Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
HenrikKarin

Sittbrunnskapell

Rekommendera Poster

Jag har en suflett som jag är mycket nöjd med. Kopplas med spännen till sprayhooden och har två bågar. Inte full ståhöjd men trivsamt att sitta under. Stora rutor åt tre håll. Har ingen mall men ni är välkomna att malla av mitt. Forvaras nedfällt utanför sittbrunnssargen, klart att fälla upp med kort varsel. Marietta har ett likadant. Syns nedfällt på en av Tintomarabilderna. Bild på uppfälld sufflett kommer.

Skulle försöka få ståhöjd om jag gjorde om det.

Torbjörn

Tintomara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har sytt ett ganska fyrkantigt tält i kapellväv, med stora fönsterrutor och öppningsbara sidor. Trodde först lite naivt att det skulle räcka att hänga upp detta sittbrunnstält i storfallet (som supstugan på gamla träbåtar?) och ge taket lite stadga med lattor... Eller möjligen ha lite lätta stödben instuckna som stolpar i tälthusets hörn... Men efter att ha provat lite, så inser jag att jag behöver stadga upp konstruktionen med riktiga kapellbågar...

Hur långa är Tintomaras bågar? Hur ser infästningen till sittbrunnssargen ut? Upplever ni att fästena är i vägen under segling eller i hamn? Hur böjer man kapellbågar till rätt form?

Karin

post-10001443-1394237800,696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur pass marigt är det går det med Vanlig symaskin att su kapell?

VAr köper man kapellväv och rutor?

VAr köper man aluminiumbågar? Tänkte prova att få till sprayhood till att börja med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte kapellväv och plastrutor i båtaffären (Erlandssons Brygga). Likaså sprayhoodbågar och fästen för dessa.

Det viktiga med symaskinen är att ha en stark nål (jeansnål) och rätt (lång?) steglängd. Använd helst kapelltråd (jag tror att skillnaden mot vanlig sytråd är att kapelltråd sväller när den blir blöt och fyller ut hålen efter nålen). Jag har haft sönder många symaskinsnålar...

Sprayhood kan vara svårt att sy, den är eventuellt välvd helt utan räta vinklar... Det bästa är om du har en mall (egen gammal sprayhood eller om t.ex. båtförbundet har pappersmallar) eller t.ex. kan sy upp en mall av ett gammalt lakan för att få till formen när du ska sy i kapellväv.

Plastrutorna sög fast i min maskin, som då bara tuggade i protest på samma ställe utan att mata framåt. Efter tips lade jag tunnt papper (det som plastrutorna var inslagna i) mellan maskinen och plastrutorna medan jag sydde; då matade maskin fram som vanligt.

Det kan vara knepigt att sy i alltför många lager tyg, maskinen kan protestera eller behöva matas fram för hand med vredet. Det gäller också att planera arbetet, så att man hela tiden syr så nära kanter som möjligt och kan ha det mesta av det ihopsydda tyget på utsidan av symaskinsnålen - det kan vara omöjligt att ha halva sittbrunnstältet inne i symaskinen

Om du har en båtmodell som kapellfirmorna redan har mallar till, så blir det billigare än om du som jag har en ovanligare båt som de vill malla på plats. I vårt fall gjorde vi bedömningen att det blev tillräckligt bra om vi sydde själva och alldeles för dyrt (också i förhållande till båtens värde) att beställa det av kapellmakare.

Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att dey kan funka med vanlig maskin.

Vi köpte kapell till scampin i västervik. Dom hade mallar men fick malla lite och sy om lite eftersom vinchar osv. kan vara olika.

Mycket pengar om man jämör med tex. tält som har både golv, tak, övertält, rutor osv. men dock helt klart värt pengarna.

Räknar man att tid är pengar så är det förmodligen definitivt inte lönsamt att sy själv men det är ju bra mycket häftigare känsla att ha byggt själv.

Få se hur det blir och om det blir nån spray-hood. Den behöver ju bli nästan lika stor som kapellet var på Scampin eftersom vi inte har någon ingång vertikal öppning från sittbrunnen utan endast hrisontell lucka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar från Tintomara

Mina bågar är ca 110 cm höga och 180 cm mellan nedre fästena samt ca 150 breda i övre delen. Lite lutning inåt men inte så mycket att du inte kan sitta rakt. Infästning strax bakom vinschutbuktningen. Standard fästen i plasten. Bakre bågen sitter ca 10 cm upp på främre bågen. Tycker inte sufletten är ivägen. Mycket snabbt att fälla upp. Han som gjorde min suflett hade ett hjul med spår med radie ca 15 cm och böjde aluminiumröret försiktigt utan uppvärmning eller annat. Man kan nåla upp med mjuk pappersduk eller japanpress. Gjorde provbågar med kraftig ståltråd först. Se bild 3,12,13,16,18 och 19 i mitt fotoalbum.

Har inte självslående fock men tycker att med skotskena på rufftaket har jag bara 1 meter skot att ta/vinscha hem. Mycket effektivt på kryss. Är också revbar.

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mått och tips! Jag ska titta på dina foton igen.

