Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ErikLind

Örnvik 540 - Nya pollare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Örnvik 540 Cruiser. Är mycket nöjd med båten, förutom en detalj.

I fören sitter den en knap i mitten, och två halkipar på sidorna. Problemet är att knapen sitter högre upp än halkiparna, så förtöjningstampar vill aldrig stanna i sina halkipar.

Desstum känns knapen lite svajig, när jag hoppar ombord på båten t.ex och belastning ökar ser man hur knapen ruckar lite på sig i sidled. Det känns helt enkelt inte 100% bra.

Min tanke är att plocka bort halkiparna på sidorna, och sätta dit två nya knapar istället.

Är det nån som har en likadan båt, eller liknande från Örnvik, som funderat på samma ändring?

 

 

 

 

post-10003882-1394235524,9594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag förstår ditt problem. Min pollare i fören sitter väldigt robust tack och lov. Brukar inte ha ditt problem eftersom jag ligger vid en låg kaj.

 

Vet inte hur det är på din båt men på min båt är plasten väldigt tunn. Så skulle i så fall rekommendera att förstärka upp så att pollaren sitter gött. Sätta plyfa på baksidan t.ex.

 

Har du också fått sprickor runt pulpit fästena i fören? Plasten är för tunn och brickorna för små tycker jag. Fast inte lätt att få den konstruktionen att hålla i o f s eftersom hävarmenskraften från pulpit blir rätt stor.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har inte det problemet heller, min sitter väldigt stabilt. Har inte halkip på sidorna men skall sätta dit det själv inom kort. Tycker inte att jag behöver ta bort min knap, den funkar fin fint =)

Jag har inga sprickor alls i båten (har vaxat och krypit över och letat) men är inte riktigt säker på vart du menar Freddie kanske har missat något ställe ?? Beskriv lite närmare så skall jag ta med luppen och kolla nästa vända jag kommer till båten =)

Min modell är en -05 det kanske skilljer lite på åren ??

/Andreas

 

 



Senast ändrad av Salstad | 27 juni 2008 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ändringen.

Använde en stor metallbricka på undersidan, som såldes tillsammans med pollarna.

Känns väldigt stabilt.

Kommer inte ta bort den gamla pollaren tror jag. kanske byta till en likadan som dom nya. Verkar ha exakt samma cc-mått.

Jag har sprickor som beskrivs ovan, men det är för att båten slagit mot bryggen en blåsig natt för ett tag sedan. Har tänkt renovera det efter säsongen.

Kan lägga upp bilder på min ändring sen om nån är intresserad. förtöjningen känns mycket bättre nu faktiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, mycket intressenat att se om det i framtiden skulle dyka upp på våra båtar. Ta lite kort på sprickorna så det finns något att referera till om du orkar.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellerna:

2003-05 ungefär samma vad jag förstått det.

2006 kom en ny uppfräschad version, främst ändringar på ruffytorna

2007/08 ändrades inte så mycket, bara vindrutan som byttes till metallram istället för plastram. Personligen tycker jag plastramen är snyggare men metallramen har bättre funktion om man vill fästa antanner o dyl i den.

 

Bifogar lite bilder på sprickor mm

post-22380-1394235526,4149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att fota dem, de syns mer i verkligheten.

 

Tycker ni andra borde ha liknande sprickor för konstruktionen är den bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner väldigt mycket om sprickorna jag fått.

Dom kom dock när båten låg dåligt förtöjd en natt när den blåste mycket. Både båten och bryggan fick sina smällar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du / kan du få dem fixade på garantin? Det fick inte jag tyvärr. De sa att det är förslitningar som man får räkna med :-(

//Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ens försökt. Känns inte som ett garantiärende när det är jag själv som orsakat dom. Möjligtvis försäkringsärende, men jag tror att självrisken är större än kostnaden att laga dom.

Jag har tänkt slipa upp sprickorna i vinter, och fylla i med ny gelcoat.. sen förstärka på undersidan med en större bricka. Jag tycker inte att plasten verkar vara ovanligt tunn på min båt, men det kunde varit större brickor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också sprickort kring ett fäste, men bara det. Var lite lösare åttraget vilket jag åtgärdet nu plus bytt brickan mot en avlång bricka istället. Halkiparna är snart på plats. Har provat sikaflexen jag köpte på en hållare för ankarboxen först, nu vet jag att det blir bra. Någon haft problem med kapellen till Örnviken ? Mögel ?? /Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...