Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Henrik

OMC Electric utan växlar

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Hej hopp, jag har ett OMC Electric drev -76 som beter sig lite underligt. Häromdagen när jag var ute och provkörde så vart jag utan framväxel under en fullfartsrepa doch hade jag back växeln kvar... Inne i hamn så testade jag att kortsluta kablarna till växlarna varpå till min stora förvåning hade framväxel men ingen back växel, jag tog isär och rengjorde röret som sköter om växlingarna (går en wire från gasreglaget som skjuter/drar en pistong som ger kontakt neutral/back/fram) efter den operationen hade jag vare sig fram eller back även fast jag kortslöt kablarna :shock: Det finns ström fram till växel röret Min fundering är, sitter det något relä till solenoiden i nedre växelhuset eller något sådant? Hoppas det finns en relativt enkel lösning, vill också veta hur man testar sig fram och vilka värden man ska ha på vilka kablar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Lite update Jag har konstaterat att jag får ett visst motstånd när jag lägger i framväxeln men inget alls med backen i... Som jag fattar det så sitter det nån typ av fjädrar som funkar som en koppling när man kopplar in fram eller back solinoiden/spolen. Har NÅGON skruvat med dessa drev eller vet någon nån som kan? Det skulle kännas tryggast att lämna bort det hela till en auktoriserad verkstad men vart finns dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå har själv två sådana drev men inte med wire jag har kablar från gasreglaget.. hör av dig jag har manualen till dessa drev..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...