Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
edvin333

42mm slang monsun

Rekommendera Poster

hej,

 

Jag skall byta slangar till självlänsarna på min monsun. tyvärr verkar det vara 42mm på nipplarna. Inte standard alltså. Någon som var man kan hitta slang med 42 mm inv diameter.

Eller har en fiffig lösning på problemet.

Ps. jag skall på sikt byta genomföringen till en standard dimmention, men inte i år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova på www.kuntze.se, där har jag hittat slangar som jag inte trodde fanns

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.dunlophiflex.se

De har slangar i 42 mm.

(Eller hade i alla fall för ca 5 år sedan då jag arbetade därSkrattande)

 



Senast ändrad av nafen | 02 juli 2008 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du byter dina genomföringar på Monsunen - på min båt från samma varv har jag genomföringar i brons som håller i evigheter, så det finns ingen anlednig att byta. Faktum är att risken är stor att du byter till genomföringar av sämre kvalitet än de som nu sitter där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej äldre båtar från det varvet har skjutventiler som faller ihop som korthus när man tar i dom. Det är också slangsocklar av kopparrör som slangarna kan glida av när som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, men nu skrev jag genomföringar. Ventiler och nipplar är jag helt med på att de kan behöva bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur vet man hur mycket som finns kvar av dom... är det inte väldigt svård att bedömma godstjocklek osv... tror jag byter för säkerhetsskull. Nya i brons så klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste ett tips om detta nånstans, kanske på maringuiden: Före sjösättning, stick in en kraftig skruvmejsel t.ex. i genomföringen utifrån och försök bända sönder den, om det lyckas - byt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kontrollera mina med en hammare och en brädbit emellan för att inte få slagskador. Innan sjösättning, såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu  har jag kapat av flänsen på en genomföring och det är minst 1,5 mm gods kvar... finns det någon anledning att byta dom andra ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...