Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Donna-Lee

Billig gasol

Rekommendera Poster

Gäst Donna-Lee

Jag har hört att det kan skilja kraftigt när man handlar gasol. Att man ska akta sig för att handla på bensinstationer bl.a för de kan ta 30 till 100% mer. Vart handlar ni gasolen?

Här http://www.ggm.nu/index.php
kostar gasolen för påfyllning
250 :- för en P11
175 :- för en P6

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som känner till var man kan byta gasol billigt i Stockholm, gärna söderort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Kanske fogas i älvsjö, har inte kollat där ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skiljer på priser har man fått erfara. Skulle byta och på tappen där jag tankar sa dom 250 spänn. OK sa jag och stack dit dagen efter med tomflaskan men va faen dom var slut. Preem åker jag inte till för det är ju en dyrbutik. Jag drar till Bauhosu (stavas?) tänkte jag för jag skiter i om jag får betala för 3 mil extra. Ville som sagt inne gynna dyrbutiken och när jag kom med tomflaskan så ringde hon internt och frågade om dom hade min flasktyp inne. Japp det hade dom och hon scannade på en lista och det poppade upp 750 spänn och ögonen höll på att trilla ur skallen på mig. Eh öhh jag ska nog inte ha en sån dyr sa jag. Vänta sa tjejen och scannade på ett annat ställe på listan och nu stod det 120 spänn. Hon tog betalt för hela rasket och drog sedan av panten. Min flaska är en sådan där rund 2 eller 3 kilos (2 tror jag) och när jag bytte för 2 år sedan, så var det på Preem och då betalade jag 280 spänn och vad kostar den inte i dag .... just där. Jag fick pengar över för att jag körde dom 3 milen extra och nästa gång jag är där och handlar så åker en tomflaska med för byte, för den får inte ont i ryggen av att stå på lager hemma hos mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Mönsterås, ringde men kom inte fram!

Jag hittade det här på ett husbilsforum: Från 2007 och kopierade:

(Jag har börjat att fylla gasoltuberna på godisfabriken i Mönsterås.
Betalar ca 20:- /kg och då säger dom att deras gas räcker längre än den man får på macken. Han förklarade detta med propan och butan för mej men jag minns inte just nu vilket det var som var drygast. Det förefaller som om den gasen jag får där räcker avsevärt längre i alla fall. Man fyller på i den tub man har med och man kan komma med halva tuber och bara betala det man fyller.

Fann detta på nätet och kopierade.

Fyll din Gasolflaska 20kr/Kg
Timmernabbens Karamellfabrik
Öppettider: Vardagar 9-16.00, lördagar 11-13.00.
Utökade öppettider på sommaren.
Hitta till oss: Vid E22, avfart norra kustvägen söder om Mönsterås
(vid Motell Kronmunken).
Timmernabbsvägen 4
383 92 Mönsterås)

Här är deras hemsida:

http://kvalitetsgodis.se/produkter/gasol/



Senast ändrad av Donna-Lee | 08 juli 2008 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

En liten upprepning. Men se om LPG längre ned i tråden!
Mycket är plockat från trådar runt på olika forums, men är så intressant att de tål att upprepas.

Vårrusta båtens gasolanläggning
När bytte du gasolslangarna sist?
Har du valt rätt reduceringsventil?

Säkerheten är enormt viktig vid användning av gasol.
http://www.srv.se/Shopping/pdf/22389.pdf  Gasol för hem och fritidsmiljö.


Se till att det går att fylla på era gasoltuber var ni än befinner er.
http://www.fogas.se/default.asp?url=http://www.fogas.se/rwdx/cache/gasol_utomlands_825_LBZFY201156.asp  Fogas

2009
Köp gasflaskor med Europeiska kopplingar så är det inga problem sedan,någonstanns.

I övriga Europa är Svenska flaskor/kopplingar förbjudna sedan länge, det räcker att åka över till Danmark / Läsö så är det Europeisk standard som gäller.

