Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ringhede

Saknar ni båtkörkortet

Rekommendera Poster

Rätt och slätt.

Politiker är det som utformar eländet och då blir bara skit av det.

Kollar man så vet dom ju inget om något.

Reglerna för storlek och farter är ju åt helvete.

Sätt hela bröthögen till regerin i några småbåtar och skicka ut dom så kommer det ta mej fan bli totalt båtförbud i det här landet för dom kommer att skita på sig hela högen efter några dagar i skottlinjen.

Ett båtkörkort ska utformas av sådana som är ute i krigszonen och vet vad det handlar om och inte några kostymnissar.

Så är det och går man på fakta om vad som är olyckor i ren idioti så är det inte svårt att utforma ett båtkörkort och i formandet av ett båtkörkort, så kan man inte blanda in allt konstigt utan man får titta enbart till hur folk kör och uppför sig och kortet ska vara kopplat till körkortet och då djävlar blir det ordning och reda på det hela.

Amen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nämde redan 3 saker där utbildning kunde hjälpt. Du citerade dem.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm???? Skulle antalet olyckor minska för att alla har utbildning på att trycka på en larmknapp?? Så tolkar jag dina argument iaf.. Om d nu är så illa att folk inte vet hur man slår kortnummret 112 eller helt saknar vett o sanns o leker med nödraketer på fyllan.. Hur skulle 3st körkort möjligen kunna rädda dessa stakars satar från sina respektive låga IQ värden???

Förmodligen så kommer d inte att bli bättre än vad d är idag oavsett hur många nya körkort som lanseras. Vi har redan sjölagen som reglerar vad vi får och inte får göra ute till sjöss. Att vissa skiter i den ja det är ett problem för sjöpolisen och inte på långa vägar lika allvarligt som d är på landbacken.. Maskinhaveri, krånglande teknik etc hör inte till Argumenten för att införa ett Båtkörkort.. Det är något som förspråkarna tar till när argumenten tryter.. Hur många gånger har man inte hört D kan ju hända Resonerar man så varje gång man ska till o göra något så anser jag att man borde stanna hemma glömma allt vad båtar heter och omedelbart begöra förflyttning till närmsta Psykakut..

Man kan inte reglera allt in i minsta detalj. Vi är i detta land Experter på att inför lagar och regler som inte går att efterleva eller som inte efterlevs, varför ska vi då fortsätta med att göra oss själva till åtlöje inför hela världen.. Finns nog inget mer land i världen som har ett så puckat regelverk som Sverige landet där inget görs för att d mesta har blivigt reglerat= förbjudet.. Skratta ni men snart är vi där!

!!!MVH REXCO!!! D går bara utför med detta land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du nog läst något annat inlägg.

Mina exempel var:
1. Attt anhöriga larmade eftersom de som var ute på sjön inte meddelat ändrade planer. Att meddela ändrade planer ingår i det material för småbarn sjöfartsverket skickar ut. Så där hade utbildning kanske hindrat ett onödigt larm.
2. De som larmade om roderhaveri för att autopiloten var påslagen. Lite utbildning kanske hjälpt där också.
3.Den brustna fläktremmen. Brukar väl nämnas i listor på lämpliga reservdelar.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmmmm.........Absolut! Självklart kommer en teoretisk utbildning att få ordning på folk med tummen mitt i handen? Nej, det hjälper ju naturligtvis inte! 

Tänk på alla de som står handfallna när de fått punktering, bensinstopp, trasig fläktrem osv osv, utefter våra vägar........har inte de fått elementär utbildning gällande dylika saker via sin bilkörkortsutbildning? Jo, det har dom! Men lik förbenat står de där och tittar förvirrat på sin domkraft. Dom har ingen Aaaaning om hur det fungerar iallafall.

Den enda poängen i dina argument är den om att meddela anhöriga om resplaner, rutt osv.

Själv är jag uppväxt på 60-70-talet då den numer så hatade storebrorsradion (P1,P2 och P3) stup i kvarten kom med inslag om såna saker, istället för idiotiska, infantila reklaminslag. Det var inslag som informerade just om sånt. De propagerade/informerade även om att alla borde lyssna på väderrapporten Det var inte så dumt kanske?

