Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
akterseglarn

Garmin Colorado 300

Rekommendera Poster

Det må vara hänt att Garmin är ett framstående märke i havet av GPS-mottagare men är det något dem tveklöst går på grund med är det användarmanualer.

Har någon av er erfarenhet av Colorado 300 och hur man lägger upp en rutt från A-B? Hur jag än försöker länkas jag bara vidare till olika förinställda waypoints när jag egentligen bara vill välja ytterligare en waypoint från kartan (använder G2 Vision, Öregrund-Malmö). Colorado är en ypperlig liten manick som plockas fram enkelt och snabbt vid behov men jag saknar enkelheten i programmeringen och då främst i ruttplaneraren. MYCKET tacksam om någon kan upplysa mig om användarmöjligheterna, Garmin har inte lyckats med det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger frågan en knuff. Köpte nämligen en 300 häromdan och fastnade på samma fråga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i manualen online o verkar som att när man lägger upp en route så kan man själv välja startposition men rutten måste sen gå till en waypoint som ni lagt in tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt men beklagligt att fler har samma problem.....

Att man själv måste lägga en WP är helt klart för att lägga upp en rutt, men sedan får jag bara som förslag att färdas fågelvägen....inte helt bra. Har hitills inte lyckats ställa in att jag färdas i en båt - Hur gör man det ?

Något måste vara fel - Har någon av er pratat med någon expert hos Garmin ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så funkar nog Coloradon - att man måste lägga en waypoint vid varje sväng man ska ta på sjön. 
Detta är en kvalificerad gissning, men för att ställa om coloradon från land till sjö så ska du ställa om kartdatum till WGS84 och sen ställa om mätenheter till nautiska, så du får sjömil istället för km osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Den funkar bara i colorado! Skrattande Ledsen kunde bara inte låtabli.
Hoppas ni hittar på felet, kanske garmin kan svara på era frågor.
/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man själv måste lägga en WP är helt klart för att lägga upp en rutt, men sedan får jag bara som förslag att färdas fågelvägen....inte helt bra.
Jag har ingen erfarenhet av moderna marina plotters, men alla de sjökortsprogram jag har provat i PC´ n fungerar precis som Du beskriver. Vid ruttplanering läggs en tänkt kurs rakaste vägen mellan två waypoints, dvs. fågelvägen. Ska man följa t.ex. en krokig farled in emellan öar får man själv lägga in nya waypoints vid varje girställe, de marina PC-programmen gör inte som landtrafikprogrammen som lägger ut färdvägen som följer kartans vägnät! Jag tror de marina plottrarna arbetar på samma sätt då det inte finns något fast vägnät att följa på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena alla glada (?) Colorado användare!

Köpte själv en Colorado häromdagen, och en uppsättning BC 2G Vision kort. Ville förvisso inte ha satelit bilder etc, men fick förstå att endast Vision fungerar till Coloradon, även om flera av Vision funktionerna sas inte fungera till just Coloradon...!

En av dom är att det inte på ett vettigt sätt går att välja vad man vill se av karta resp flyg/sat-foton. En vän av ordning undrar varför man då ska behöva använda det - Klart irriterande! Någon annan sa att vanliga G2 kort visst fungerar, någon som har provat?

Något annat mycket irriterande är avsaknandet av ovan diskuterad auto routing. Även detta saknas det tyvärr stöd för i Coloradon, även om det är en feature i Vision korten man har tvingats betala för...

Visst, i övrigt är apparaten vettig, med en schysst mekanik och användar interface. Men vilka elektronik tillverkare har inte det på sina top-of-the-line produkte, det är väl bl.a det man betalar för?

Har trott på/kört med Garmin i åratal, men får man inte dom här bitarna på plats raskt så har dom gjort sitt i min plånbok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befriande att det inte beror på min begränsade tekniska nivå när det gäller användandet av Colorado, ni verkar ha insett problemen/begränsningarna ni också.

För att kritisera ytterligare menar Garmins support att Coloradon INTE är kompatibel i kombination med PC/G2 Vision/Trip and waypoint manager, vilket innebär att man inte har möjlighet att planera sin rutt på datorn innan man kastar loss! Börjar nog inse att man borde väntat en tid eller kanske rent av valt någon annan leverantör!?

Garmin sviker vilket förvånar, man kan gott påstå att dem vet vad deras användare söker och behöver med tanke på deras erfarenhet av marina GPS-plottrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

Pratade med ytterliggare en återförsäljare, som dels hävdade att Garmin jobbar på en fix till foto/kart overlay funktionen, dels att G2 utan Vision visst fungerar. Ska ta mig tillbaka där jag handlade kort och byta så att jag i alla fall slipper dom irriterande sat.bilderna i tid o otid. Inget sägs om autoroutingen.

Håller med föregeånde; Garmin vet vad kunderna vill ha, denna gången tycks dom ha gjort release för tidigt. Det enda som som motiverar dom att åtgärda är kunderna - låt oss ligga på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska självklart att autorouting inte kan fungera när vi pratar sjönavigering/landnavigering.

Varför? Det krävs extremt komplexa algoritmer för detta. Dels har inte en GPS den processorkraft som krävs samt svårigheten att skapa ett sådan program.

En vägkarta är lättare att hantera. Dels kan bilen bara färdas via vägnätet och därför blir programmen lättare att skapa.

När du skall färdas över land/vatten kan du göra detta på tusentals sätt därav svårigheten med autorouting. GPSen ger rakaste vägen mellan två punkter eftersom den inte vet bättre.

Forskningsområdet inom detta heter, tror jag, expert system, och är ett område inom datorvetenskapen.

