Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ulfa

Reservpropeller nödvändigt?

Rekommendera Poster

Hej!

I många trådar tipsas det om att ha med en reservpropeller, mutter, sprint, verktyg, mm till båt med utombordare. Jag har funderat på detta....

Men hur lätt är det att byta propeller sittande i motorbrunnen med motorn upptiltad?
Går det sjö är det väl lite lurigt?

Om man t.ex. går på en sten eller på hemväg tappar propellern, är tanken då att kasta ankar på svaj och skifta propeller?

Jag tycker det verkar omständigt - ringer hellre Trossen. Eller hur menar ni som tipsar om detta? Har jag fattat fel?  Flört

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nära till land när man går på så är det ju bara att styra in båten på grunt vatten (om det går), hoppa i badbrallorna och byta. Annars så tycker jag att man kan ringa SSRS om det visar sig att proppen/drevet är allt för illa tilltygat. Själv har jag ingen propp extra, kostar en mindre förmögenhet till min båt så det är inget alternativ. Skulle proppen lossna, ja då är det bara till att skämmas och sedan ringa SSRS. Är alltid noga varje vår med att se till att proppen är rätt montrad. Strunta i att ha med en extra propp om du inte är badsugen. Men, om du har går på grund nån gång och proppen får sig en smäll, ja då är det bara att köpa en ny, lämna in den gamla på rep och sedan ta den med sig när du fått den lagad och vipps så har du fått en extra propp ofrivilligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. det är just detta tankesätt som är så dumt !

De e klart man ska kunna fixa så mycket som möjligt själv på sjön, att ringa SSRS är eller ska vara den sista lösningen ! Ska Ni som inte vill eller kan, förstöra för dom som kanske behöver mer hjälp, än att bara byta en propp eller bli indragen till närmaste marina för att ni är dåligt förberedda !?!?!?!?!  Dumskallar !

SSRS har viktigare uppgifter än så, eller hur !

post-11345-1394235539,4275_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men tagga ner lite nu !!!

Missförstå mig rätt.

Jag har haft båt i 7 år, är inne på 3:e båten, varit medlem i Trossen i alla 7 år och aldrig behövt ringa. Har med diverse verktyg mm i båten för att fixa mycket själv, inkl (fylld) reservdunk, träplugg till genomföringar mm.

Men man kan väl undra ändå hur mycket reservdelar man ska behöva ha med sig?

SSRS prioriterar ju ändå livräddande uppdrag.

Eller ??



Senast ändrad av ulfa | 10 juli 2008 | 00:27



Senast ändrad av ulfa | 10 juli 2008 | 00:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Som hawaii säger så behöver man inte ha någon extra propeller med sig, en paddel eller varför inte en reservmotor beroende på hur långt man ska. Flört
Det finns småmotorer som inte tar så stor plats idag samt inte väger så mycket.
Har du gummijollen med så sitter det ofta motor på den, eller alltid om man kollar båtarna i naturhamnen Skrattande
Oftast när man går på så klarar sig propellern men pinnbulten brukar pajja om man har en sådan. Hade själv fjäder på min motor, en sjögullet. Lycka till.
/U



Senast ändrad av Donna-Lee | 10 juli 2008 | 00:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat över det där med extra propeller. Har med mig verktyg och reservdelar för sådant jag anser är möjligt att utföra till sjös och som inte innefattar allt för dyra delar.
Har man badbrygga eller bra yta i aktern så man bara kommer åt och kan sitta stadigt så bör det ju dock vara möjligt att byta propeller även om det gungar lite, oftast rätt enkelt.

Paddel fungerar ju som nödlösning men är det dåligt väder eller en liten större båt så blir det bra kämpigt. En extra motor känns ju som den smidigaste lösningen.

Sen det där med att SSRS skulle vara sista lösningen håller jag inte riktigt med om, visst man fixar ju det man kan men jag skulle ju inte ge mig på några jättearbeten. Är man medlem och betalar för de tjänster de tillhandahåller så är de ju till för att nyttjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Om man tycker, att bara för att man är medlem i SSRS så kan man strunta i att ha ett eget ansvar ! Är 600kr i medlemsavgift /året verklighet avsatta för att åka ut och byta en propeller på en mindre båt med utombordare ? 

 

Vad tror Ni att det kostar för SSRS och dess medlemmar som ska betala för en ''onödig'' utryckning . Läste någonstans att SSRS debiterar 2400kr/timmen för dom som inte är medlemmar , då kanske man ska tänka till om ''mina 600kr''  ska gå till ett vanligt propellerbyte man borde klara själv ! Är man osäker på hur man gör så öva en eller två gånger hemma vid bryggan .   Väl förberedd är allt bra att vara !

