Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Heppson

Utombordare dör vid full gaspådrag!

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Ryds Hajen (Äntligen en båtägare Skrattande) Med en 50hk yamaha 2taktare(-87) Jag har ett problem med motorn, Motorn dör vid fullt gaspådrag. Den går hur bra som helst på tomgång och långsam körning. Men dör efter nån sekunds full gas körning. Den startar igen direkt efter att den dött. Kan det ha nånting att göra med bränslet att göra, ex att den inte får tillräckligt med soppa?

Båten och motorn har stått på land i ungefär 3 år.

 

tacksam för hjälp!

 

Mvh:Heppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla att Länkaget fungerar fel fritt!!!
Kolla att spjället fungerar på alla tre förgasare öppnar.......Osv.
till att börja med..........



Senast ändrad av ubbechampions | 04 juli 2008 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena :D behöver du hjälp med att kolla på motorn nån dag??

 

/jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För lite soppa är min gissning, kolla att soppaslangen ej läcker i skarvar och anslutningar. Ta med en polare som kan trycka på blåsan (pilen ska vara riktad uppåt) som sitter på soppaslangen samtidigt som du ger fullgas.

Jag hade samma problem på fullgas när jag köpt min båt. Soppaslangen kom lite i kläm mellan gas och växelvajer ibland och det gjorde att jag inte fick ut de sista 200 varven utan motorn dog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem med en 115 hk Yamaha 2 takt utombordare. Ibland orkade den igång igen innan motorn dött helt bara av att varvtalet gick ned och hörde man att den började dala kunde man rädda den genom att snabbt dra av på gasen en aning. Tillsaken hör att motorn senare samma säsong skar, tappade kompretion helt på 2 cyl och nu ska renoveras. Tror också att det beror på att den får för lite bensin av någon anledning, kan ju vara slangkläm, bensinpump, skit i förgasaren mm oavsett vad det beror på så kan motorn ta mycket skada av att gå på fullvarv och plötsligt få soppatorsk/ för lite bensin så du bör absolut försöka åtgärda felet innan det går som det gick för mig.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska kolla upp dessa saker, börja med slangen, Föresten, skall luft skruven på tanklocket vara öppen när man ska kör? Hoppas det inte är ett stort problem då vädret är underbart, och man längtar att dra ut på mälaren !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, luftskruven ska vara öppen. Annars kommer du få problem med att få soppa till motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske det var löst då Hahaha Cool. Men ska det inte vara ett problem vid låg fart oxå?

 



Senast ändrad av Heppson | 04 juli 2008 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag råkade ut för på en 30 hk suzuki som hade stått länge på land

var att det var skit i förgasarna.

Den gick kanonbra på tomgång och upp till halvgas ungefär.

Troligtvis så fick ena cylindern ingen soppa.

Skruvade ut munstyckena och dräneringsskruvarna till flörhusen.

Blåste rent med tryckluft fyllde i CRC motorkonservering, blåste rent igen efter en stund.

Slog i k-sprit i tanken ca. 2-3 %.

Ut och provkörde , gick kanon men jag testade bara i ca 20 min.

Provstartade dagen efter och gick bra då också.

Lycka till !!!!!

///PETER

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så problemet är löst! Det var ett lättlöst fel, det var bara att skruva upp luft skruven på tank locket Skäms

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...