Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pirayan

Byta instrumen för min trycklogg

Rekommendera Poster

Hallåj

har köpt mig en Uttern 5402/5412. Den saknar instrument till tryckloggen pga att den tidigare gått sönder. Är det någon som vet om man kan montera vilket instrument som helst? Måste det vara anpassat för nå speciellt eller vad krävs. Motorn är en Yamaha Pro75 och ekipaget har en fart kring 35knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du vill ha Yamaha instrument så kan du kolla på dessa:
http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/236/1133/8789/all/all.aspx

Kolla med t ex Marinshopen, de har säkert i lager.
Finns olika skalor på hastighetsmätaren beroende på hur fort båten går (t ex 0-30 knop, 0-50 knop osv).

Plastslangen till tryckloggen kanske sitter kvar? Om inte är det nog bara att dra en ny (om du kommer åt).
Givaren till tryckloggen brukar sitta i växelhusets framkant, i fenans framkant (ett litet hål där, du kan behöva rensa det med en ståltråd). Se bilden.

Kanske skulle hålla mig till Yamaha mätare om du har tryckloggens intag på framkant av fenan. Borde funka med andra fabrikat på mätare också som t ex Faria och Teleflex. Kolla så du får en som visar knop (finns ju mätare som visar mph och el km/h också).

Tror det brukar vara 85 mm diameter på de flesta fartinstrumentent.

Nu vet jag inte om du har Yamaha digital varvräknare men det finns motsvarande digital hastighetsmätare också (men kolla att den passar din årsmodell i så fall).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 juli 2008 | 13:22

post-1495-1394235538,1117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack.

Slangen finns kvar och varvräknaren sitter på en separat mätare med trim å dyl. Jag ska följa dina tips å se om jag hittar någon. Ska köpa en plotter men känner att jag vill ha en komplett utrustning i alla fall.

återigen

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...