är ni ut så mycket som ni vill om man ser till vädret som just nu råder?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Gällande blåsten så måste jag säga att det känns som det blir värre och värre för varje sommar. Är det mot all förmodan soligt så blåser det. Är det mulet men uppehåll så blåser det. Regnar det så blåser det...

Det känns som att de riktigt fina dagarna är mycket lätträknade. Detta gör att man har börjat fundera på om det är värt att ha en båt stående som används alldeles för lite.

Fast det räcker med en fin dag på sjön för att man ska komma ihåg varför man skaffade båten från början och en ev avyttring blir mycket avlägsen igen.

Kontentan vad det jag försöker få fram är att man ska ta vara på de fina dagarna som dyker upp, de kan vara få men förhoppningsvis tillräckligt många för att klara en lång vinter med båtabstinens.

//Snillen spekulerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs länken vid namn Medelhavet där den blåsiga sommaren tas upp och saknaden av de spegelblanka sommardagarna efterlyses och saknas enormt av undertecknad:(....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl som vanligt...när semestern är slut så slutar det blåsaTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Onsdag

23.07.2008 Sol 19° Flau

Sol. Flau vind, 1,5 m/s fra nord. 0 mm nedbør i døgnet.

Torsdag

24.07.2008 Sol 19° Svak

Sol. Svak vind, 2,3 m/s fra sør-sørvest. 0 mm nedbør i døgnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har semester om ca två veckor och har beställt det fina stilla båtvädret tills dess. Måste ju vara lite balans i naturen varpå det är halvdant nu och toppen sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan från ganska säker källa meddela att spegelblank yta utan mista krusning inkommer V31, n:a Bohuslän för att sedan kvarstå i tre veckor, något lite regn nattetid två nätter per vecka (sambon börjar semestern...) TystCoolCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns den källan så att vi kan sätta stopp för den.

Det är ju helt fel signaler.

Det var denna veckan, när både jag och min fru har semester, som det skulle va ytterst lite vind, solsken och varmt i vattnet och på land. Vi hade planerat en tur norröver i Bohuslän. Men det har vi skrinnlagt nu.

From V31 bör det blåsa 8 till 10 m/sek varje dag (om det skulle blåsa mer spelar ingen roll bara dt inte bli mindre än 8 m/sek) och det i  3 veckor. Då skall jag nämligen ut och segla själv.

Nivån på regnet är ganska ok. Kanske tom lite mer än två nätter i veckan. Det blir ju friskare i luften då.

Tommy

Som fruktar att din källa kan ha rätt Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på min andra vecka av fyra och har än så länge bara en båtdag med bra väder, kostnad per resa är ännu så länge ganska hög i år, kanske blir det bättre längre fram vem vet.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på första veckan av fem och i dag kunde jag äntligen åka ut till stugan och ta en tur runt fjärden. Lagom när jag förtöjt igen utanför stugan började det blåsa upp...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fundera... om det bara kunde sluta blåsa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Onsdag

23.07.2008 Skyet 19° Lett

Skyet. Lett bris, 4,5 m/s fra øst. 0 mm nedbør i døgnet.

Torsdag

24.07.2008 Skyet 22° Svak

Skyet. Svak vind, 2,5 m/s fra nordøst. 1 mm nedbør i døgnet.

 

Det måste vara väldigt svårt med väderprognoser Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att vädeleksraporten stämmer ganskla bra;

(Sen beror det ju på vilket område raporten gäller)

3. Måseskär-Nordkoster
Onsdag kväll
Mellan sydväst och väst, 10-14 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%
Natten till Torsdag
Väst, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%
Torsdag förmiddag
Väst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40%
Torsdag eftermiddag
Mellan väst och sydväst, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%

Flerdygnsprognos
Fredag
Sydväst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s
Lördag
Syd, 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s
Söndag
Väst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s
Måndag
Väst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s

Väderstationen på Hållö anger just nu att det blåser SW 14,8 m/s (hård vind)
och i byarna SW 17,4 m/s (hård vind)

tommy



Senast ändrad av toaen | 16 juli 2008 | 17:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Jag reflekterade bara på det inlägg jag gjorde igår, högre upp i tråden och det jag gjorde idag från samma sait. Hur man ändrat sig från en dag till en annan. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prognosen från SMHI skiljer sig ungefär lika mycket från en dag till en annan om man ser på skillnade i vindstyrkan i m/sek som, den norska. Å andra sidan har ju den norska prognåsen en ca 100 -procentig vindökning. Skillnade i procent är ju marginell för SMHI´ s del

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Riktigt kanon väder  sol från 4 på morgonen så man vaknar och sen regn efter frukost så man istället väljer att få något vettigt gjort istället för att lata sig på soldäck.