Mvh Labbibia



Senast ändrad av labbibia | 30 juni 2008 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, precis som gymnasiereformen 1992 att alla skulle ha högskolekompetens blev ett misslyckande. Det finns dom som har tummen på rätt ställe men saknar lite annat.

Det borde finnas två utbildningar, en för de som styr och en mer praktisk för de som byter fläktremmar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skaffat förarbevis relativt nyligen (hösten 2007) för att kunna bemöta myter om båtkörkort samt för att skaffa mig den kunskap som alla påstår man behöver.

(finns en hel del bra kunskap i utbildningen, det är inte det jag vänder mig emot)

 Ditt exempel

1. Finns med i utbildningen och är väll en självklarhet men kräver det som de flera ändå saknar, omdöme. 

2. Utbildning om autopilot saknas i kursen Skärgårdsskeppare

3. Reservdelar till motor nämns i utbildningen (dock inte specat som fläktrem mm), men ingenting om hur man mekar med båtar.

För att byta fläktrem behöver man verktyg samt vara mekaniskt kunnig. Tror det är få som klarar byta fläktrem på en Mercruiser motor med flatrem som förbinder flertalet utrustningar.

 Men båtkörkortet kommer inte avkräva att man kan meka med båtar eller att man tvingas skaffa alla delar som kan vara lämpliga reservdelar eller inte ens att man kan hantera sin båt. Det föreslagna körkortet kommer i de felsta falla bara bygga på gamla typen av teoretisk utbildning.

Återkom gärna med relevanta punkter där båtkörkort verkligen gör nytta.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 30 juni 2008 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har framfört ett antal punkter där utbildning borde göra nytta. För att vara tydlig skall jag kanske börja med att påpeka att jag argumenterar för utbildning. Inte nödvändigtvis i form av båtkörkort. Alla som svarar tycks sätta likhetstecken mellan dem.

Men det kanske spelar mindre roll eftersom inställningen bland många av inläggen här tycks vara att allting man behöver veta är självklart och utbildning är av ondo.
Sen är jag den förste att skriva under på att de båtutbildningar vi har idag är är för teoretiska.

Ringhede, du gick förarbeviskursen för att bevisa at den inte behövs. Det är säkert sant för dig och många med dig, men betyder det du har denna kunskap medfödd? Du har väl lärt dig på nåt sätt? Har du inte någon landkrabbekompis med ny båt som du skulle rekomendera kursen till?

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har framfört ett antal punkter där utbildning borde göra nytta. För att vara tydlig skall jag kanske börja med att påpeka att jag argumenterar för utbildning. Inte nödvändigtvis i form av båtkörkort. Alla som svarar tycks sätta likhetstecken mellan dem.
Det borde Du kanske förtydligat lite tidigare eftersom tråden i grunden har ett körkortskritisk innehåll och Du har skrivit i positiva ordalag! Jag tror inte att det är många av kritikerna som är emot utbildning, vad vi är emot är att den ska ske i den form som körkortsförslaget säger. Jag ställer en motfråga till din fråga till Ringhede: Anser du att alla som tänker köpa en snipa eller segelbåt upp till 10 meters längd har en medfödd kunskap om sjövägsreglerna?

Men det kanske spelar mindre roll eftersom inställningen bland många av inläggen här tycks vara att allting man behöver veta är självklart och utbildning är av ondo.
Nja, det håller jag väl inte riktigt med om. Om Du följt de tididigare trådarna om körkortet tror jag det tydligt framgått att
i alla fall min inställning är att utbildning är bra och behövs.

Körkortsförslaget har inte ett dugg med sjösäkerhet och statens omtanke om oss fritidsbåtägare att göra, det är tillräckligt många undantagna för att minimera protesterna och smidigt kunna smyga in den här registreringen av båtägare. Se mina tidigare inlägg här i tråden.

