Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gravis

Spendera några dagar på vättern

Rekommendera Poster

Hej.

Jag och min familj har planerat att spendera 3-4 dagar på Vättern i sommar.

Jag undrar om någon har tips på en bra rutt för oss. Jag tänkte starta i Olshammar, vart tar vi vägen sedan? Då vi har småbarn och åker en 59dc så får turen mellan delmålen inte vara allt för krävande. Det bästa skulle vara om det finns boende nära gästhamnarna där vi landar samtliga eftermiddagar.

Några planerade stopp på olika platser för bad och skoj skulle också vara klockrent.

Det är vår första minisemester med båt normalt sätt så åker vi bara dagsturer och har gjort det de senaste 5 åren, det skulle vara kul att vidareutveckla båtåkandet lite

Jag skulle vara mycket tacksam för tips och förslag. Är det någonting speciellt som jag bör tänka på

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det bara finns sjömack i Motala numer då Statoil i Karlsborg har stänkt, för gott.

Från Olshammar färdas du söderut på sjöns västra sida via dödssundet och Omboöar ner mot Karlsborg. Fortsätt på västra sidan ner till Hjo, en liten idyll med fint bad och trevliga restauranger. Tvärs över Vättern har du Hästholmen på sjöns östra sida som är värt ett besök. Direkt i anslutning till gästhamnen finns en liten camping med tre stugor (självhushåll) för uthyrning. Mycket förträfflig restaurang/kafé i hamnen badplats.

Vill du åka längre har du Visingsö och Gränna på ca 1 timmes avstånd.

Tillbaks till Olshammar färdas du lämpligen på sjöns östra sida och besöker naturligtvis Vadstena där gästhamnen ligger i vallgraven vid slottet alldeles i centum av staden. Efter ytterligare 1 timme norrut kommer du till storstaden Motala och sedan är det bara att ställa in kompassen på NNV så hamnar du vid utgångspunkten.

Lycka till och ha en skön semester på Vättern.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gå till Askersund kan ju vara trevligt, men blir en återvändsgränd för er.
Kan dock rekomendera att puttra runt i skärgården en sväng om vädret är bra, massor med fina öar och trevliga menniskor (om man vill ha sällskap förstås) kanske återkomma till olshammar för övernattning??

Rökneöarna kan vara värda att besöka på vägen, fina badmöjligheter om vädret tillåter.
Granvik tror jag har ett vandrarhem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askersund har sjömack kan tilläggas.

Men har automatstationen i Karlsborg också stängt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tydligen. Jag hörde det igår och visst är det tråkigt när fler och fler sjömackar läggs ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska naturligtvis också besöka Forsvik (väster om Karlsborg), känt från romanerna om Arn. Här bygger man också en exakt kopia av hjulångaren Eric Nordevall som förliste utanför ön Jungfrun (mellan Vadstena och Karlsborg) i mitten av 1800-talet. Ni behöver inte slussa för att komma till Forsvik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK alla för svaren, nu har jag något att gå på.

Ser fram mot en skön tur på böljan med familjen.

Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ger ni er av? så att man kan hålla ögonen öppna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte bestämt något datum ännu, det beror lite på när det fina vädret kommer.

Jag hojtar till när det är dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömack finns även i Hästholmen, mellan Vadstena & Gränna. Diesel finns även i Domsand (sedelautomat, fråga efter jourhavande hamnvärd)  strax norr om Jönköping. Den hamnen är f.ö. södra Vätterns största (c:a 300 båtplatser) idylliskt belägen i ett natureservat.

Vadstena har väldigt trevlig gästhamn (vallgraven) och leksaksmuseum m.m. på ett stenkasts avstånd. Visingsös gästhamn är sisådär, men ön är som gjord för en barnfamilj. Förutom att åka guidad rundtur med remmalag (häst & vagn) så finns vid hamnen ett lekland med allt från minigolf och 4-hjuliga motorcyklar till ponnyridning och elbilar. Vi tillbringar med lätthet ett par timmar där med våra barn (fem och sju år).

