Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
perstromgren

Hur fungerar bensinmatningen med "trycktank"?

Rekommendera Poster

Jag har alltid undrat hur bensinmatningen fungerar på en enkel utombordare med så kallad trycktank. Eftersom tanken oftast står under motorn måste bensinen sugas upp på något vis och det måste finnas backventiler inblandade, men hur är det egentligen? Och varför heter det trycktank, det kan ju inte vara något tryck i den! Kan någon hänvisa till en text som beskriver saken, eller själv berätta hur det går till? Jag kan inte Googla efter informationen, eftersom jag inte vet vad termerna heter på engelska, och en svensk sökning ger inget napp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De första utombordarna med separat tank hade en verklig trycktank. Man pumpade upp ett övertryck i tanken med en pump på själva behållaren. Med tiden kom man att istället suga upp bensin med en bensinpump i motorn och det är den metod som alla tillverkare sedan använde. Pumpen på slangen har bara ett syfte: att pumpa upp bensin till motorn före start. Begreppet trycktank idag är således vilseledande, men har blivit accepterat som benämning på utbordarens lösa bensintank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Då vet jag varför det heter trycktank. Tack! Men hur fungerar en typisk bensinpump på en liten utombordare, säg en Mariner 9.9 från -76? :-) Jag ser inget i bränslesystemet som roterar, det brukar väl pumpar göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Pumpen drivs av tryckväxlingar i vevhuset. Då kolven är på väg upp (ut ur vevhuset) sjunker trycket och ny bränsleluftblandning sugs in genom förgasare. När kolven är på väg ned stiger trycket och stänger bladventilen innanför förgasaren. Bränslepumpen består av ett ett membran (gummiduk) som på ena sidan står i förbindelse med vevhuset via ett hål, på andra sidan membranet finns bensinen. Då trycket ökar i vevhuset buktar membranet in i bränslekammaren. En backventil hindrar bensin att ta sig tillbaka till tanke, istllet fylls förgasarren med en skvätt. När vevhusttrycket sjunker buktar membranet tillbaka, e bakventil som hindrar bränslet att sugas tillbaka från slangen till förgasaren stänger och nytt bränsle sugs från tanken in i pumpen. O.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt, alltså. Tack för förklaringen. Jag hade ju en baktanke med detta undrande, även om nyfikenheten var geniun. För att kunna ta hand om maskinen på ett vettigt sätt, måste man ju veta hur de fungerar. Jag har troligen fel på bensinpumpen, som jag nu vet att det är, aftersom det läcker luft vid ett membran av precis den typ som Guest beskriver. När jag trycker på blåsan på bränsleledningen bubblar det benisn vid den skarv där membranet sitter. Motorn går nämligen bra utan belastning, men stannar efter ett tag vid körning. Jag köper ett nytt membran av min lokala handlare, så kanske det ordnar sig. Tack igen för hjälpen. PS. Jag var väldigt nära att beställa en ny motor flera gånger, innan jag kollade priset: över 20 000:- för 10 hk! Löjligt. Jag ger den några timmars meckande och lite reservdelar till innan jag ger upp. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett problem med min 50 hkr Mariner, när den går på låg gas så tendenserar den att dö av soppa brist, men pumpar jag med handblåsan så kommer den igång igen! När jag har halv gas och uppåt så är det inga problem alls.. Vad kan detta vara för fel? //TY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Byt membran och kolla att det inte läcker in luft mellan bränslepump och tank. Trycket där är under atmosfärstryck. Spraya med 556 det brukar täta länge nog för en testkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...