Vi har förarbeviset som en frivillig utbildning åt alla båtförare, vi har den internationella kustskepparn för båtar som uppfyller storlekskrav och som gäller i hela världen och vi har en sjölag och internationella sjövägsregler som alla måste följa. Ge sjöpolis och kustbevakningen ökade resurser att övervaka så att dessa lagar och regler efterföljs istället för att lägga resurserna på ett, i mitt tycke, onödigt körkort som dessutom inte kommer att gälla alla fritidssjöfarare. KBV har ju nu fått befogenhet att uföra nykterhetskontroll vilket är ett steg i rätt riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte kopplingen mellan körkort, registrering av båtägare och - om jag gissar rätt? - oron för att beskattas för sitt båtägande. Jag har svårt att se ett samband. Om man drar parallellen med bilkörkortet kan man ju ha ett körkort utan att ha en bil, och därmed behöver man inte automatiskt betala vägskatt (eller båtskatt i en otäck framtidsvision?) bara för att man har körkort?

Eller är bl a Rövarens oro för registrering av annan orsak, och i så fall vilken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska jämföra med landtrafiken och bilkörkort borde det inte vara svårt att se kopplingen, alla bilar som ska nyttjas i trafiken måste vara registrerade och märkta med registreringsnummer och i kombination med körkortsregistret kan en körkortsinnehavare kopplas till en specifik bil. Med ett registreringsnummer från en bil kan man enkelt få fram vem som är ägaren och var denne bor, det räcker att skicka ett SMS till vägverket så kommer uppgifterna efter några sekunder.

Blir det lika enkelt i framtiden att koppla en viss båt till en viss ägare öppnas ytterligare möjligheter att på ett smidigt sätt för t.ex. tjuvar ta reda på om en villa står tom.

För övrigt ang. kontroll och registrering så ser vi väl att alla register kan brukas fel eller rent av missbrukas. Sjukhusens patientjournaler, som jag trodde var sekretessbelagda, har personal på  försäkringsbolag full möjlighet att ta del av och göra egna bedömningar om. Rätt eller fel? Jag tycker i alla fall inte om utvecklingen som verkar peka mot ökad kontroll och registrering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett registreringsnummer från en bil kan man enkelt få fram vem som är ägaren och var denne bor, det räcker att skicka ett SMS till vägverket så kommer uppgifterna efter några sekunder.

Mycket bra när man ska köpa bil. Med ett SMS får man reda på om det är rätt ägare, om bilen är besiktad/skattad och om det finns låneskulder på den.

Blir det lika enkelt i framtiden att koppla en viss båt till en viss ägare öppnas ytterligare möjligheter att på ett smidigt sätt för t.ex. tjuvar ta reda på om en villa står tom.

Utan att ha någon statistik över villainbrott tror jag att det mest är lokala förmågor som åker runt i kvarteren och ser om brevlådan är full, ingen bil på gården o.s.v. Risken att någon via ett båtregister skulle kolla upp om villan är tom är minimal. Hur vet man att villan är tom bara för att en båt är ute på sjön. I så fall borde husvagnsägare råka ut för många villainbrott.

Beträffande båtkörkortet så kommer det väl för de allra flesta att innebära att det frivilliga förarbeviset omvandlas till ett båtkörkort för en avgift på några hundra kronor. Det blir nog lättare i framtiden att kunna dra in ett körkort utfärdat av en statlig myndighet än ett förarbevis utfärdat av en ideell förening

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog mig några vändor innan jag insåg att folk inte svarade på vad jag skrev utan på vad de trodde jag skrev.
Men nu när vi alla (?) vet att jag pratar kunskap och inte körkort , vad har din motfråga för relevans? Har det inte framgått att jag tycker att alla har nytta av utbildning?

/Lars j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper dit resonemang kring båtregistreringen, men det var väl körkortet vi talar om, inte huruvida man ska upprätta ett båtregister? Vad jag kan se finns det ingen koppling mellan dessa två företeelser?
Det är också fel att bl a försäkringsbolag kan begära ut sjukdomshistorik och annat, det håller jag också fullständigt med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D e som så här att vägskatten har nått den slutliga ättestupan. Och folk är förbannade över att vägskatten bara på några år har fördubblats. Särskilt drabbade e dom som åker Diesel. Och således så kan inte staten höja vägskatten på bilar mera nu. Och vad gör man då jo man ser till nästa möjliga inkomstkälla nämerligen båtägarna. Om man skulle kunna klämma samterliga båtägare på en 1000 lapp per år i båtskatt så skulle man kunna håva in storkovan till skattmasen. Och vad behövs då jo ett register.

