mullemek 0 Posted July 13, 2008 Har blivit med båt igen,saknar väl något att göra om kvällarna. Nu undrar jag om nån känner igen båten och kan sätta ett namn på den? Jag har luskat igenom vad jag har kommit åt om: crescent, monark, selco, ockelbo, ryds, jofa, rana, finn**, skibsplast, men inte hittat något som liknar. Båten är 400X155 cm och har frigolit mellan skrov och durk. Beslagen på fören är avbrutna i framkant men ser inte ut att vara orginal, beslagen på akterdäck är riktiga goingar, typ fender fäste modell större, ser ut att kunna höra till. Jag lägger en bild här och fler på min sjöbod/galleri. Hoppas nån har en idé om vad det kan vara för skuta. Share this post Link to post Share on other sites
petgre 3 Posted July 13, 2008 Selco Riviera Junior. I alla fall en Selco, har just renoverat en exakt likadan. Viss osäkerhet om namnet, verkar som ett namn användes i Sverige, ett annat i Norge där den tillverkades. Se bilder på http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm //Peter Share this post Link to post Share on other sites
mullemek 0 Posted July 15, 2008 Tack för hjälpen! Din renovering är ju fantastisk!! Mycket fint arbete! Några frågor, fick du tag i gummi list till vindrutan? Tillverkade du rutan själv eller beställde du hos glasmästaren? Jag har lite grubblerier om skum mellan skrovet och durken. Jag funderar på att göra spant under plyfa som plastas istället, man kan då ha en liten brunn i aktern som man kan länsa ur. Jag tror nämligen inte att man kan hålla vatten ifrån att tränga in i poluretan skummet i tid o längd. Frågan är hur mycket skummet förstärker skrovet från innsidan, så det inte blir ostabilt i sjön? Tacksam för komentarer! Share this post Link to post Share on other sites
petgre 3 Posted July 15, 2008 Hej och Tack! Gummilisten lyckades jag inte hitta. Beställde rutan av en lokal glasmästare, gick på ca 1500 kr. Satte sedan dit rutan. Maskerade med tejp, ca 10 mm upp från båtten samt även mot skrovet. Köpte Casco marintätning, svart, tryckte ut den, blötte fingrarna, drog en jämn kant. Lät det torka en timme, tog bort tejpen. Härda. Det blev ganska bra. Kladda inte. Jag körde med skum, det är ju både flytkraft och ger stabilitet. Plastade först ett extra lager i botten. Det blir säkert blött med tiden, har satt dit en dyvecka så det kan rinna ut när man tagit upp båten. Tror inte stabiliteten ändras såmycket utan skum, men botten blir mjukare och ev risk för brott?, nåväl - jag valde skum. Bifogar en bild, uppförstorad så det är inte den bästa kvaliten, men du ser ungefär hur det blev. //Peter Senast ändrad av petgre | 15 juli 2008 | 11:29 Share this post Link to post Share on other sites
tyreso 0 Posted July 15, 2008 Hmm.... Suger inte skum åt sig fukt??? Sök i tidigare forum om skum som flytmedel.... Share this post Link to post Share on other sites
elanen 0 Posted July 15, 2008 Vadå en gammal Selco. Skum eller inte skum. Share this post Link to post Share on other sites