Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sardaukar

Hur stor motor vågar jag hänga på?

Rekommendera Poster

Eftersom min båt är från -99 och godkänd för 90hk så borde det gälla även fyrtaktare också, med tanke på den större vikten.

Hur mycket väger en 90hk fyrtakt, och hur stor tvåtakt skulle ni våga hänga på min båt utan att göra vid akterspegeln? 115? 135?

 

Min 85hk ser tämligen ganska liten ut på min båt, så jag misstänker att den klarar en hel del. Den är inte ens baktung när den ligger i vattnet. Måste vara ovanligt lätt motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten har ingen betydelse utan det är hk som man ska vara noga med. tack vara att det är trycket som blir mot aktern. inte neråt. . en tumregel är att man kan öka hk med 10 till 20 hk. men förstärker man aktern så kan man 30 - 40 - 50 hk mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns fler anledningar till att man inte ska hänga på för stor motor än den som nämns ovan ..... gäller försäkringen om det händer en olycka? överplaning? wobbling med oanade koncekvenser? ..... etc etc ... håll dig till CE märkningen ..... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jasså, var kommer den tumregeln ifrån? Vikten har stor betydelse och akterspegeln på en någorlunda modern båt och som inte har några dolda skador tål en betydligt större effektökning än vad Din tumregel säger

MEN om det sen är lämpligt antingen ansvarsmässigt eller p.ga av dåliga köregenskaper är en annan sak precis som Edestig nedan skriver. (en båt kan faktiskt bli bättre som övermotoriserad, eller sämre)

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt sant , men nu frågade han om det gick ,

Du är helt rätt ute med de du säger! så det ska du ha pluss för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har  35hk på min kidmaster. motorn väger ca 65kg  och båten ca 90kg 3m lång och 1.3m bred.  specad för 10-15hk    jag har  ifs  förstärkt akterpegeln en  aning  kom ja på nu.  men den går fint. lite baktung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad försäkringsbolagen rekommenderar skiter jag mer eller mindre i. Jag kör med sunt förnuft, och skulle det hända något så får jag stå mitt kast.

Frågan gällde hur stor motor min båt borde klara, utan att bli bångstyrd, eller akterspegeln börjar spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F100 4-takt kan nog funka bra då den är förhållandevis lätt för att vara 4-takt liksom nya Honda BF90 (vikten ligger i spannet 163-168 kg).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad försäkringsbolagen rekommenderar skiter jag mer eller mindre i. Jag kör med sunt förnuft, och skulle det hända något så får jag stå mitt kast.
Egentligen inget som har med frågan att göra, men en liten reflektion över vad Du skriver i detta stycke... Hur ställer Du dig till följande scenario:
Du följer sunt förnufts lagar med din övermotoriserade båt och gör en lite navigeringsmiss som orsakar en olycka som sätter en, eller flera andra unga människor i invaliditet för resten av sina liv. Ditt försäkringsbolag anser att Du är vållande och att de inte ska betala någon ersättning för de skador Du orsakat eftersom Du inte följt båttillverkarens och försäkringsbolagets rekommendationer. Har Du råd att ersätta denne/dessa invalida personer livet ut?

Jag personligen gillar inte dessa maxgränser som tillverkare och försäkringsbolag sätter, men de gör det av en enda anledning och anledningen heter pengar. Kan ett försäkringsbolag eller tillverkare hitta en anledning att inte betala ut ersättning så gör de det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på det, men känns inte lönt om jag ändå ska byta motor inom ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt klart en poäng där, men tråkigt om man ska behöva hålla sig till 90 kusar när man letar runt på blocket Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byt båt då, som klarar värre motor, den du har borde väl inte vara speciellt svårsåld.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definiera ordet klarar. Kan ju vara så att min båt klarar värre motor egentligen Flört

Vill inte byta båt. Jag vet vad jag har, men vet inte vad jag får, som man säger. Dessutom har jag lagt ner mycket tid på att göra båten personlig. Skulle inte kännas lätt att sälja.

Finns dock en fördel att köra på 90hk. Det blir billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...