Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
PiOh

Yamarin 59 HT byggkvalitet?

Rekommendera Poster

Hej,

Har skaffat en en ny Yamarin 59 HT med F115 från yamaha center. Har haft segelbåt tidigare men detta fungerar bättre med små barn just nu. Jag är mycket nöjd med båttypen, bra planering, snygg, hyfsat snabb men Yamarin skall ju vara högkvalitet.  Jag tycker inte att byggkvaliteten imponerar . Skickar ut fråga till er Yamarin kännare.

- Kablar som hänger och slänger dåligt buntade. Kablar som ligger mot vass kant och kommer ett skava av om jag inte ändrar. Lister som rutorna är skruvade i sitter snett. Stegen sitter snett och måste justeras. Fick ett av  handtagen till ingångsluckan i handen dag 2. Båten är fylld med byggdamm och har fått ägna en del tid att bara städa. Vilka krav skall man ställa? Båten är ju ändå ny och hade en bil en denna prisklass levererats så här hade det varit skandal.

- Det kommer kvidande knackande ljud från området under sidorutorna där man kör i lite sjö. Som om hela överbyggnaden rör sig / har spänningar inbyggda.

Annan fråga. Hur sitter tanken? båten har tydlig slagsida när den är tankad. Sitter inte tanken centerad?

Hälsningar Pierre

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Just elsystemet och kabeldragingen är en svag punkt på många av Yamarins modeller (möjligen att de dyrare större modellerna har mer påkostad elsystem och bättre kabeldragning). Har själv en Yamarin 5820/58BR och i den bytte jag elsystemet det första jag gjorde för det var inte alls anpassat för att bygga ut.
Dock finns ett rör i skrovsidan där allt kablage går så där har de tänkt till lite i alla fall på 58 BR i alla fall.
Men det som mynnar ut vid instrumentpanelen är väl ingen höjdare, enklast möjliga och ingen kvalitet på grejerna, enkla brytare utan symbol el belysning osv. Jag rev ut skiten och byggde upp det hela med kvalitetsgrejer och jag har inte behövt vidta nån åtgärd/lagning sen 2003 när jag gjorde om elsystemet. Du kanske blir lite chockad att man kan behöva göra det med en ny båt men för mig var det inget konstigt, elsystemet uppfyllde inte mina krav och var ej utbyggbart på ett enkelt sätt. Jag hade tid, kunskap och göra det själv så det var inte direkt nåt större besvär. Kostade visserligen lite pengar men den smällen fick jag ta.

Att vindrutorna kan vara lite si och så vet jag av egen erfarenhet då jag fick byta ena frontrutan på min för det fattades 3-4 milimmeter glas längst ner (en glipa som det kom in regnvatten i). Första bytet de gjorde: när jag skulle hämta båten så var det ju en stor luftblåsa i glaset uppe i ena hörnet och så hade de ej tänkt på att mittrutan måste justeras för att hamna i höjd med den andra rutan. Nåväl, de beställde en ny ruta och jag beslutade att montera den själv (fick dock först fel ruta med mig hem, till en 53 BR som ju inte passa, det blev en ny leverans igen). Det blev bra men tätningslisterna under rutan var ett helvete att få snyggt. Blev bra i alla fall till slut och har fungerat bra sen jag skruvade dit hela härligheten. Helt klart en kvalitetskontrollmiss av Yamarin från fabriken.

Om du menar badstegen kan det vara så att Yamaha Center monterat den på båten, en hel del kommer omonterat som handlaren sen får skruva dit så det är inte säkert att Yamarin slarvat.
Såna saker som montering av kapellfästen, kapellknappar, bord osv dvs tillbehör monteras i regel av återförsäljaren och inte på fabriken. Där kan det ske otrolgt slarv (vet av egen erfarenhet, montage som man kan gråta över).

Hantaget som lossnade: är det limmat eller skruvat? Om det är skruvat kolla att det inte är för små skruv el för stora hål i förhållande till skruvarna.
Om du skall dra fast det igen se till att skruva dit de stumt med sikaflex 292 (som är både tätande och limmande) så sitter det nog fast sen.
Hur som helst tråkigt. Men det är i regel bäst i längden att tänka ut en lösning/reparation själv som man vet blir bra än att tjata på handlarna då de bara ser det hela som ett problem de skall lösa på snabbast och enklaste sätt (min erfarenhet i alla fall).

Byggdamm: Det borde vara återförsäljarens uppgift att leverera en urstädad båt till dig. Om den är dammig inne skrymslen och vrår är det säkerligen från fabriken och nog tycker man att Yamarin borde kunnat bemödat sig att stoppa in en sugslang och sugit upp det värsta. Men samma här, försök rätta till det själv även om det är irriterande.

