Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
CaptainH

Segelbåtar kolliderade utanför Lysekil

Rekommendera Poster

Kan ju vara en av dom som fått problem och var manöverodugligt!
(och då är det ju kunskap om dagersignal eller lanternföring som brister) Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag läste i någon av kvällstidningarna.. så stog det att den ena båten hade ett segel ute så att han inte såg den andra båten..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är helt uppenbart eller hur?Skrattande

Intressant att det nya båtkörkortet i praktiken inte kommer att omfatta seglare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen möjligt att en av dem faktiskt kunde något om väjningsreglerna, men i så fall har denne person inte någon ytterligare kunskap om sjövägsreglerna vilka säger att om det är tydligt att det andra fartyget inte vidtar behövliga åtgärder eller om det inte längre på egen hand kan undvika kollision, så är man själv alltid är skyldigt att göra vad man kan för att undvika kollision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är uppenbart att båda båtarna haft bristfällig utkik och att minst en båt inte följt väjningsreglerna. Det kan alla normalt skolade båtfarare räkna ut. Farlederna utanför Lysekil är ju oxå att betrakta som trång farled.

Men vad jag undrar är om nån har mer information än som står i tidningen, var olyckan inträffade, båttyper som var inblandade, skapornas omfattning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I länken ovan står det;

Den ena båten fick en skada i skrovet men lyckades ta sig in till Lysekils gästhamn, där den nu sjunker till botten. Olyckan inträffade på havet mellan Stånge huvud och Flatholmen, strax före klockan halv ett.

post-945-1394235550,0467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare!! nu ska vi räta ut alla frågetecken här.

De va jag som stod vid rodret på maxi mixern som körde in i maxi 77:an.

Vi kommer från islandsbergs hållet och har precis girat västerut mot kungshamn/smögen utanför lysekil. vi ha uppe fulla segel, håller ca 7,5 knop, lutar rätt så kraftigt och har då begränsad sikt åt styrbordhållet vilket gör att vi inte ser maxi 77:an som seglar med storen från lysekils hamn. 77:an ser oss hela tiden och ägaren till båten säger att han sett os hela tiden men trodde att han skulle hinna snika framför oss. han är även medveten om att vi kanske inte ser honom då han sagt detta till sin kompis en stund innan smällen. när 77:an är precis framför oss ser vi honom för första gången, han gör då en 180 graders sväng mot oss, för att enligt honom försöka mildra smällen. vi kör nu rätt in i 77:ans styrbord sida. Efter detta tar han sig på egen maskin in till lysekils brygga där han lägger sig utanför oss och efter att vi har hunnit tömma båten på de viktigaste sjunker.

ni får gärna kommentera detta så vi får se på andras åsikter om vem som är ansvarig för olyckan. Vi har ju vinden in från babord å har väjningspligt, men hade dålig uppsikt på våran styrbord sida. han ser oss hela tiden och har även tänkt tanken att vi kanske inte ser han och har all tid i världen att falla av lite för att gå strax bakom oss. De finns ju faktiskt en sjöregel som säger att om fara föreligger så ska man väja. dessutom gör han en för oss helt idiotisk jipp mot oss. hade han inte gjort den så är vi rätt så säkra på att han skulle hunnit förbi, han han ju faktiskt vända på båten innan smällen.'

hoppas nu att ni har fått svar på dom flesta frågorna.

PS: på löpsedlarna stod det familj akut till sjukhus och på västnytt sa dom att två båtar åkte in i masten som stack upp ur vattnet. det var en i våran båt som fick åka till sjukhus efter att ha fått bommen i huvudet. familjen satt i en grannbåt i ett par timmar. och det var inga båtar som åkte in i masten för vi stog å vaktade hela tiden tills masten var fälld. bara lite kul att se vad pressen kan vrida på saningen. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerar på är att Ni medvetet försatt Er i en situation så Ni inte ser båtarna Ni är väjningsskyldiga för. Att Ni inte såg dem förrän de var precis framför är ju liksom inte deras fel...

Om de trodde sig hinna snika framför eller inte hör egentligen inte hit, det var ju Er skyldighet att gå bakom så att ingen situation skulle uppstått.

Visst har man skyldigheter att avvärja en kollision oavsett om man har väjningsplikt eller inte, men när man inser att kollision är ett faktum kan det både vara försent och bli panikreaktion. Skyldigheten att avvärja en kollision gäller ju dessutom båda. Som jag uppfattar det försökte i alla fall den andra båten, om än i panik och med misslyckat resultat.

