Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Heiner

Smartcraft

Rekommendera Poster

Har funderingar på att skaffa en Smartcraft till min Ryds 20 gts , kostar ca 4000 med installation , är det någon som har nåt liknande ? Tycker det borde vara intressant nu när bensinpriset skjuter i höjden .

Mackan  Skrattande

post-10000865-1394235548,0965_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter billigt med 4000 kr inkl komplett med installation. Slå till.

Jag har Smartcraft system Tach (varvräknare med diverse färdatorfunktioner samt trollfunktion), köptes ny på ebay förra året för ca 2000kr, tillkom kabel som köptes i sverige för ca 1000kr monterade själv. har för mig att lokala båthandlaren skulle ha över 5000 kr då.

Instrumentet du har på bilden trodde jag var mycket dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du hittat det för 4000? Låter mkt intressant! /magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 instrumentkombinationen smartcraft systemtach och systemspeed kostar i gbg drygt 10000kr vid köp av vissa nya motor.

ditt instrument har samtliga funktioner hos dessa och några till.

så 4000 kr är riktigt billigt.



Senast ändrad av rocketeer | 13 juli 2008 | 11:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var när en servicekille från Vk marin uppdaterade min gps som tipsade mig om detta då jag undrade om han hade något hum om hur mycket motorn surplar i sig vid olika varvtal . De passar på att installera Smartcraften när dom har inne båten för årsservice och priset skall då vara 4000 kr enl. Vk marin. Det låter på er som att det vore ett bra pris så till nästa säsong lär jag ha full koll på förbrukning och annan info från motorn .

M.V.H  Mackan  Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag blev intresserad av detta instrument och hittade ett pris i USA $1489 dvs ca 9000 kr exkl frakt/moms/tull mm. Som sagt grattis till en bra affär.

Är du säker att det var den modellen, Vessel view? finns som flera modeller av Smartcraft, den enklaste system monitor därefter systemtach/speed och toppmodellen som kom i år(?) vesselview.



Senast ändrad av rocketeer | 13 juli 2008 | 20:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter den information jag fått från er verkar det som att jag har fått fel information från Vk-marin , har kollat runt lite på nätet men hittar inga priser . Men därimot hittade jag denna givare som kan kopplas till en plotter för 1600 kr . (http://www.outdoorexperten.se/p-10145-northstar-smartcraft-kit.aspx) Är det någon som har erfarenhet av denna produkt ? Kan den kopplas til en garmin 525s ?

Mackan  Tungan

post-10000865-1394235577,3988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den passar till Navman/Northstar plotter eller ekolod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, använder den Gatway:en, förlängningskabel, skarvkabel och Northstar plotter.
bara att koppla in så funkar det.
Alla värden dök upp direkt i plottern.

kostar ca 1800 för gateway, 900 för 21fots kabel, skarven ngn hundring om jag minns rätt

Fick leta rätt länge dock innan jag hittade anslutningen på min motor (Mercruiser 4.3MPI), den låg lååångt ned bakom (mot akterspegeln)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att givaren inte funkar med Garmin 525s, garmin har en flödesmötare man kan kopppla in men ett Smart craft instument ger ju så mycket mer. Undrar vad ett mindre system kostar?

/magnus

post-27982-1394235584,3591_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag är endast intresserad av bensinförbrukningen ( det andra har jag på mina analoga instrument ) undrar jag lite på hur flödesmätaren fungerar och kostar . Vore tacksam för svar .

Mackan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat det jag söker , på Hjertmans säljer dom en flödesmätare för 1740 kr. och en adapter för 460 kr , totalt 2200 kr. Då får man bränsleförbrukningen visad på samma sätt som vattentemp. på gps:en.

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en separat kabel eller går den in på Ström/datakabeln i GPSen? Pilligt å hålla på med flera kablar i GPSen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Undrar om någon kan svara på detta.

 

Har en ryds 23 DC med 4.3Mpi

Monterat en Garmin GPSMAP 192 C

Finns det något bra sätt att få bränsledata antingen i Plottern eller på ett instrument bredvid. L/nm är det som är intressant, antar att om man har ett separat instrument måste detta instrument få data från GPS plottern alternativt om man kan få in dessa data i denna plotter.

 

Nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på ett smartcraft instrument få du bränsle förbrukningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ett annat alternativ är om din Gramin 192 är CaNet compatibel bör du kunna du koppla in Gramins bränsleflödesmätare GFS10 kostar runt 2000:- med terminerings kit:et. Då kan du få upp det i plottern, men kolla upp det med garmin först. Smart craften har mer info så jag kör med båda till sommaren..

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en intressant tråd !!

Har själv en Optimax -08 som är förberedd för Smartcraft och har en Simrad navstation som skall vara kompatibel med det mesta sägs det. Någon som vet om det går att koppla ihop Simrad maskinen med en Optimax på något sätt och vad som eventuellt skulle behövas? Simrad kan ta emot signaler i NMEA2000® format Flört

Tacksam för eventuella tips!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Verkar nog inte vara CaNet kompatibel.

Har nu hunnit kolla upp en hel del runt detta ämne och kommit fram till att min Lowrance ekolod 102c kan visa alla motorinstrument samt bränseförbrukning per distans.

 

Kruxet är att då måste det finnas NMEA2000 från min Mercruiser 4,3mpi som verkar vara tillverkad 2004. Min lokala åf säger att det är möjligt men det verkar vara väldigt segt att få denna info ur Mercruiser då de ju helst vill sälja smartcraft grejor.

Någon som vet om NMEA2000 finns på denna motor????

 

Nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Är det någon som vet om det går att få tag i en svensk instruktionsbok till smart craft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det gör det gå till en mercuryhandlare artnr90-10229k23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att Merury äntligen är på väg mot NMEA 2000-kompatibilitet, om än kanske lite omständigt att gå över ett nytt instrument:

http://northamerica.mercurymarine.com/_media/pdfs/smartcraft/components/MercMonitor-sell-sheet.pdf


http://northamerica.mercurymarine.com/_media/pdfs/smartcraft/components/NMEA-Gateway-sell-sheet.pdf

 

Någon som vet mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...