Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JockeA

Rätt propeller till yamaha 115?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en yamarin 5910 med en 115 yamaha fyrtaktare 2003.

på yamarins hemsida står det att båten skall i 38 knop max, men lyckas bara få upp den i 32 knop max.Rynkar

Jag har en 13x19 kanske skall man ha högre stigning?

Finns det någon som har mer kunskap om detta än migGlad

Tack på förhand MVH Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl varvrknare i båten?kolla instruktionen till båtmotorn,där ser du vad maxvarvet är på motorn,varvar motorn mer än så på fullgas då kanske du skall på med lite större snurra.Förmodar att du trimmar ut ordentligt när den är uppe i plan?

Kanske även så att du inte får ut ditt maxvarv heller?då kan det vara så att du inte får ut all effekt.ev för stor snurra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du Yamaha Black Steel (stålpropeller) 13 x 19?
Eller den vita Yamaha Aluminiumpropellern 13 x 19?
Vad varvar motorn enl varvräknaren på fullgas?

Har själv en Yamaha F115 (2003) som varvar på pricken 6000 v/min på fullgas med bara mig i båten (Yamarin 5820/58 BR) och gör då 40 knop. Har Yamaha Black Steel 13 x 19.

Kanske du bör hissa motorn ett pinnhål eller två?
Tror en 13 x 19 (diameter x stigning) bör passa rätt bra på din båt i och för sig, under förutsättning att motorn inte sitter för lågt monterad på akterspegeln.
Du bör även kolla att när du har gasreglaget max framåt att det verkligen är max läge på gasreglaget vid motorn. Och trimma ut motorn ordentligt på fullgas så du får båten att gå så lätt det går.

Var ute och åkte i en Yamarin 5910 för några veckor sen som hade Yamaha F115 och vi var 5 vuxna i båten och den gjorde 34 knop (enl tryckloggen) på fullgas. Den hade Yamaha vit aluminiumpropeller (gissningsvis 13 x 19).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 02 juli 2008 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju också så att beväxtning på båtbotten kapar rätt många knop. Har du provat att tvätta botten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!

Skall genast kolla upp detta.

Tack för svarGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har den vita 13x19kk, den svarta du pratade om, gör mycke skillnad?

Skall även titta på pinn hålen också.

Har även annan fråga till dig, när jag trimmar och kollar på digitala trim mätaren trimmar jag ungefär 3.5-4 ( om vi har samma mätare det vill säga?) bör man trimma mer?Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tvättade båten 3veckor senast.

Men detta problem hade jag redan sen jag la i den

tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK, den vita Yamaha aluminiumpropellern då. Jo med Yamaha stålpropeller t ex Black Steel, får du lite bättre bett och bör få nån knop högre fart.

Jag har Yamaha Körfakta 2003* (i PDF) som jag kollar i just nu och där står det för Yamarin 5910 följande:

Motor: Yamaha F115 (årsmodell 2000)
Propeller: 13 x 19-K (SS) = Yamaha Black Steel
Monteringshöjd: 20 mm
Lufttemperatur 15 C

2 pers last:
6100 v/min: 39,5 knop, 1,02 liter/sjömil
5600 v/min: 36,0 knop, 0,81 liter/sjömil
5100 v/min: 32,2 knop, 0,75 liter/sjömil
4600 v/min: 19,0 knop, 0,68 liter/sjömil

4 pers last
6000 v/min: 38,5 knop, 1,03 liter/sjömil
5500 v/min: 35,0 knop, 0,82 liter/sjömil
5000 v/min: 31,8 knop, 0,77 liter/sjömil
4500 v/min: 26,5 knop, 0,74 liter/sjömil

Där har du lite uppgifter att gå på i alla fall.
Monteringshöjd och med Yamaha Black Steel stålprop 13 x19.
Med motsvarande Yamaha aluminium propeller tappar du nån knop
i toppfart och aningens sämre acceleration.
Åtminstone 35-36 knop tycker jag din båt borde mäkta med
med en Yamaha aluminium propeller 13 x 19.

Du ligger ju fint med varvtalet med 5900 v/min men kanske kan kräma ut 100
varv till under idealiska förhållanden. Men jag tycker du skall
vara ganska nöjd med 5900 v/min, det är ganska nära idealet runt
6000 v/min.

Powertrimmen:

Lita inte för mycket på trimmätaren, istället bör du kolla varvräknaren, fartmätaren och din känsla för när båten går som lättast. Man brukar märka om man är uppmärksam när man kör på fullgas att när man trimmar ut så går båten lättare och lättare ända tills propellern slirar och då får man trimma in lite igen. Man ser på varvräknaren att motorvarvet tenderar att öka ju lättare båten går.

