Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Peter Jonasson

Archimedes 5 hk

Rekommendera Poster

Gäst Peter Jonasson

Hej! Jag köpte en bättre beg. utombordare Archimedes 5 hk med tank för ett tag sedan. Kort rigg. Mitt problem. Först var motorn lättstartad, gick bra i sjön en stund - 5-10 minuter - och stannade. Detta hände några gånger. Efter vintern - motor och tank förvarad i kallförråd - provade jag igen, samma sak men sedan stannade den helt och gick ej att starta igen. Jag har bytt kondensatorn, men motorn vill inte starta. 1. Vad kan det vara för fel? 2. Skall ventilen på tanken vara öppen? Mycket tacksam för hjälp! :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

1. Kolla om du har gnista. Om ja, är stiften blöta an bensin eller helt torra ? 2. Luftningsvetilen på tanken skall vara öppen då du använder motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Tack för svar! Stiftet är blött. Hur kollar jag om jag har gnista? Kan det vara vatten i tanken? (läste något om detta på forumet?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla om du har gnista: Skruva loss tändstiftet och sätt på tändhatten. Be någon hålla gängorna på tändstiftet mot motorblocket och dra runt motorn. Hur kallt har det varit i förrådet i vinter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Tack för tips! Vad gör jag om det inte är gnista? Byter tändstift? Tändspole? Det har varit frysgrader i förrådet i stugan, då är oisolerat. Någon som känner till en bra och billig reparatör i nordvästra Skåne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...