Mpson 0 Postad 22 Juni , 2008 Hej,jag är ny ägare av en Fisksätra Primör 18. snart ska jag sjösätta den och har varit och kollat på en ramp vid båtklubben där jag bor. Jag är dock osäker på själva sjösättningen och hur långt jag måste backa bilen. Det gäller att inte bilen följer med. Båten väger ca 750 kg. Jag har en volvo v40. kultrycket är ok. Har ni några knep och/eller vad man ska tänka på. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore86 0 Postad 22 Juni , 2008 Ä du osäker är det aldrig fel att ha med sig en kompis och några klossar att slänga in bakom däcken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 22 Juni , 2008 Jag tycker att du ska försöka låna en lite större bil. En V40 är inte mycket att hålla i då åskan går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 22 Juni , 2008 Skall absolut inte vara några problem alls att sjösätta 750 kg båt med V40 inte heller att ta upp. MEN ta med extra person lägg klossar/stenar eller dyl bakom trailern. Lita inte på att vxl och handbroms orkar, så en får sitta och bromsa eller så tillverkar du ett bromsben att sätt mellan säte och bromspedal. Jag sjösätter 1500 kg ekipage med Mazda 626 och 100 hk, det går utan problem att sjösätta, däremot gränsfall att komma upp. Senast ändrad av Sturgeon | 22 juni 2008 | 23:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 23 Juni , 2008 Rätt mycket extra säkerhetsåtgärder att ta till i fall bilen är i klenaste laget. Tycker fortfarande att det bästa vore att försöka låna ett större fordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 23 Juni , 2008 Hej! Har du en bromsad trailer bör du inte backa så långt ner så att det kommer in vatten i bromstrummorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 23 Juni , 2008 -Kan man inte köra släp när de regnar???? skit väl samma om man backar ner med bromtrumman!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 Juni , 2008 Det regnar väl inte saltvatten? Men underhåller man å kör någon längre sträcka nån gång så ska det väl funka å backa ner helt. Ibland är det ju omöjligt å inte backa ner helt å hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 23 Juni , 2008 Det är väl bara att backa ned. En fördel om det är rejäl lutning på rampen så du slipper backa så långt ut innan båten lättar från trailern av flytkraften. Är det bara tillräcklig lutning på rampen så att båten lyfter innan du får avgasröret på bilen under vatten, kan du i princip sjösätta en 3-tonsbåt med en Fiat Uno. Att dra upp båten kräver däremot lite mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 23 Juni , 2008 Icke sa nicke, bromsarna har en benägenhet att fastna/kärva en tid efter sjösättningen i bräckt eller saltvatten! Visst hjälper det om man snabbt spolar av med söt vatten efter sjösättningen, men inte enligt min erfarenhet på alla släp. (men det kanske är någon/några som har andra knep) //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 23 Juni , 2008 Det är skillnad på att dränka och lite regnstänk. Troligast kommer det inte in något vatten överhuvudtaget när det regnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 23 Juni , 2008 Ingen trailer mår gott av saltvatten. Inte undra på att de flesta släps hjullager kinkar när det backas ner alldeles för lång. Får vara väldigt konstiga ramper om du skall behöva backa längre ner än att att vattnet bara precis når fälgkanten. Tips ha alltid en extra tamp till båtens för från släpet eller dylikt som du eller någon succesivt släpper när båten skall i om wire eller band brister. När du skall få upp bilen och båt om bilen är framhjulsdriven så vincha inte på båten hela vägen utan stanna ett antal decimeter innan, eller så att du ser att kultrycket är negativt, då får du mycket bättre grepp på framdäcken. Se till att fixera båten i detta läge med ordentligt tamp för säkerhets skull. Vincha in båten helt väl uppe från rampen. Varningens ord, akta dig för handtaget på vinchen (håll bort ansiktet från vevens räckvidd) när du vinchar, spärra ordentligt m.m. Ett skenande handtag kan lätt slå sönder händer och fingrar. Om du har en bogserlina redo så kan alltid någon hjälpa dig om det behövs om du skall upp. Var vaksam om det är lågvatten så att du inte backa ner så att bilen blir ståendes på en algmatta, blir det sedan fuktigt kommer du ingenstans. /Kristian S Senast ändrad av Sturgeon | 23 juni 2008 | 19:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Juni , 2008 Hej, Luta dig tillbaka och studera dessa video:http://www.balstaslapet.se/film.html (Hög kvalitet på filmen bör funka om du har bredband) Har själv en Bålstasläpet REG 1350 (6:e säsongen) och kan intyga att det är busenkelt att lägga i och ta upp båten om man bara tar det lite lungt. Stressa inte i onöden bara för att det råkar stå folk och titta på eller andra båtar står på tur för i- eller upptagning. När det är din tur arbeta lugnt och metodiskt. Men förbered dig så du t ex inte står och skall ta av spännbanden vid rampen, det gör man i god tid innan. Följ även tidigare nämda knep så kommer det att gå bra. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser