Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
niben

Hur bra blir gelcoatlagningar?

Rekommendera Poster

Hej!

Har lämnat in min båt för gelcoatlagning, hade en repa på ca 10cm och ett jack om 1x1 cm och har lämnat in detta för lagning. Var nere i helgen och kollade hur det gick för man har sagt att den skall vara klar för iläggning nu i början av veckan och då var den fortfarande tjepad för sprutmålning och ytan där lagning skett var mycket sträv och det fanns synliga slipmärken. Jag antar att den inte är färdigslipad så jag får väl se hur den ser ut när jag skall ta emot den om någon dag men vad kan jag begära av en proseffionell lagning. Blir den lika blank och fin som när den levererades och är det rimligt med viss nyansskillnad eller skall jag anmärka på sånt, vad är rimligt att begära?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade med att bygga glasfiberbåtar blev det en och annan gelcoatlagning p.g.a. skador i tillverkningen. Med rätt person bakom slippappret och polermaskinen blev åtskilliga lagningar så gott som osynliga - kommer särskilt ihåg ett tillfälle när en kille där på skämt pekade mot ett område på ett skrov och frågade om jag tyckte att lagningen var godkänd. Jag tittade där han pekat, och svarar att den måste vara godkänd, för jag lyckades inte hitta var han lagat... När han pekade gick det se en viss avvikelse från skrovet i övrigt, men en lagning som ser ut på det viset kan man inte klaga på. Sedan gjordes ju en och annan mindre lyckad lagning också, gammal blekt gelcoat som är svår att matcha och grejer som fusklagades med flit för att det inte var värt att lägga tid och arbete på. Resultatet beror med andra ord på hur bra man lyckas matcha färgen, och hur noggran man är med slipning och polering. Med lite tur och en del skicklighet går det göra lagningen blankare än resten av båten om den inte är välpolerad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...