 

 

-Men , så är det självklart dom som MÅSTE ha hjälp för att propeller sitter så illa till att man helt enkelt inte kan göra det själv , då är saken i ett annat läge !  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även ha med sig:

  • reservskädda
  • reserv startbatteri
  • reserv batterikablar
  • reserv vattenavskiljande filter
  • reservslangar
  • reserv motorfilter
  • reserv luftfilter
  • reservtändstift
  • reserv tändstiftskablar
  • reservlanterna
  • reservkompass
  • reserv GPS
  • reserv sjökort med reservpassare och reservtransportör
  • reservflytväst
  • reservlivboj
  • reservankare med reservkätting och reserv ankarlina
  • reserv länspump
  • reservverktyg till dom ordinarie verktygen
  • sedan kanske man inte ska gå ut ensam utan ha med sig en kompis som reserv...  Glad

Min fråga var bara vad som kan anses vara rimligt för en båtägare och ej båtmekaniker.

Samt hur ni som har med en reservpropeller byter densamma med båten liggandes för svajankar och när det går lite sjö. Kan tänka mig att det kan vara svårt att byta propellern om man måste hålla sig kvar i båten med ena handen och byta med den andra... 
Det var i det läget som jag funderade på om man kanske skulle ringa SSRS och be om ett handtag...

Ha en go´ båtsommar utan tappade propellrar !  Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen det där med att SSRS skulle vara sista lösningen håller jag inte riktigt med om, visst man fixar ju det man kan men jag skulle ju inte ge mig på några jättearbeten. Är man medlem och betalar för de tjänster de tillhandahåller så är de ju till för att nyttjas.
Du blandar inte ihop SSRS med Sjöassistans nu då?
Känns lite visset med inställningen att bara för att SSRS ställer upp är det fritt att nyttja deras resurser, som kanske egentligen bättre behövs till annat. Sjöassistans är ju organisationen som  tar hand om allt som inte har med just sjöräddning att göra, soppators, motorproblem, brist på reservdelar mm. mm.

http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1170026

http://www.ssrs.se/page/37/medlem.htm

ulfa: Försöker Du vara ironisk med din lista? Många av grejerna där är självklara i min båt, såsom extraslangar, div. filter, dubbla ankare, reserv manuell länspump o.s.v.! Däremot har jag ingen extrapropeller och naturligtvis beror det på vad man har för båt vilken utrustning man bör ha med sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst Rovarn, lite ironisk är jag allt, ta inte illa upp Flört

Jag har också med mig reservankare, extra GPS och kompass, mobil i vattentätt fodral, mm. just in case

Ville bara fundera på hur mycket reservdelar som anses vara standard att ha med sig om man är normalt (icke-)kunnig vad gäller motor-reparationer.
Har man ett stort intresse för att meka med motorer och stor kunskap, kanske t.o.m. genom sitt yrke, ökar naturligtvis möjligheterna att göra reparationer till sjöss.

OK?

//Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS tillhandahåller en service då man stöttar deras verksamhet. Betalar jag 600:-/år och de då får komma och hjälpa mig en gång på 10-15 år tycker inte jag det är så mycket att bråka om så länge de inte har nått bättre för sig.

Eftersom de lever på sina medlemmar och gåvor så måste de ju nästan erbjuda något tillbaka för att få några medlemmar. Om inte SSRS funnes så skulle det ju ändå finnas en liknande sjöräddning i någon annan form (dock kanske mindre). Då finnansierad med skattemedel eller på båtförsäkringen. Jag skulle ju knappast vara med i SSRS om inte deras assistans ingick. Sen har kanske Sjöassistans en bättre och mer inriktad service för småproblem. Ska man se det väldigt hårt så får jag kanske ut mer av Sjöassistans än SSRS men i SSRS stödjer man en god sak. Är med i SSRS och har funderat på Sjöassistans men frågan är om jag har användning för det.

Pratade med en SSRS-skeppare för något år sedan och han framhävde ju service före ren sjöräddning som anledningarna att vara med i SSRS! Antingen kommer vi eller så skickar vi någon annan på vår bekostnad vill jag minnas han sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara förtydliga att jag hoppas och tror att alla använder lite sunt förnuft innan man ringer SSRS. Tappar man proppen ute på en stor fjärd och det blåser 10 m/s så är det inte så roligt att hoppa i eller chansa på att man driver upp på en sandstrand. Jag tycker att det är upp till var och en när man väljer att ringa SSRS, en del kan inte ett smack om båtmeckeri andra kanske älskar att skruva. En trasig propp kan för en del vara en nödsituation för andra en baggis att lösa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen men blir lite upprörd av svaren. Skulle vilja tillägga något man rekommenderar i andra räddningssammanhang, ex fjällräddningen.

Det är oftare bättre att ringa tidigare än senare. Även om många kan tycka att ett propellerhaveri inte är någon stor sak som man borde klara själv kan en sådan situation faktiskt gå från obekväm till livsfara om man inte är 100% säker på vad man håller på med. Många gånger har stolthet försatt folk i livsfara helt i onödan när vi har organisationer som är till för att hjälpa. Dessa organisationer riskerar dessutom inte heller sin egen hälsa lika mycket om samtalet kommer lite tidigare när de får tid på sig att agera.

Givetvis skall man ha utrustning för äventyret och kunskap vad man sysslar med, men om olyckan är framme ändå så förordar jag alla att kontakta hjälp om man tvekar det minsta. Ta propellerbyte t ex, det räcker att ha oturen att trilla överbord vid byte för att hamna i problem vid byte ute till havs.