Om Du nu tycker att de gjorde fel i sitt sista försök - vad gjorde då Ni i sista stund för att undvika kollisionen ?  Om han hade tid att vända båten efter att ni sett honom borde Ni haft oceaner av tid att lägga om rodret och undvika kollision. Ni som dessutom egentligen skulle väjt så att situationen aldrig hade uppstått.



Senast ändrad av IngemarE | 20 juli 2008 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårt att avgöra vilken båt som är ansvarig för olyckan. Kan man inte se under ett stort försegel får man minska på det så man får sikt. Den som har fri väg ska ju också egentligen hålla sin kurs så inga tveksamheter uppstår.

 

Givetvis skulle han ha gett sig och räddat situationen i ett tidigare skede när man såg hur det gick men det räddar inte dig från ansvaret för olyckan.

 

Det är inte bra om man inte kan lita på att alla båtar har utkik. Själv drar jag mig undan ibland för säkerhets skull men i tät trafik kan det uppså situationer av sådant beteende. I tät trafik finns det ju andra som också bör kunna räkna med hur t.ex en båt med fri bog kommer att gå sin raka kurs.

 

Jag undviker ibland att segla i trånga farleder och har då fritt att väja undan. Med frivägsbog skulle jag för segel annars kunna känna mig tvingad att hålla kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara lägga till att vi frånsäger oss inte ansvaret för olyckan utan är medvetna om att vi hade lite för mycke segel och dålig uppsyn. men de som vi i inte kan fatta är att när han har sett oss i ett sån tidigt skede och till och med sagt till son kompis att han tror att vi inte ser han så är det ett väldigt konstigt beslut att fortfarande försöka gå framför. Och utan den sista jippen så hade det anagligen inte blivit någon smäll.

fortsätt gärna komentera mvh /viktor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt alls i mina ögon.

Den som inte har väjningsplikt skall ju hålla sin kurs så långt det är möjligt, för att inte sätta griller i huvudet på den som skall väja eller orsaka ett läge där båda väjer åt samma håll. Han gjorde alltså helt rätt. Spelar ingen roll om de spekulerat innan och funderat över om det verkligen var så illa att Ni i praktiken seglade med förbundna ögon.

Det är inte andra som skall väja för Er och överta Era skyldigheter bara för att Ni valt att sätta seglen så Ni inte ser något. Det är Ert problem ! Sluta tänk de tankarna.

Kanske lättare att inse om Du jämför med en vägkorsning där Du har väjningsplikt. Du har hängt upp en gardin för ena sidorutan så att Du inte ser åt ena hållet. Du ser då inte bilen som kommer, kör ut och kör rakt in i denna. Jodå, den andra har sett Dig på långt håll, men det ändrar ju ingenting. Särskilt inte som det är Du som kör in i den andra bilen.

Att sedan panikåtgärden han försökte med gick snett är inte mycket att orda om. Ni däremot hade varken uppsikten som Ni är skyldiga att ha, väjde som Ni skulle gjort och gjorde tydligen heller ingenting för att avvärja kollisionen. Det som ytterligare visar att skulden är Er är att det är Ni som kört in i den andra båten. Inte tvärtom.



Senast ändrad av IngemarE | 21 juli 2008 | 12:21



Senast ändrad av IngemarE | 21 juli 2008 | 12:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en slör in på babord då det dök upp en båt från babords sidan som i princip hade en halvind in på styrbord. Väjningsplikt för min del, jag tyckte att jag hade full koll på läget.

Vi hade ögonkontakt, vilket jag tyckte räckte, men mannen i den andra båten höjde rösten för att klargöra vem som skulle väja.

Först tyckte jag att han verkade lite nervös, men i efterhand så tyckte jag nog att jag skulle visat min avsikt tydligare o tidigare. Jag väjde utan problem, men ändå.

Jag menar att det nog lätt kan bli missförstånd, speciellt om den ena inte är riktigt hemma på väjningsreglerna.Därmed inte sagt att han inte kunde dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt! Det är oerhört viktigt att man tydligt och i god tid visar sin avsikt. Det är något som de flesta borde ta till sig (inklusive mig själv).

