Jump to content
Tuesday 15 October 2024
Sign in to follow this  
tyreso

Johnson 120 VRO larm

Recommended Posts

Har en 120 VRO som har fungerart klanderfritt till nu........ (Förutom ett glapp till trimmen)

Var ute och åkte i lördags då motorn bara lade av... Inget larm. Bara tappade effekt och dog.
Det gick att starta motorn igen, men då larmade den efter någon minut (upprepade kort pip) motorn går, stängs inte av eller sänker varvtalet.
Kollade oljetanken och efterfyllde lite olja, samma fel.

Någon som har haft liknande problem?
Eller har beryktade VRO pumpen änligen gett upp!?  Flört

Någon som har renoverat/bytt VRO pump på en Johnson tidigare?
Eller har ni bara kopplat bort pumpen? Vill gärna ha kvar VRO pumpen tycker att det funkar bra, och har den gett upp efter 10 år så anser jag att det är en slitdetalj som bör bytas.

Några tips ang oljetanken? Det skall tydligen sitta ett filter i själva tanken som jag inte vet om det någonsin är bytt. Sitter det en pump som pumpar fram oljan eller suger VRO'n olja?

 

 



Senast ändrad av tyreso | 14 juli 2008 | 08:03

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Har bara svar på ena frågan! Vro pumpen suger själv oljan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felsökt lite i systemet.

Det var vatten i botten av oljetanken.

(Har även läst i ngt annat forum om att vatten i oljetanken kan vara ett problem)

Skall starta senare och se om det funkar bättre.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest n0sliw

Larmade den för det menar du??? den larmar väl med korta pip ifall oljenivån börjar bli låg?

jag har en liknande motor johnson 70 vro/98

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjena.

den larmade för att den inte kunde smörja tillräckligt eller att den inte fick ett korrekt bränsleflöde. Vattnet kan utan tvekan ha orsakat detta...

montera i ett vattenavskiljarefilter!

du kanske fått kondens i tanken under vinterförvaringen?

en ny VRO pump kostar ca 7500kr, ett filter ca 1000kronor.

lycka till 

lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korta stötar av larmet betyder inget oljeflöde vid låg oljenivå i tanken så tutar det var 20 sekund kontinuerligt larm betyder överhettning

 

 

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...