Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jimbo75

Ingen laddning, batterierna drar ur.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har problem med laddningen på min Scampi med Yanmar YSE8G, batterierna drar ur vid gång med motor istället för att ladda. När båda batterierna är inkopplade via huvudströmbrytaren så tickar de sakta men säkert nedåt med 0,01V. När motorn är avstängd och inget annat är inkopplat så återhämtar sig batterierna (som för övrigt nu är helt nya efter batteritorsk under midsommar), vilket jag antar solcellen hjälper till med. Laddningslampan lyser inte och inga säkringar verkar ha gått, har spänt upp generatorremmen.

Är det generator eller laddningsregulator som kan vara boven och är det enda sättet att mäta med en amperemeter? Alla tips och idéer uppskattas!

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt...

Behövs nog egentligen felsökning på plats i båten men....en gissning är att något är väldigt knas med din laddningregulator. Eller att en kabel fått sin isolering avgnagd någonstans och ligger mot jord. Eller dålig kabelkontakt.

Bara att stå på huvet en stund i båten och följa kablarna. Se om det ser mystiskt ut någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera först om laddlampan/laddkretsen är hel. De flesta växelströmsgeneratorer kräver hel laddlampa för att börja ladda, eftersom det är strömmen genom den som magnetiserar och s.a.s. sparkar igång generatorn. När generatorn sedan gått igång stiger spänningen på laddlamputtaget, och laddlampan slocknar (eftersom den då har 12V på båda sidorna).

Flyter det ingen ström från 12V på lampans ena sida genom den och ner till generatorns/regulatorns laddlamputtag - t ex genom kabelbrott eller glapp i lampsockeln - så börjar de flesta generatorer aldrig ladda (med en liten brasklapp för att det finns andra lite annorlunda och mindre vanliga lösningar där regulatorn styr laddlampan helt separat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Tycker ju att jag har stått på huvudet och kollat av men det är ju inte alls omöjligt att jag missat något tyvärr.

Laddningslampan lyser när jag slår på tändningen och slocknar direkt när motorn går igång, vet inte om det klargör något?

Kan tillägga att jag har en batteritestare på panelen där det ena batteriet visar ok (grönt) men när man switchar över till det andra visar det inget utslag alls. Tror att det varit så hela tiden jag haft båten (andra säsongen) men vågar inte svära på det då jag varit sparsam att använda den.

Försökte bifoga bild på elschemat men det funkar inte?! Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...