Men tog en kort tur mellan skurarna idag bara för att förbruka lite soppa innan den dunstat bort i onödan, trots regnet så håller det 17 grader enl lodet i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte följa vädret så noga eftersom det är så ostadigt, brukar dock kolla på femdygnsprognosen längst bak i del 1 på GP och den skiftar kraftigt från dag till dag. Det är inte kul och sitta vid frukostbordet och läsa mer eller mindre regn fem dagar framåt, skänker ju inte för mycket hopp till mitt båtliv, dock blir det mer kök byggt i hemmet i väntan på bättre väder.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så var det sen kväll igen snart 23 och en vid på 12,4 med 13,5 i byarna nere i hamnen , man minns ju bättre somrar , framförallt bruka det ju alltid lugna ner sig på kvällen även om det blåst på dagen Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så! Var ute 06:00 i slutet på Maj innan jobbet började och hade en veckas fina spegelblanka morgnar innan även dessa blev blåsiga. Vidare har man väl alltid kunnat ta en lugn båttur på kvällarna när sjöbrisen lagt sig? men nu blåser det nonstop verkar det som:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, köksrenovering i väntan på bättre väder. 2 arbetsdagar kvar tills semestern CoolCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak här, kollar GP varje morgon och det stämmer inte särskilt bra heller, dock är det oftare sämre än vad som skrivs, är inne på slutet av första semesterveckan av fyra så hoppet finns kvar....



Senast ändrad av Westfjord26 | 17 juli 2008 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Ja då har man ändrat sig igen Skrattande

Onsdag
23.07.2008 Sol 19° Lett

Sol. Lett bris, 3.4 m/s fra sør. 0 mm nedbør i døgnet.

Torsdag
24.07.2008 Lettskyet 20° Svak

Lettskyet. Svak vind, 2.4 m/s fra øst-sørøst. 0 mm nedbør i døgnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Fast det är ju kul när 10 dygns prognosen ser ut så här Glad

I morgen
18.07.2008 Sol 18° Laber

Sol. Laber bris, 5.7 m/s fra sør-sørvest. 0 mm nedbør i døgnet.

Lørdag
19.07.2008 Lettskyet 19° Laber

Lettskyet. Laber bris, 6.2 m/s fra sør. 2 mm nedbør i døgnet.

Søndag
20.07.2008 Regn 17° Laber

Regn. Laber bris, 6.4 m/s fra sørøst. 10 mm nedbør i døgnet.

Mandag
21.07.2008 Delvis 17° Lett

Delvis skyet. Lett bris, 4.8 m/s fra nordøst. 2 mm nedbør i døgnet.

Tirsdag
22.07.2008 Sol 19° Flau

Sol. Flau vind, 1.2 m/s fra vest. 0 mm nedbør i døgnet.

Onsdag
23.07.2008 Sol 19° Lett

Sol. Lett bris, 3.4 m/s fra sør. 0 mm nedbør i døgnet.

Torsdag
24.07.2008 Lettskyet 20° Svak

Lettskyet. Svak vind, 2.4 m/s fra øst-sørøst. 0 mm nedbør i døgnet.

Fredag
25.07.2008 Sol 20° Svak

Sol. Svak vind, 2.7 m/s fra sør-sørøst. 0 mm nedbør i døgnet.

Lørdag
26.07.2008 Sol 20° Svak

Sol. Svak vind, 1.8 m/s fra sør. 0 mm nedbør i døgnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma i vättern... 10-15 m/s i byarna. Dag som natt de senaste dagarna Rynkar

Så det blir nån slags autonom avhållsamhet från sjön. Kommer med svårighet ut från bryggan vid dessa S och SV vindar i denna styrka. In är knappt att tänka på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger på boj i ett kalkbrott i Fornåsa Östergötland omgärdat av hög granskog inga problem med vind bara lite ensamt det går nog att få i 2-3 båtar till välkommna ha en bra dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte alla som har tillgång till ett kalkbrott. Eller en lyftkran för att lyfta ned båten i det.

Blir det inte lite tråkigt att bara åka runt, runt där? Förstår att du vill ha sällskap.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom hem i förrgår kväll efter en vecka på Vättern och i Göta kanals östra del. Totalt c:a 150 nm.

Visst har det blåst en del, men inte värre än att vi kunde gå de 30 nm upp till Hästholmen första kvällen. Som allra värst blåste det visserligen i början av veckan, men då hade vi ändå planerat att gå i kanalen. Från Motala ner till Hjo (30 nm över öppna vattnet) i torsdags var det väl lite gropigt med 10-12 m/s och motsjö, men det gick.

Och det bästa av allt - vi har faktiskt haft solsken nästan hela tiden, förutom i fredags när vi gick hem. Barnen har badat, vi har grillat och det har varit riktigt varmt några kvällar. Visst har vi sett att det runt oss inte varit lika gôtt väder alla gånger, men men.....

Så visst är det båtsommar i någon form i år också !



Senast ändrad av IngemarE | 20 juli 2008 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer vädret (bilden). Blåsten minskar. Cool

post-2742-1394235552,3474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, nu ser det iaf ut att stabilisera sig, från ons och framåt ända till sön Skrattande woohoo

http://www.windfinder.com/forecast/harstena

Trist att man skulle råka ha 2v extra ledigt från mån... Cool

Bara att hoppas det håller i sig kommande veckor och att prognoserna stämmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...