En flaska campingas motsvarande P11 (samma inbyggnadsmått) kostar ca 20 Euro i Frankrike. ( Vid första köpet får du med en reduserventil (inkluderat i priset) så du får rätt anslutning )
Spara kvittot så kan du lämna tillbaka flasken på hemvägen och få igen pengarna för tomflaskan.
( Ett A4 dokument som intyger att flaskan är köpt i Frankrike )

Det finns flaskor med olika färger med olik gasblandning, köp den BLÅA, den innehåller campingas och går att byta på nästan alla bensinstationer, stormarknader , järnaffärer och på ett flertal andra ställen, inga problem att hitta.
Sedan finns det Röd och Grön flaska.
Den röda finns på vissa bensinstationer, den Gröna är svårare att hitta.
Det går oftast inte att byta en RÖD eller GRÖN mot BLÅ eller tvärt om.
När flaskan är tom är det bara att byta mot en som är full för 9-12 Euro.

Gasolpriser är ju en djungel bara det!
Handlade själv en 2 kg gasoltub på OK á 249:- 19/5-2009 . Antagligen en själv det är fel på, men latmasken i mig är ihärdig.

Men det finns billigt om man letar, på fogas i älvsjö vet jag att man är ganska billig. Eller nja, 200:-
Dom slår inte Timmernabbens Karamellfabrik i mönsterås.
http://kvalitetsgodis.se/produkter/gasol/  Här, 20:- / kg tog man för ett år sedan.
I eller på Sundsvallsdepån tar man 120:- för en 2 kilos tub! http://www.gasoldepan.se/main_se.htm#  Här.
Man kan även handla samma gas här
Härnösand  0611-20835
Kramfors 0612-10276
Hudik 0650-15080
Ånge  0690-12185
Östersund  063-21011
Örnsköldsvik 070-3008582

Gotland! Prisexempel byte av en P10 328:-. Har alla sortes flaskor. http://www.blocket.se/gotland/GASOL_till_Grillar_Husvagnar_Spisar_mm_21527084.htm?ca=11&w=2  Här, Visby återvinning.

http://www.ahusgas.se/  Här kostade det 150 kronor för att fylla en P 11 tub förra året.

Var i Sverige får man tag på Gasol från Primagas? http://www.gasol.nu/aaterfoersaeljare/aaterfoersaeljare-av-gasol-och-materiel/  Jo, här. Sök på ort!

Det måste ju finnas billigt även i Stockholmstrakten, eller?
Jovisst, hittade detta på blocket. Men iofs en p6 då för 225:- vid byte, eller P10 - P11 285:-.
http://www.blocket.se/vi/21322372.htm  Cabby Center i Järfälla.
-------------------------------------------------------
Så, har nu forskat lite mer och har insett att alt fler använder sig av LPG.

Den kan man fylla på vid ett antal stationer i Sverige. Tiotalet tror jag
http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Gasol/tankstationerLPG.aspx  Se här.
2 liter gas är 1 kg gasol. Hörde att gaspriset låg på 7 - 8 kr litern nyss. Det blir lite mindre än för  vanlig gasol. Frågan är vad för slags flaska och påfyllnadsventil man ska ha?

Forskar vidare  :)
Hm, nej det gick inte p.g.a explosionsrisken! Det är till bilar och enligt Preem i Nacka så är de utrustade med en speciell koppling för att tanka just i bilen. Att man sedan har det anslutet så, att det direkt från tanken har det anordnat att man därifrån kan använda gasolen till annat än just bilen. Det är nog gjort så bara för just husbilar. Rynkar  Synd! Får leta vidare, men undrar samtidigt om allt stämmer?
--------------------------------------------------------
Jaja, Sverige igen! Som vanligt eller? Man tycker att vi har det så bra att vi ska betala 50 kr litern för gas här. Skatten ligger på 1,32 litern. I övriga europa kan man köpa påfyllnadsflaskor för just LPG för att fylla på vid mackar.
Visst de kostar en slant, men sedan kan du fylla på helt själv på macken!
http://www.wynen-gas.de/pages/gb/infos/hauptgruppe/campinggas/artikel/20.html?PHPSESSID=5e18dd526a5cec79ff64b412afb2e01f  WYNEN GAS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Mer fakta

Vissa gasstationer utomlands har speciella gaspåfyllnads platser för just campinggas. Det fungerar således inte med bilgas. Nu har jag fått reda på fakta. Gasolen eller LPG som den heter, är mycket billigare utomlands eftersom Sverige är ett i förhållandevis litet gasland. Därför är gasen dyrare här. (Konstigt att man kan sälja billigare i Mönsterås) var då min fråga och till svar fick jag att -jo men vi har ett listpris som vi går efter. Samtalet var med AGA gas. Ändå är skatten kanske 1,32 / kg sa jag.
-Jo det är konstigt, men så typiskt svenskt.
Ja vad svarar man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det har varit dåligt med prisuppdateringar för Stockholmstrakten, så jag tänkte posta vad jag fått fram.

