Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ringhede

Bajsar du i sjön också?

Rekommendera Poster

Avloppsvatten rakt ut i Östersjön

Rakt ut i sjön går bajset. Trots påtryckningar fortsätter de stora kryssningsfartygen att spola ut sitt orenade avloppsvatten i den redan övergödda Östersjön.

Enligt Världsnaturfonden (WWF) rör det sig om flera hundra fartyg som producerar tusentals ton avloppsvatten om året. Det finns inga förbud mot att spola ut vattnet så länge fartygen är tolv sjömil från land, men WWF menar att aktörerna har ett moraliskt ansvar. Förra året fick man linjerederierna, som bara trafikerar Östersjön, att självmant ta itu med frågan. Men kryssningsfartygen vill inte gå med på någon sådan frivillig uppgörelse.

– De här kryssningsrederierna tjänar pengar på Östersjöns skönhet men vägrar att ta sitt ansvar för miljön. Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt och nonchalant, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare för WWF Sverige, till Svenska Dagbladet.

Källa http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2856827.ab

Läste (SVD) även att vissa större städer släpper ut avloppsvattnet orenat i Östersjön, t.ex. Kalinigrad.

källa http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_219933.svd

 

UrkFörvånad

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju för illa. Sweco får ta sitt ansvar å se till så reningsverket blir byggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips eftersom webmaster verkar tycka att reklamen är viktigare än innehållet i vissa trådar, klicka på Svara på inlägg så kan Du läsa inlägget utan att en massa blinkande reklambanners ligger över inläggets text! Samma om underliggande svar ligger under reklamblafforna, klicka på citera och läs inlägget i sin helhet på editorsidan! Man kan också prova att uppdatera sidan och hoppas att texten hamnar över allt blinkande.

Besvärligt, javisst, men betänk att utan denna inkomstbringande reklam hade denna sida inte funnits!

Detta gäller om man använder IExplorer 7, de andra webbläsarna vet jag inte hur det funkar i!

Dessutom är det jäddrigt irriterande att inläggen allt som oftast fortfarande försvinner efter man klickat på Skicka, finns överhuvudtaget någon ambition bland ansvariga att få till ett fungerande forum?



Senast ändrad av Rovarn | 15 juli 2008 | 16:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När länkar eller andra saker gör att ytan med foruminlägget sträcks ut på bredden så hamnar det i den ytan som banners ligger. När vissa hamnar ovanpå texten så är det flashbanners och dessa lägger sig alltid på toppen/överst i läsaren. Det finns inget sätt att få flashbanners att hamna under andra saker.

Det skall iofs inte sträckas ut på detta sätt men ibland händer det som ni märker. Jag har varit inne och ändrat i den koden vid ett flertal tillfällen men det kan vara så att det behövs mer justering.

Detta med att inläggen försvinner har jag inget bra svar på varför det sker. Det händer inte mig i dom tester jag gjort. Men uppenbarligen så sker det ibland/ofta för en del, Irriterande förstår jag. Skall se om jag kan hitta en annan editor som kanske fungerar.

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående inlägg som försvinner.

Prova att klicka på Förhandsgranska, knappen längst ut till höger innan du skickar inlägget.

Jag kan inte posta ett enda inlägg utan att klicka på den iallafall.

Jonas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Angående trådar som försvinner. Blir det inte så när man kliver in i en tråd och snackar om något som inte alls har med saken att göra. Vad har de försvunna inläggen med bajs att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt att det blev off topic.

Förövrigt hänger jag ändan över relingen om det behövs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Skrattande Jo nöden har ingen lag, eller hur är det?

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå bajsar ni i sjön ni med eller har ni skaffat toa till båten som ni tömmer på avsedda platser?

Att Kaliningrad och stora passagerarbåter gör sådant är fördjävligt, speciellt i ett innanhav som redan lider enormt av övergödning.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

I sjön. Rynkar Men ska nog ändra på det när jag får reda på att det byggts ut fler platser att tömma på.
Vid längre resor kommer jag nog göra det iaf. Man får skaffa en större septitank bara.
Hur gör trådskaparn? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många av dina inlägg som försvunnit, va?

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Skrattande Ja jag fattar inte a213.gif
Nå hur gör du då, bajsar du i sjön eller? a143.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bajsar i båtens toalettstol när jag är på storbåten, där samlas det i en tank som töms rakt ut i sjön, dock inte Östersjön! På lillbåten har jag ännu inte behövt praktisera den typen av övning, men troligen blir det då sittande på relingen ner i sjön, inte heller detta i Östersjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer också min septitank rakt ut i sjön, naturligtvis på så öppet vatten som möjligt, och inte i östersjön, det skulle ta för lång tid att gå ditt för att tömma skitenFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vissa naturhamnar i Stockholms skärgård har Skärgårdsstiftelsen satt ut bajamajor, jag försöker andvända dom så mycket som möjligt. Annars blir det i septitank med en tömning i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...