Det man skall göra är när man köper ny båt att ha en checklista som skall gås igenom innan leverans (helst i god tid innan) och så skall man göra klart med handlaren att man hämtar inte båten och han får inte betalt förrän allt åtgärdats enl listan. Många båthandlare verkar bara ha $$ för ögonen och bryr sig föga om du skall få en fin båt du blir nöjd med (inte alla handlare förstås) men båtbranchen är lite speciell tycker i alla fall jag.

Tyvärr går det inte riktigt att jämföra med en bil, det är tyvärr många gånger som du beskriver ditt båtköp. Lev med det, det verkar svårt att ändra på. Köp den båt du vill ha och sen fixar du med båten själv tills den är som du vill ha den, så gjorde jag i alla fall.
Jag ville ha en båt som gick bra i sjön med hyfsad kvalitet och det fick jag. Yttre plastfinish på Yamarin är ganska bra men många andra fabrikat är på väg ikapp eller har kommit ifatt. Jag var beredd på att jag skulle behöva fixa till båten som jag ville ha den så då kanske det var lite lättare för mig. De brister jag upptäckt har jag rättat till, kanske ser mer möjligheterna än problemet vad vet jag. Yamarin sopar dock banan i alla båttester de är med i, där ligger de i topp.

Kvidande ljudet: Kan vara under- och överbyggnaden som ligger och skaver mot varandra lite och där finns även flytskum som kan ligga och gnirka. Jag vet ej om du kommer åt att kika in hur det ser ut mellan ytter- och innerskrovet men jag kan det och då ser man att de sprutat en massa flytskum en bit upp på insidan skrovsidan (så båten skall kunna flyta på rätt köl vattenfylld). Såna där ljud kan man reta sig på, ungefär som när man får nåt konstigt ljud i bilen när man kör. Kanske du kan få det fixat på garantin men det kan nog bli svårt.

Tanken sitter under durken fastspänd med spännband. De flesta Yamarin båtarna i din storleksklass har en plasttank på 90 liter som ligger på gummibädd och fastspänd med spännband. Vet ej om den går att ta ur på en 59 HT.
På min Yamarin 5820 sitter dock tanken fastsatt i flytskum, Yamarin gick 2004 över till plasttankar med spännband istället. Min tank sitter i alla fall centrerad under durken.
Antingen har Yamarin medvetet placerat tanken lite asymetriskt på 59HT eller så kan den ha kommit ur sitt läge (tvivlar dock på det). Bara en sån sak som ett 20 kg batteri i ena hörnet på båten i aktern ger i regel en lutande båt. Hoppas du finnerr lösning på problemet, be din handlare ta reda på detta, de skall ha komplett reservdelsbrochyr på din båt där det finns sprängskisser på båten och man ser hur tanken sitter monterad.

Tyvärr finns en tumregel i båtbranchen (och andra brancher): ju fler som vill ha båt och ny båt destå fortare snurrar hjulen inne på båtfabrikerna och destå sämre blir då kvalitetskontrollen och slarvbyggen ökar. Det har ju varit högtrycket i båtbranshen i några år nu och kvaliteten kanske inte är på topp hos många tillverkare.

Slutsats: Ju fortare du kommer ur tron att en ny båt är som att köpa en ny bil destå mer realistiskt kommer ditt båtägande att bli. Tyvärr så det är enl min erfarenhet. I det stora hela är båtar ganska litet hörn av världen med sina specialla förutsättningar.

Liten tröst kan väl vara att du köpt en båt som går kanon i vattnet och motorn du har passar som handen i handsken på den båten (har en Yamaha F115 själv som jag är inne på 6:e säsongen med utan ett enda fel, går som en klocka).
Hav tålamod och stå på dig och försök få Y C att få ändan ur vagnen och fixa till dina irriterande fel om du kan (men du kanske får vänta till hösten då det är värsta tiden nu att få sånt här åtgärdat) om du inte tar dig an problemen och fixar till dem själv.

Mvh
Bo



Senast ändrad av bossee | 14 juni 2008 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Yamarin 59 HT förut och var mycket nöjd. Märkte inget av det du lagt märke till (är iof inte särskilt båtkunnig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar Bosse! Om elen, jag jobbar inom fordonsindustrin med el och hade vissa förväntningar om ur det skulle vara gjort, speciellt eftersom det skall fungera i en marin miljö. Om stegen, det är nedgångsstegen genom luckan som är sned. Jag skall be Yamaha Center om sprängskisser för att kolla hur tanken är fäst. På det hela taget är jag dock supernmöjd med båtvalet. Man kanske är extra petig när man köpt nytt och lyssnar och letar efter fel. // Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...