OBS att jag kör med PC5, men ni kan ju se på prisskillnaderna, det framgår ju vilka som är billigast.

Mälarcamp Upplands Väsby: P11/PA11/PC10 295kr, P6/PA6/PC5 225kr, P19 600kr

Spånga Järn: PC5 270 kr

Fogas Älvsjö, PC5 310kr

Rusta Barkarby: PC5 319 kr (prisgaranti, de matchar billigaste pris inom 5 mils radie mot uppvisande av konkurrentens annons/webbsida eller motsvarande, man behöver alltså inte kvitto från konkurrenten)

Cabby Center Järfälla: PC5 395 kr

Svensk Camping, Bandhagen: PC5 345 kr (specialpris P11 PA11 PK10, 349 kr)

Norrgas Gävle (gratis utkörning i Mälardalstrakten enligt annons på Blocket): OBS ej inbyte i dagsläget! Men PK6 flaska gasol kostar 800 kr

Hornbach PK10 295 kr, PK6 225 kr (endast deras egen flaska Global Gas, de tar inte emot några andra flaskor)

Jag har hört ryktas om att Bauhaus också har gasol med prisgaranti och dessutom 12% belöning om du hittar någon billigare, men har inte hunnit kolla upp det.

Tipsa gärna om andra i Stockholmstrakten med konkurrenskraftiga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att hoppas att de ställen som fyller på din tomma behållare inte fyller FÖR mycket. Jag var med om detta en gång för ett antal år sedan då jag fick min behållare fylld på Åland, dom ville vara lite snälla och fyllde på lite extra. Detta är i och för sig tacksamt, kan man tycka, men det kan vara bra att känna till att det finns en risk med detta om behållare utsätts för hög värme, t.ex förvaras på en plats som påverkas av solvärmen. Om säkerhetsventilen då inte fungerar kan tuben explodera, det har faktiskt hänt sådana olyckor. 

Fördelen med att byta in sin tomma behållare mot en fylld är att den, om den är fylld på seriöst sätt, bör ha en kontrollerad säkerhetsventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personalen i Barkarby förskte kollra bort mig genom att påstå att man måste åka till den Rustabutik som ligger närmast konkurrenten, men deras egen skylt är entydig med att man kan köpa på vilken Rusta som helst, och hänvisa till alla konkurrenter inom 5 mils radie.
Man får ingen belöning eller procentuellt avdrag, de drar bara av mellanskillnaden. Den enda fördelen jämfört med att handla hos konkurrenten är att det kan vara kortare att köra till Rusta än till billiga husvagnsfirman.

post-10021010-1394236917,8987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roar mig med att sammanställa priserna som hittillshar rapporterats så ser man var botten ligger så att man vet om man ska söka vidare eller inte. Det är en del gamla uppgifter, men en snabbkoll visar att priserna stämmer ganska bra fortfarande.

Byte
P2                120:-  (P2-flaska är samma flasktyp som 2012-flaska tror jag.)
P6                175:-
P11             150:-
Fransk P11   20:- EUR

Påfyllning
20 kr/kg

Stockholm verkar dyrare än övriga landet, finns ingen prissänkare här tror jag.
P2                250:-
P6                225:-
P11             295:-

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att påpeka att ni som inte är 08:or ska tycka synd om oss för att vi har ett så dyrt och eländigt liv här. Kanske något OT, men va fn...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag samlar in hundra p2 på båtklubben och åker en resa T/R Mönsterås och tar en hundring för varje flaska i fraktkostnad så har jag 10.000 minus bilkostnad att köpa båtprylar för och hundra tacksamma båtkompisar som fått gasol för halva priset. 

Eller?