Det är en inte alltför ovanlig situation när man i minuter sitter och funderar över en väjningspliktig båts avsikter. Har han sett mig och vet han att det är han som har väjningsplikt? Detta kan naturligtvis leda till en viss nervostitet/irritation.

Men samtidigt vet jag att man själv i många lägen (framförallt på kryss i farled) har en handlingsplan för hur man skall väja, men väljer att genomföra den lite senare för att man skall hamna i ett bättre läge (både för den egna och den andra båten) efter slaget/kursförändringen. Problemet är ju då att man inte i god tid visar sina avsikter, vilket tyvärr kan leda till samma nervositet/irritation hos andra.

Alltså, skall man ALLTID välja en tidig kursförändring för att visa sina avsikter, eller är det fler som tycker att det finns tillfällen då det är berättigat att tänka ett steg längre på bekostnad av att tidigt visa sina avsikter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att inte kryssa i trång farled är ett bra sätt att undvika kollision och den stress det medför för väjningspliktiga båtar liksom även för den som fri bog.

 

Att ha tutan nära till hands i sittbrunnen är också säkerhetshöjande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade för först gången Trosa till Västra Stendörren och sedan åter norr om Öja upp till Baggenstäket, fina vindar och väder. Kändes lite som Västkusten med segelbåtar i långa stråk åt bägge hållen. Inga problem om alla visa sina avsikter i god tid.

En händelse sitter dock i minnet. Gick för motor i Baggenstäket västerut och var i svängen som går i högerböj mot Gammeludden. Har 29 seglare och då kommer det in en 40 segelbåt. Jag håller styrbord och han ligger i mitten och håller rak kurs in i kurvan så jag nästan tror att han vill passera mig om styrbord. Drar av och tecknar att ha skall passera mig om babord. Det var nära att jag i panik väjde åt babord och eftersom det var så gott om plats där i kurvan. Nu gjorde jag inte detta utan gick så nära kanalsidan jag vågade och han låg ungefär i mitten. Har verkare lite förlägen i blicken.... Hade fru och barn och var kanske rädd att få bottenkontakt eller så hade han inte koncerntrationen på topp. Vad gäller här för min del? Hålla styrbord och se till att inte gå i kanalkanten, lågfart och påkalla hans uppmärksamhet. Tuta på en segelbåt, finns de de som har detta? Jo, mistlur jo men inte i sittbrunn i fint väder.

 

     



Senast ändrad av Vilse | 21 juli 2008 | 16:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en sån tryckburkstuta eller trumpetmodell var det jag tänkte mig. Den kan få sin givna plats i handskfacket. Låter så trumhinnorna kan fladdra sönder så den ska riktas bort från besättningen som gärna håller för öronen.

 

Visst, att hålla sig så långt man kan på den rätta sidan är nödvändigt där man kan befara möte i trång farled med dålig sikt, t.ex när kanalen svänger. Man ska tänka att det kan dyka upp ett fartyg som tar hela bredden. På så trånga ställen brukar fartygen göra en varning på VHF men har man inget annat för sig kan man försöka slicka ledens styrbordssida eller gärna lite utanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, eftersom jag är döv har alltid ögona på skaft och tar hellre en cirkulationsvända.  I Dragets kanal som inte går att se igenom inväntar jag en större båt än mig själv och hänger på. Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej flaskhalls

Beklagar det hela. Tur i alla fall att ingen skadades allvarligt eller dog. Bommen i huvet är inte kul men det brukar inte bli någon men.

Kan inte klura ut om båten från Lysekil hade vinden in från styr el babord den åsså?

Men den kom på er styrbords sida i ca 90 graders vinkel eller har jag fattat fel?

När den vände vände den vänstervarv 180 grader eller högervarv från er sett?

Vindriktning?

Vilken kurs hade maxi77a:n?

Kan ni ev rita in båtarna på sjökortet i inlägget ovan?

Eftersom jag inte har hela bilden klar för mig kan jag inte falla in i kören och entydigt säga vems felet var.

Vore intressant om du svarade.

Ibland önskar jag en regel som säger att  den som ligger i min döda vinkel dvs  i detta fallet maxin från Lysekil och som har fri sikt borde väja. Är jag ensam så hänger jag ofta nere i lä för att slippa en situation men då ser man inte över lovarstbog som ligger högt upp så det är lika illa nästan. Alternativt hissar jag genuan med en stropp nere mot däcket så jag får en glipa att kika under.

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...