Så för er som rekommenderar folk att klara sig själva i första hand, oavsett vem de tänkt ringa SSRS, sjöräddningen osv, ni kan faktiskt äventyra folks hälsa och i värsta fall liv. Alla dessa organisationer är mycket duktiga på att avgöra och prioritera vem de skall hjälpa och i vilken ordning, låt dem bedömma snarare än oss på ett forum.



Senast ändrad av niben | 11 juli 2008 | 03:07



Senast ändrad av niben | 11 juli 2008 | 03:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. tydligen så utgårman från att det alltid blåser och det är massor med stora vågor just när man ''tapper  eller kör sönder''  en propeller ??????

En lugn dag på Mälaren när solen skiner och det är bara 3m/s , kan man byta en skadad propp då eller ska man som flera i tråden vill göra , ringa SSRS ?  Lite konstigt att man bara vill dikuterar dom värre förhållanden som uppkommer på sjön .

-Kan man inte byta en propp själv. OK

-Går det inte att byta en propp själv . OK

-Vill man inte byte en propp själv för man vill få valuta på sina 600kr /år ..INTE OK ! 

 

Så tycker jag .

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. som på alla äventyr ,man ska vara väl förbered för sin uppgift . Att sedan blanda in Fjällräddningen i denna diskussion är kanske lite annorlunda , men låt gå . Det går att svara på det argumentet också .

ÄVEN i fjällen så ska man vara VÄL förbered , att vandra på fjälltoppen med kostym och   fin-skor är inte att vara ''helt insatt i uppgiften'' !

Detta ämne kan tydligen diskuteras hur mycket som helst , å det är bra ! Vill  man höja kunskapsnivån på sig själv, så PROVA att montera av och på propellern  hemma vid bryggan .  En annan utveckling på detta ''hurvälförbered-tema'' är , om mobilen inte funkar och du behöver hjälp , hur gör du/Ni då  !!!

Lite å tänka på igen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken intressant diskussion det blev....

Ursprungsfrågan var om det är lätt att byta en propeller till sjöss från båten.
Alltså inte från bryggan eller om man står bredvid på en grund sandstrand.

Hur vanligt är det att båtägare har med sig en reservpropeller? Ni som rekommenderar detta, i vilka situationer har ni bytt?

 

Anser mig förberedd när jag går ut, men om man jämför att gå ut med båten utan
reservpropeller, med att vandra på fjälltoppen med kostym och fin-skor så kanske inte Flört


Var och en efter bästa förmåga och sunt förnuft, riskera inte livet för att göra en Timellare om du inte har kunskapen, Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag drev o inte u-bordare, men reservpropp är alltid med. Har inte behövt använda den förrän förra säsongen och tyvärr 2 ggr i år, jävl irreterande men det är en annan historia, i mitt fall så har grundkänningen skett i lågfart runt 2-4 knop, så skaden har inte blivit då stor, jag har alltså kunnat fortsätta till lugnt vatten eller brygga i låg fart.

Bytet går utmärkt att göra från badbryggan. Däremot byta på utsatt vatten vet ifan om jag skulle vilja göra. Men gå på en grynna/sten i full fart så hela proppen ryker, då har man nog inte riktigt koll på läget. kör man i okända vatten där det finns gått om grynnor så tar man det lungt och skulle man råka slå på så brukar skadan inte bli så farlig utan att man kan gå intill land och fixa bytet.

Tappa propellern är ju lite skillnad men som sagt är det ganska lungt vatten så är det ganska enkelt att få på reserven.

Och att köra med en skadad propp längre sträckor är inte att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en lite extramotor/trolling med mig å verktyg oxå...känns tryggt

Denne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. -98 gick jag på en sten i ''putterfart'' ..och då hade jag inte med mig en extra propp .  Som Gelis , så kunde jag ''puttra'' hem . Men efter de så har jag alltid en extrapropp och även alla tillbehör som håller propellern på plats . Som man nästan kan ana redan så har det aldrig hänt igen . hahahahahha

Hur många har flytväst på sig , då menar jag alltid , på sjön ?                                      ( ..och hur många trillat i med flytvästen på ?)

-Lite kul diskussion de här ! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja där sa du något....jag har aldrig hört någon som har trillat i med flytväst på

 

/ Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är det någon som vet hur SSRS personal ersätts, eller är det helt ideellt. Vad man kan förstå i deras annonsering så har de vanliga jobb men går larmet så rusar de, likt stålmannen till sin tfnkiosk, till sin båt och sticker ut. Om de får löneavdrag på sitt riktiga jobb och ingen ersättning från SSRS så kan de nog bli lite sura för en onödig utryckning.

Har själv funderat på det där med extra proppeller men även tänkt lite två flugor....: Om jag köper ytterligare en propp så skall den ju inte likna den jag har, utan en för Cruising och en för vattenlek men det är ju lite dyrt.

Ha en skön båtsommar.

WR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar flitigt med flytvästen när jag inte har barnen med. Då åker den, eller flytoverallen, på, men om bara jag o fiskekompisen är ute och vädret är ok så.... ligger den i ruffen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...