Men nu försöker dom vara smarta och gå runt detta genom att först sprida massa lögner om att d sker helvetes massa olyckor ute till sjöss och att varenda sate stryker åt så fort dom ens andas något om båtliv.. Sedan när d e klart så får dom folkets stöd för sin Idiotiska körkortsplan.

Och när väl d e klubbat så köper dom upp d befinterliga (frivilliga) båtregister som finns idag och drar sedan åt svångremmen för både båtägare och försäkringsbolag. Och så får dom även allmenhetens förtroende att driva saken vidare (Obs inte båtägarnas utan resterande invånares förtroende och axeptans) Givetvis med tomma löften som att tex vi sänker soppa priset med 5 kr bara ni röstar ja till båtskatt) Så lätt lurar man folk i detta land..

Tycker ni att detta låter orimligt? D tycker inte jag. Så lätt man kan fixa o trixa för att bli rik på lättlurade stackars satar som oss Svenskar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min syn på utbildning typ förarbevis är att de är mycket bra för de som behöver hjälp med att skaffa den typen av kunskap. Helst i form av kvällskurser där man kan diskutera de olika områdena. Kunskap i form av snabbkurs är som jag anser mer till att skaffa ett intyg på att man en gång klarade ett teoriprov. Relativt värdelöst då det mesta försvinner.

De som på egenhand skaffar sig den teoretiska kunskap som behövs brukar oftast göra det så att de kan praktisera de nya områdena och då sitter det bättre kvar. Teori praktik=bra

Men det båtkörkort som är beslutat gäller teoretisk kompetens och många kommer få den via gamla kunskaper de förvärvat via kurser för förarbevis.

Men frågan var om vi saknar båtkörkortet nu i sommar.

Själv ser jag inga (mycket få) av de påstådda problemen som skulle lösts med ett obligatoriskt båtkörkort.

Och vad anser jag själv vara orsaken till dagens problem.

Onyktra förare, dålig praktisk kunskap och bristande omdöme.

 

mvh Roland 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och detta har med körkortet att göra..?!! Känns som om du (och flera andra) blandar ihop körkort, båtregistrering, bensinskatt, båtskatt osv. Någon direkt koppling mellan en eventuell framtida båtskatt och ett framtida körkort finns inte - precis som jag skrev i mitt förra inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OFF TOPIC!!!

Nä, det finns idag ingen koppling, Peter_K, men jag kan nästan garantera dig att kopplingen kommer så snart lagen om körkort trätt ikraft! Din egen båt berörs inte av körkortslagen men jag är nästan 99,9% säker på att Din båt kommer att beröras av ett framtida statligt register...

BACK ON TOPIC...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, skatten kan komma efter ett eventuellt framtida båtregister och har inte ett smack med körkortet att göra, men det är ett populärt retoriskt grepp här att blanda äpplen och päron efter behag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter till trådens ämne och skippa båtregister och skattesnack.

Har ni sett eller hört något som varit helt fel på sjön som skulle varit annorlunda om vi redan nu haft båtkörkort?

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag hade förmodligen sluppit väja för killen som motorseglade om han vetat om att man räknas som motorgående då - men sådant kan man ju omöjligt veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudet på spiken.

Det är en ren reflexreaktion i vår nation att börja yla efter förbud, register och övervakning så fort en företeelse inte faller precis inom de egna mallarna. Jag menar herregud, först har vi bodström som skulle dreglat om han satt i den tyska administrationen på 30-talet. Sen får vi en liberal regering och i min enfald tror jag att det skall lugna ner sig med övervakningsivern. I stället blir det ÄNNU värre?

har NÅGON politiker satt sig ner och funderat över exakt hur stort terroristhotet mot sverige egentligen är? Hur många människor har dött av terroristattacker i europa de senaste 10 åren? Kan det vara 500? Hur många har under samma tid dött i trafikolyckor? en halv miljon kanske? hur många har blivit mördade av inhemska förövare? hur många har dött i aids? Hur många terroristattacker har sverige råkat ut för på sistone? Jag tycker mig minnas någonting vid västtyska ambasaden 1976. 32 år sedan. Lite jävla perspektiv vore av nöden.