Undrar vad han säger när man kommer med hundra flaskor? Eller varför inte ett tusental. Då har man 100.000 att köpa båtrylar för eller varför inte en till båt.Det finns ju större flarror också så jag får nog prata med Wille om transport med lastbil. Får man ihop en årslön på några dagar? 

Nåt är sjukt med svenska gasolpriserna när det är på dette viset.  

På macken grimaserar personalen när dom ser att man kommer med en sån där blå gasburk dessutom. Ut, låsa upp gasskåpet, rota bland flaskorna och hitta en fylld, stånkande ta sig tillbaka till kassan, ta betalt och kön har växt o usch för gaskunder. Man straffar med priset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fergus31, kolla först vad som häller för gasoltransport på allmän väg...smiley

Det är nog risk att det finns lagstiftning som sätter käppar i hjulen för dig.
Annars en riktigt lönande idé.

På samma tema från Sovjetunionen.
Jag arbetade i en stad ca 20 mil från Moskva. Några elever på det tekniska universitetet hade kommit på att det gick att tjäna pengar på att ta bilen till Moskva, fylla den proppfull med glass och sedan åka hem och sälja glassen lite dyrare än de köpt den för. Funkade bra, endast de glassar som låg närmast rutor och kaross behövde slängas. Övriga glassar höll varandra kalla under transporten.

Jag kompletterar med att tala om att det var mitt i högsommaren, att det var glassbrist i staden jag arbetade i har ni säkert redan förstått.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 23 januari 2012 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det ligger till såhär vad gäller avsändaren GM-KARLSSON:

GM = GasolMacken
Karlsson = Robert Karlsson som jobbar på just Gasolmacken.

Jag trycker därför på flop-knappen Rapportera.

Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i sig riktigt och viktigt att företag inte marknadsför sig i forumet, men det är ju bra för oss forumanvändare om vi kan får reda på var man kan köpa billiga produkter.

Ett tips är därför att googla på ex.vis
billig, gasol, nyköping (eller någon annan stad)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det går att få sin medhavda flaska påfylld utanför Strängnäs. Priset är 80kr/kg om jag minns rätt. Fyller alla sortens flaskor.

Skall fylla mina flaskor där efter sjösättningen.

Snälla, tryck nu på knappen för att rapportera inlägget.devil

 

 

 

Edit Tecknet för priset, kolon-bindestreck, förvandlades till en smyles, så jag har ändrat



Senast ändrad av Kalman | 22 april 2012 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En PC10 kostar 270:- att byta på GGM i Göteborg. Och eftersom dom även har butik i Värnamo kan jag tänka mig att priset är det samma där (vad man nu skall i Värnamo med en tom gasolflaska att göra). 

Kolla dock deras öppettider via webben, dom har inte öppet alla dagaer i veckan.

 

Skulle dom ha stängt och det krisar så tar dom 388:- på Ringön i butiken som jag inte kommer på vad den heter just nu, men dom är väldigt trevliga.

 

Listpriset som de flesta mackar går efter ligger 550:- på PC10 kan jag ju tillägga.


/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolfyllarna har äntligen invigning  i Norsborg. se hemsidan www.gasolfyllarna.se eller kolla in gasolfyllarna på facebook. upp till 30% rabatt på invigningsdagen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllde gasol till något under halva mackpriset i Norsborg nyligen. 130:- kr för 2 kg flaska.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har fyllt en P11 hos er för 270:- och det är ju hyfsat i Stockholmstrakten.  Båtägarna lär säkert fylla hos er, men husbilsfolket som jag numera tillhör är antagligen lite mer mobila (åtminstone jag) och fyller där det är billigast.  Har hittills i år hunnit med två resor söderöver och har då passat på att fylla mina två P11 för 190:- st hos Åhusgas båda gångerna.   Snart bär det av igen och då slinker jag åter förbi där.   Ska då passa på att köpa ett par extraflaskor.  En fylld P11 kostar 750:-  måste vara svenskt rekord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80kr/kg?????????????? Det är ju bra mycket dyrare än att byta flaska på macken!!! Hoppas du skrev fel. Jag fyller på för 28kr/kg!!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger på denna tråd för att höra om det finns något ställe i Lidköping med vettiga priser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...