Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Anders

Byt trä i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Tänkte byta ut träet i sittbrunnen på bänkarna och luckorna men funderar på vilket träslag jag ska använda. Funderade på teak- eller mahognyplywood. Enkelsidigt borde räcka, eller? Nu finns det någon svart gucka runt om som verkar hålla den fult ditsatta ekplywooden på plats. Vad är det för gucka och var köper jag det? Vill gärna ha så mycket tips och råd som möjligt inför bytet. Vilket träslag? Plywood eller något annat? Förslag på bra butiker som säljer det jag behöver? Vet ni någon bra hemsida som behandlar detta, vill jag gärna ha adressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

Snälla använd inte plywood, håller i 1-2år. Gör det ordentligt med massiv teak. guckan är sikaflex och finns att köpa på tub. När jag lägger teak i sittbrunnar använder jag 12mm massiv teak. Arbetar på Hallberg Rassy Varv. Hör gärna av dig om du undrar över nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det bättre med massivt trä. Men priset skjuter också ordentligt i höjden.... Jag har ersatt mycket i min båt med teakplywood. Innan jag monterade lackade jag alla sidor med 2-komponents lack. Det jag har ersatt i sittbrunnen är lackat i minst fyra lager, varav de två första utspätt med thinner. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är syntetisk Teak. Biscaya Marin säljer Tek-Dek, jag har själv lagt det i min båt och det blev väldigt snyggt. Underhållsfritt är det också. /Mats http://www.biscayamarin.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...