Med tre småbarn ombord skulle det kännas bra om rorsman kunde slå själv ibland. Med pedistal (med storskotsskenan) i sittbrunnen, stor genua och mantåg är det svårt (särskilt om det blåser lite mer) för en person att ensam sköta både skot och rorkult i slagen (vilket vi enkelt kunde på IF-båten). Förra ägaren var inne på att skaffa peterbom, men det blev inte klart.

Roderlås kanske är en första relativt enkel grej att ordna...

Ni som har skena på rufftaket, har ni monterat den själva? Mått och placering? Vad ska man tänka på? Vi har rullgenua idag, och skotskenor ute på relingslisten... Med barnen ombord har vi seglat kortare distanser och så gott vi kunnat valt undanvindar istället för kryss. På undanvinden känns det bra att ha stor genua (och eventuellt köra bara på genuan för att helt slippa gipprisken när barnen är med i sittbrunnen). Tappar man mycket balans/effekt om man har mindre försegel på Ariettan?

Hur är ert genua/fockskot infäst i halshornet? Vi har en slags stor kabinhake i metall, som dels gärna fastnar vid mantåget, dels utgör en fara om man har någon på fördäck under seglingen. På IF-båten tog vi bort kabinhaken, trädde skotet dubbelvikt genom halshornet och trädde sedan skotändarna genom den skotögla som bildades. Nackdelen var att när vinden dragit åt skotet ordentligt, så fick vi aldrig loss det (vilket man kan vilja t.ex. för rengöring hemma efter sommaren).

Vilka egna förbättringar ombord är ni mest nöjda med?

Karin C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar från Tintomara

Jag har monterat skotskenan själv. Se bilder. Kan vara lite längre men ok. För att inte klämma ihop utedäcket och innertak måste man borra hålen som de skall vara, gröpa ur distansmaterialet ca 2 cm åt sidorna, tejpa på insidan, fylla med plast, borra nytt hål.

Jag upplever min fock som mycket effektiv och lätthanterlig. På kryss är det en ny båt. Den måste vara så stor som det går, med akterrunda, kjol, fullatta överst.

Skotet har en knut i ändan, trär igenom skotet och låter det sitta hela sommaren. Metallhake är tungt och farligt

Har både linroderlås och autopilot vilket är ovärdeligt. Roderlåset är ett måste. Båten seglar själv på bidevind med rodret låst lite mot lovart. se http://www.youtube.com/watch?v=167Nwi5HWOw

Mest nöjd med fockiden, suffletten, badbrygga, peke samt code 0 förseglet.

En annan detalj är förlängningen av akterstaget två nedre wirar så att man mycket lättare passerar.

Mvh Torbjörn Du får gärna ringa 011-58990.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sy kapell eller sprayhood själv är inte att rekommendera, om man inte har vana att sy i dessa typer av material. Det är inte som att sy kläder eller gardiner. det syns om det är hemsytt. oftast blir det inte bra. Då har man lagt tid och pengar på något som ingen är nöjd med. Nä, lämna dessa arbeten till en tapetserare eller kapellmakare som kan jobbet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt hemmasydda sittbrunnstält innifrån. Alla sidor går att öppna. Tältet används som både sol- och regnskydd.

post-82835-0-87614200-1429624257_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt hemmasydda sittbrunnstält innifrån. Alla sidor går att öppna. Tältet används som både sol- och regnskydd.

Sedan sittbrunnstältet blev klart inför förra årets seglingssemster har vi använt det varje gång vi varit ute. Bild utifrån på tältet.

post-82835-0-85706500-1429624823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vårt hemmasydda sittbrunnstält innifrån. Alla sidor går att öppna. Tältet används som både sol- och regnskydd.

Sedan sittbrunnstältet blev klart inför förra årets seglingssemster har vi använt det varje gång vi varit ute. Bild utifrån på tältet.

 

Vilket bra arbete du gjort! Snyggt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-02-18 vid 14:08 skrev HenrikKarin:

Hej!

Jag har sytt ett ganska fyrkantigt tält i kapellväv, med stora fönsterrutor och öppningsbara sidor. Trodde först lite naivt att det skulle räcka att hänga upp detta sittbrunnstält i storfallet (som supstugan på gamla träbåtar?) och ge taket lite stadga med lattor... Eller möjligen ha lite lätta stödben instuckna som stolpar i tälthusets hörn... Men efter att ha provat lite, så inser jag att jag behöver stadga upp konstruktionen med riktiga kapellbågar...

Hur långa är Tintomaras bågar? Hur ser infästningen till sittbrunnssargen ut? Upplever ni att fästena är i vägen under segling eller i hamn? Hur böjer man kapellbågar till rätt form?

Karin

post-10001443-1394237800,696_thumb.jpg

Du har möjligtvis inte mallen du gjorde kvar?

jag planerar att också sy ett kapell till vår Semona

 

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi fick vårt kapell sytt så mallade firman (Sjölanders i Göteborg) i byggplast... bra att spänna upp, tejpades på plats (på bågarna som hade gjorts klara innan) och sedan ritar man med tusch vart fönster, öljetter, öppningar osv skall vara och eventuella sömmar... bara som ett malltips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Frewi har en beskrivning på hur man mallar. Får gå på den beskrivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...