Trimmätarens staplar:
Den har 12 staplar.
Om trimgivaren sitter korrrekt monterad bör man nog ligga på ca 9-11 (ca 4 enl sifferskalan) nerifrån räknat för att du skall ha trimmat ut tillräckligt om du åker ensam i båten. Bytte trimgivarens hållare på min motor i våras (svart plastbygel som hålls fast som en klämma med skruv) för den hade spruckit. Så jag justerade in trimgivaren i samband med detta så att i max intrimmat läge är bara första stapeln synlig och när jag börjar trimma upp kommer stapel två ganska omgående och sen följer staplarna i jämn takt alleftersom jag trimmar ut.

/Bo

-------
* Samtliga mätningar är utförda av MarinReportage.
Farter är mätta med radar och bränsleförbrukningar med genomströmningsmätare.
Samtliga monteringar har utförts av Yamaha Motor Sweden AB.
Vi reserverar oss för att de angivna farterna och förbrukningarna kan variera något.
Två båtar av samma typ kan variera i vikt, vilket påverkar farterna.
Även bottenmålning och beväxtning påverkar farterna negativt.
Bränsleförbrukningar påverkas vid upprepade gaspådrag och gasavdrag.
Vid våra mätningar har motorn körts med ett konstant varvtal under en viss tidsrymd.
Höjden på akterspegeln varierar mellan olikabåttyper.
Vid en standardmontering bör motorns kavitationsplatta (= plattan ovanför propellern)
ligga i nivå eller strax ovanför båtbotten.
Under “Monteringshöjd“ har vi angivit hur många mm vi höjt upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

OJ de var mycke information!!, jätte tack.

MVH Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nåt som är fel här, frågan är bara vad. Du har för närvarande en slip på 25% (räknat på 32kn, 5900rpm, utv.2,15) vilket är väldigt högt. Om du inte känner till begreppet slip är det skillnaden mellan propellerns stigning och den sträcka den verkligen tar sig fram i vattnet. Yamahas vita aluproppar brukar ligga runt 10-15% i slip så dina 25% tyder på att något är galet.

Vi börjar med det enkla. Hur har du mätt farten? Det är inte så att det faktiskt går fortare än vad du tror. GPS brukar vara mest pålitliga källan åtminstone om det inte råder ström där du åker. Håller med Bossee att minst 35 knop borde du göra och troligen ska du göra de 38 knop Yamarin faktiskt påstår att den gör.

Sen är det propellern. Hur är skicket på den? Även små skador på bladen ger ibland stor prestandaförsämring beroende på var de sitter. Är det en orginal Yamaha propeller eller är det en pirat propp. Piratpropparna brukar ge sämre prestanda än orginal, dock ej så här mycket sämre.

Beväxtning på botten har redan sagts men hur ser det ut i övrigt. Skrovlig bottenfärg tar fart och även felaktigt monterade givare till logg och ekolod kan störa propellern om de sitter för nära. Har du trimplan och är de korrekt monterade så att de inte släpar med när de är uppfällda. Några hundra liter vatten i dubbelbotten tar oxå fart och det kan vara värt att öppna nån lucka och titta ner så det är torrt där.

Till sist lite om körfakta-resultaten och Black Steel propellern de kört med. En svart stålis är lite aggresivare, mer cupp och rake än en vit alu i samma stigning. Den svarte brukar därför både ge lite fart och ta varv jämfört med den vite. I körfaktan ligger man redan över maxvarv med en 19 tums svart och hade vi sett en mätning på en vit 19 under samma förhållanden hade den nog övervarvat än mer.

Det fattas alltså både varv och fart jämfört med körfaktan och det kan indikera att motorn inte ger full effekt. En trolig orsak till det skulle i så fall kunna vara en feljusterad gaswire som gör att du inte får fullgas.

Lycka till med felsökandet och skriv gärna en rad om du hittar felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma funderingar som du, alltså motorn hade rätt varvtal och rätt propeller men gick ca 6 knop för sakta, både tryckloggen och ekolodet visade ca 29 knop. Testade sedan med två olika gps:er och då gick båten enligt dom 35 knop.

mvh

RObban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tackar för informationen , har skaffat mig en lowrance ekolod/gps, och det var en viss skillnad mellan båtens insrument och lowrancen, skall även testa och höja mortorn 1-2 pinnhål som bosse sa.

Återkommer med mer info så snart jag kommit på problemetGlad

MVH Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...