Eftersom båten Ni åker i är relativt liten så är det nog ändå bäst att hålla sig i norra delen där det finns skärgård att ta skydd i. Vättern kan nämligen ändra karaktär på 30 min - från spegelblank till vita gäss. Och sjön kan bli mycket krabb med branta, besvärliga vågor. Som någon sade - Vättern är den enda sjö han vet där det kan komma vågor från ingenstans och från fyra håll samtidigt. Den som inte färdats på Vättern har nog lite svårt att förstå hur ombytlig sjön är. En del av samma karaktär finns även i Vänern, men undervattensströmmar (?) och annat gör tydligen Vättern värre.

I fredags skulle vi t ex gå från Fingalshamn på östsidan till Domsand på västra. Vädret var fint och sjön lugn - tills vi kommit 1/3 av vägen. På mindre än 15 min blev det så kraftig sidsjö att det började bli ytterst obekvämt även med vår båt. Vinden ökade plötsligt till 13-18 m/s - inget som SMHI varnat för på fredagen. Återstod att kryssa och köra mot vågorna ett tag. Takluckorna (3m över vattenlinjen) behövde dock stängas för sjön bröt upp över taket....

Ner mot hamninloppet gick vi med vågorna, som gjorde ungefär 10 knop tvärs inloppet. Det var liiiite marigt att plötsligt lägga sig tvärs och styra in.

Några timmar senare var jag nere vid båten igen, och då låg sjön absolut spegelblank !  Egentligen borde det fortfarande legat lite gammal sjö efter förmiddagens ståhej, men som sagt - det är Vättern....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om man kan kalla att det finns sjömack i Hästholmen då det enbart finns diesel där. Macken som ligger en bra bit ifrån hamnen där det fanns bensin är idag tyvärr stängd men har hört att den ska öppnas igen fast oklart när.



Senast ändrad av Gesse | 07 juli 2008 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi endå diskuterar domsand och södra vättern, hur är djupet in i domsand?
Har för mig att det är ganska grunt enligt sjökortet?

Ska även ligga en fin hamn på södra visingsö, blev varnade för att gå in utan kännedom då det var ganska grunt.

Vi sticker 1.85 och man vill ju gärna ha lite marginal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

Det skall vara muddrat till 2,25 tror jag i nästan hela hamnen, men just nu är djupet sämre och varierar (1,50-2,00). I yttre delarna och mitten av hamnen är det nog inga problem med 1,85. Men det är inte att rekommendera att gå in speciellt långt om man sticker så djupt. Inte i sommar i alla fall.

För ett par år sedan anlade nämligen en golfklubb (Sand Golf Club) en ny golfbana mellan Habo och Mullsjö. Vid några riktiga skyfall för ett par år sedan sköljdes en massa fyllnadsmassor ner i ån, som sedan mynnar just i Domsands hamn. Man fick ett aja baja av myndigheterna efter första skyfallet, eftersom man inte enligt dem vidtagit nödvändiga åtgärder (men vi hade ingen aaaaning om att det skulle komma sådana skyfall....). Fast sedan hände samma sak vid nästa skyfall - dock utan någon mer konkret åtgärd från myndigheterna då heller.

I hamnen var vattnet som chokladmjölk, och i utloppet mot Vättern såg det ut som man ibland ser på flygfoto över Amazonflodens delta - grumligt vatten långt ut i sjön. Många båtägare fick problem med sina kylsystem i det jord- och sandfyllda vattnet.

Detta sediment har alltså lagt sig på hamnens botten, och hela hamnen måste muddras. Båtklubben tog prover och talade om att inleda en process mot golfklubben, men det har mig veterligen lagts ner. Nu mal kvarnen med miljöprövning av var muddermassorna skall läggas o.s.v. och det går inte så fort. Men till nästa sommar är hamnen förhoppningsvis nymuddrad.

Visingsöhamnen, eller rättare sagt bryggan, har jag åkt förbi många gånger. Tycker dock att den ser mer ut att vara en privat brygga ?  Och det är nog riktigt att man skall veta vad man gör när man går in där. Jag har aldrig provat, men Du gav mig en idé att kolla upp det lite mer Flört

Senast ändrad av IngemarE | 08 juli 2008 | 11:03



Senast ändrad av IngemarE | 08 juli 2008 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...