Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Crosswave

Så trist!

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Har nu i vår fått nya (inte allt för roliga) erfarenheter om hur det kan bli när man köper ny båt.

Sjösatte nya båten som vi vart och köpt på marina i Örebro (bor i Karlstad, ca 11mil mellan). Allt fungerar finemang och vi kanontrivs med båten. 20h går fort och det blir dags för första servic på motorn, Yamaha F150.

Tar upp båten i och lämnar in den på Yamaha här i Karlstad. Vad ja vet så är väll första servicen enbart byte utav motorolja och bränslefilter. Vilket man tycker bör gå rätt fort. Men efter tre dagar så ringer man från Yamaha och berättar att marinan i Örebro där båten är köpt har monterat motorn fel. Detta är man helt säker på och de idiottförklara marinan i Örebro. Tydligen så har de dragit bultarna i motorn utefrån och in och inte innefrån och ut, om ni förstår vad jag menar. Detta hade då resulterat i att någon metallhylsa på servon hade spruckigt när motorn tiltats. 

Ringer nu till marinan i Örebro och är förbannad och dom beklagar sig över att det blivigt som det blivigt men säger ochså att dom alltid moterat motorerna på detta vis. Alltså tvärt emot som de gör på Yamaha. Efter flera samtal reder vi ut att skadan får bli fixad på Yamaha i Karlstad och att räkningen skall skickas till Örebro. Marinan i Örebro beställer hem den nya delens som skall bytas och skickar den sedan till Yamaha, allt detta tog ungefär en vecka. Dagarna går och man börjar man ju att undra om inte de är klara snart. Så åker ner till Yamaha och kollar hur det går. Förvånade över att se en berättar en mekaniker att de inte börjat på båten ännu, men att de hade bokat en tid för den den 15 Juli! Alltså denna tid bokade de in den dag som de fick den nya delen från Örebro, inte den dagen som vi kom översens om att de skulle fixa skadan! I frustration kör vi nu endå båten till örebro istället, man vill ju ha grejjerna i vattnet i år i alla fall!

 Väl framme blir vi snällt mottagna och delen byts ut på ett par timmar. Men nu kommer vi till det roliga. När delen var avtagen så var det inget fel på den!!! Bara en liten sleten repa. Inte fan var den sprucken! Och det är ju nu man börjar undra vad folket på dessa verkstäder egentligen håller på med. Man känner sig helt hjälplös när man bollas omkring mellan alla experter och försäljare. Inte roligt! Inte roligt!

Allt detta, 14dagar på land, 22mil och en massa fritid åt skogen bara för en ynka första servic.

Hoppas att ingen annan råkar ut för något liknande i sommar. Men jag kommer i alla fall inte att vända mig till Yamaha igen!

//Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har hört hårresande historier om det företag du beklagar dig över. Kan ej vara nån tillfällighet det du råkat ut för. Har ju köpt min båt där och du vet de skulle byta frontrutan på min Yamarin och båten var inne hela vintern för detta men de påbörjade inte bytet förrän i slutet av maj när jag ville ha i båten. Sölkorvar kallar vi såna här jag bor. Och inte fick de dit en felfri ruta heller, den hade en luftblåsa i sig fast dumbommarna monterade den ändå. Så fick den bytas en gång till. De må ha bra grejer att kränga men nåt mer positivt vet jag inte om man bör säga om denna kedja vad gäller båtar.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns skönt att man inte är den ände som hamnat i trubbel ;). Men som jag sa tidigare så tycker jag att det är för*****.

Men jag kan faktiskt tänka mig att man som verkstad får de lite svårare att specialisera sig på ljust marint, motorcykel eller fyrhjuling när man har allt under ett och samma tak. Sedan tycker jag också att om man nu är så duktiga att skriva scheman för när motorerna ska servas och gås igenom så borde man ju ha tiden att verkligen lokalisera ett fel, och verkligen se om det är ett riktigt fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lider med dig. Det är skit att sånt ska hända.

Jag köpte min båt på YC i Nynäshamn och har haft den där för några garanti-fix samt första service. Mycket bra bemötande och jobben gjorda på utsatt tid. En gång var det tom så att de angav klockslag (vi tar den kl 13 och så är den klar kl 15.30) så jag gick och tog en fika och när jag kom tebaks var allt klart.

Det negativa jag kan säga är att deras priser är väldigt höga, men ibland är det värt det.



Senast ändrad av ChristerN | 14 juni 2008 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall ju inte dra alla över en kam, som synes. Vissa sköter sig exemplariskt. Det blir ju lite så att det är slarvpellarna som drar ned de andra i skiten tyvärr. Men jag tror ändå man får bäst service hos ett företag som varit med länge och bara pysslar med båtar och båtmotorer, men det finns säkert rötägg där också.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick höra av en kompis som berättade att han alltid, i minst 7 år, lämnat in sin suzuki på märkesverkstaden för vinterservice där han hade sin båt och där han köpt motorn.

Varje vår då han skulle hämta sin motor så var det VARJE år någon vital del som måste bytas, och det skulle då kosta mellan 1500 till 2500:- extra. Hans förtroende sa honom att det naturligtvis var rätt att byta den grejen, och ficki då en saltad räkning.

Detta höll på så i minst 7 år, då kompisen under sommaren var tvungen att anlita en annan verkstad varvid reparatören i den nya verkstaden påpekade att denhär motorn är aldrig rörd, inte en skruv har lossats nån stans!!!

Tänk, alla dessa extrautgifter han blivit blåst på varje år! Det representerade många tusenlappar som han blivit avlurad. Kompisen har nu blivfit för gammal för båtlivet, men han ville bara framhålla att inte lita på en viss verkstad i Göteborgsregionen.

Om ni blir uppmanade att byta något på motorn, -begär då den att få visat vad orsaken till bytet grundar sig på.

Skön sommar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen förstå sitsen din polare blev i. Är man ingen super mekare så måste man ju lita på mekanikerna till 100%, men det kan man ju inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...inte lita på en viss verkstad i Göteborgsregionen...

Vilken verkstad?

 

Trist med ett mål i baken i 92:a minuten Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...