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, path finding är väl utvecklat, inte minst tack vare alla datorspel. Om de vill så är det inga problem att fixa till en sådan i gps'erna, man kan ju i stort sett åka överallt där det är tillräckligt djupt. Sen vete tusan om man vill ha hela skärgården full med båtar på konstant autopilot.

Men jag har iofs inte sett det i någon GPS än, så att det inte funkar är inget att bli förvånad över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också blivit mycket förvånad över att Colorado inte är mer användarvänlig.

Det är ett typexempel på att programmerarna försöker vara vänlig mot alla sorters användare och därmed blir ovänliga mot alla.

Efter att ha bläddrat ett par månader i menyerna och manualerna har jag ändå kommit fram till att enklast är att 1. gå in under Karta, 2, för markören till önskad destination, 3. vänsterklicka och välj att göra en waypoint, 4. Se till att namnge eller numrera den på ett sätt som gör det lätt att välja rätt framöver. 5. Gör om samma procedur för varje waypoint.

6. Skapa en rutt genom att använda de waypoints du gjort.

(Det sliter lite på högertummen och tar sin tid, men när man väl gjort sina rutter, så behöver man inte göra om det.)

Det borde vara så att man kunde lägga upp en rutt på datorn och det är obegripligt för mig att man endast kan tanka rutter från navigator till dator (eller till en annan navigator). Garmin har tydligen valt att begränsa möjligheterna och man kan väl gissa att de vill förhindra någon form av programsnyltning. 

Man skulle kunna skapa ett forum för utbyte av rutter. De flesta av oss följer ju ändå E4-an.

;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen,

Autorouting är precis vad den s.k. Autoguidance ska göra enligt infon som Vision levereras med, dvs föreslå en lämplig rutt (även kring öar etc). Saknar personligen inte detta mest då jag föredrar att se över min färdväg själv, och den funkar som sagt inte på Coloradon i alla fall. Enligt Sportmanship knuffas det en del på Garmin som enligt utsago jobber med (ytterliggare) SW release, framkommer inte om det ska täcka även denna funktionen.

För att slippa dom irriterande satelit bilderna istället för karta när man kommer över viss utzoming så har jag beställt G2 (dvs utan Vision) istället. Dom finns på micro SD även om vissa ÅF's inte har kännt till det. Det enda som inte funkar med denna är att märkena (pinnarna) vid mycket in/ut-zomning, kan flytta sig, t.ex uppå på land. Märkligt men verkara vara separat kartbas som inte synkar? Nåväl, låter i alla fall vettigare (och flygfotona ska finnas kvar vilket ju kan vara en kul grej, förutass att man själv väljer när man vill se dom).

Återkommer med raspurt så fort dom är levererade/testade!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prickarna hamnar ibland fel även när man kör det vanliga kortet (Vision).

Har hänt mig 4-5 ggr i Mälaren, och det har skiljt 20-50 meter.

Det är ju inte acceptabelt. Om det är en separat bas f prickarna borde det gå att synka. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Garmin MapSource som jag en gång fick med till min gamla kära 276:a. MapSource fungerar utmärkt bra tillsammans med Colorado 300, jag här läst över rutter både till den och till min 525:a utan problem. Samt waypoints både till lands och sjöss.

Hassse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gratulera, MapSource som följer med min Colorado hittar/laddar inte sjökortet på PC:n vilket gör det omöjligt att skapa en rutt. Enligt supporten är Colorado inte kompatibelt med MapSource vilket gör att kortet som är laddat i enheten (i mitt fall Blue Chart G2 Vision MEU046R, Malmö-Öregrund) inte laddas ner i MapSource. Det borde rimligen inte spela någon roll vilken version man använder av MapSource men kanske du helt enkelt snubblat på något som Garmin's support inte vet om? Är det möjligt att äldre versioner av MapSource gör det möjligt att koppla upp Colorado mot PC och även få med kartorna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

Möjligen har ni redan hittat lösning på 12v matning, som ju slår över till storage mode när man pluggar in USB'n. Detta tycks lösas geom Inställningar->System->Interface, som sätts i Garmin Spanner. Svara nej när den vid inpluggning frågaom om du vill vara i storage mode så fortätter den som GPS. Funkra på datorn, ska prova med min för 99:- inköpta cig-kabel (istället för Garmin's 400:- variant). Bifogar också en länk som verkar rätt nyttig med tanke på Garmins fantaskiska manual... 

http://garmincolorado.wikispaces.com/Colorado vs 60csx

Andra tips mottages tacksamt!

PS. Den vansinniga batteri konsumtionen avhjälps bl.a av att kompassen stängs av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu kanske jag var lite otydlig. Jag har ett G2Vision (VEU711L) i min 300 men jag kan inte läsa in det i MapSource (som jag har senaste versionen av).

I MapSource har jag Atlantic 7,5 eller någon sådant som följde med till min 276:a. Där gör jag rutterna som jag sedan läser över till Coloradon. Det är alltså bara rutter och waypoints jag för över. Men rutter och waypoints är ju bara positionsangivelser och det fungerar ju förstås i G2Vision också.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu kanske jag var lite otydlig. Jag har ett G2Vision (VEU711L) i min 300 men jag kan inte läsa in det i MapSource (som jag har senaste versionen av).

I MapSource har jag Atlantic 7,5 eller någon sådant som följde med till min 276:a. Där gör jag rutterna som jag sedan läser över till Coloradon. Det är alltså bara rutter och waypoints jag för över. Men rutter och waypoints är ju bara positionsangivelser och det fungerar ju förstås i G2Vision också.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...