Jisses vad offtopic det blev :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[OT]
Men det jag menar är att du bara spekulerar. Och det är riktigt att min nuvarande båt inte berörs av liggande förslag på körkort, men som du säkert minns var jag för körkort även när föreslagna gränsen låg på sju meter. Och att det skulle upprättas ett obligatoriskt register bara för att det instiftas krav på körkort har jag svårt att förstå, det fungerar t ex utmärkt idag att äga ett fartyg som är större än 12x4 meter där det ju är krav på utbildning för framfart utan att det för den skull finns ett obligatoriskt fartygsregister.
[/OT]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är kortare än 10 meter eller inte går fortare än 15 knop så behövs inget båtkörkort.

Alltså motorseglande stollar som tror de har segelbåtens rättigheter med en båt på 9 meter hjälper det inte för.

 

Återkom med något som håller.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten i fråga var längre än 10 meter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår från att personen i sgelbåten saknade förarbevis så har vi hittat ett fall där obligatoriskt förarbevis kunde hjälpt, bra.

Men är samtidigt lite tveksam då jag tror att det är relativt vanligt att de som har större segelbåtar redan har förarbevis då de frivilligt skaffat detta för att skaffa sig kunskap i navigering.

Men men det är bra min tro inte säkert sanningen.

 

mvh Roland

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt - det är ju omöjligt att veta om han hade förarbeviset, och om ett eventuellt körkort kunde ha hjälpt i detta fallet, men jag lever efter villfarelsen att många saknar kunskap kring väjningsregler, grundläggande navigeringskunskaper etc och att ett körkort skulle kunna vara en väg att gå till ökad kunskap och därmed ett minskat antal olyckor. Om ett obligatoriskt körkort kan rädda ack så få människor från att bli skadade eller t o m  dö på sjön och därmed minska lidande för drabbade, anhöriga osv tycker jag att det är ett litet offer att göra att skaffa körkort.
Och Ringhede - nog måste du väl erkänna att någon endaste liten olyckshändelse ska väl ett körkort och därmed en fylld kunskapslucka rent teoretiskt kunna förhindra? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej saknar inte båtkörkortet!!

Båtkörkortet är fortfarande ett sätt att införa ett båtregister med båtskatt.

Så summan av det hela blir att staten klär av oss ytterliggare några tusenlappar.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen - var finns kopplingen mellar båtregister och båtkörkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte heller var man hittar den automatiksa kopplingen mellan ett obligatoriskt register och ett obligatoriskt körkort. En båtägare behöver ju inte ha körkort för att ÄGA båten, lika lite som en körkortsinnehavare behöver ÄGA båten han kör....
Jag tror inte på själva idén om att ett körkort skulle eliminera alla olyckor. Ja, säkert hjälper det i den mån att man kan undvika en eller annan olycka som beror på okunskap. Säkerligen hjälper det INTE mot olyckor orsakade av fylla eller bristande omdöme eller kombination av dessa. Säkert hjälper det inte i de fall där olyckorna orsakas av bristande kunskap men där föraren gör sig skyldig till olovlig körning eller vad det nu skulle kunna kallas. Hjälper heller inte i de fall man har den teoretiska kunskapen, men inte har omdöme nog att utrusta båten med nödvändig säkerhetsutrustning osv.. Ex.vis om man har körkort och (därmed automatiskt???) vet hur man ska framföra båten på ett säkert sätt men får ett haveri. Man har ju då läst sig till att man innan båten spolas upp på klipporna bör hiva i ett eller annat tungt föremål, förslagsvis fäst i en snöre. Men om man inte har ett ankare.. inte brytt sig om det för man bara använder båten för att åka ut o fiska lite, då hjälper det ju föga med ett körkort. Ska man rädda liv, både direkt och indirekt, skulle isf jag personligen hellre se en årlig säkerhetsbesiktning av alla båtar större än 4 m samt obligatoriskt användande av flytväst. Där tror jag man sparar in flera liv än ett fjantigt körkort som egentligen bara kommer att ha en praktisk betydelse i de vatten som trafikeras av KBV/Polis. I övriga vatten skiter väl folk i att man måste ha papper på att man kan köra sin båt. Fast det är klart, inte sker det väl olyckor i såna små vatten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...