Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Kenneth

Evinr 75 hk 84:a startar ej, inte ens m startgas,NYKÖPT

Rekommendera Poster

Gäst Kenneth

Hej har en Solvigg 18 m fast tank 70lit med kopparrör som bränsleledning och eftermonterat Quicksilver vattenfilter. Motorn går inte igång alls ! Startgas direkt in i spjällen och Choke- icke choke har testats. Den hostade till första sekunderna men sedan har det varit kört. det är gnistor på stiften och bränslepumpen verkar kliniskt ren. Kan det vara vatten i tanken ? det är 60 l av totalt 70 l kvar sedan i höstas. Nu har jag hällt i 1,0 lit förgasarsprit för att slåihjäl det ev vatten som finns i tanken. Tändstiften är fuktiga av bensin och det kom ut mycket svart bensin ur nedre cyl när jag hade stiftet ute, inte alls lika mycket ur de övre cyl! Jag dränerade även förgasar kopparna och ur den nedre verkade det komma en del svart microsmuts med den bensinen. En annan fråga om samma motor : Vad har det lilla röda vredet för funktion på chokepumpen ? Hur ska det normalt vara inställt;, längsmed chokecylindern ? Det bubblade lite bensin om packningen och vid det rödra vredet på choke pumpen vid första starförsöket! Jag är mycket tacksam för alla tips rörande detta objekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har haft liknande problem har jag resonerat ungefär som du. a) Det kommer bensin in i cylindrarna B) stiften ger gnista.. alltså borde det bli en smäll därinne..?? Återstår alltså att fråga sig: Är det verkligen för vått för att inte ens bensin i gasform skall explodera? Kommer gnistan verkligen när den skall - när trycket är som störst och bensinen är gas? Jag skulle börja med det senaste. Sitter tändkablarna i rätt ordning? Finns det anledning att tro att det är något fel hos det som alstrar gnistan? Jag är inte bekant med den aktuella motorn, men med få undantag fungerar de flesta likadant. Bensinen blir sällan så utspädd med föroreningar att den inte ens exploderar ibland, så jag skulle leta efter tändföljds- eller gnistproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg: apropå i gasform och kompression.. Har du kollat att det verkligen blir kompression i alla cylindrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla Mariner 9.9 gick inte heller att starta efter vintern. I mitt fall var det med mycket stor sannolikhet vatten i bensinen, men det försvann inte i brådrasket. Som jag skrev i ett inlägg om den, så fick jag dra mig svettig innan den startade i alla fall. Jag hällde 1/2 liter K-sprit i ca 12l bensin! Jag tömde ur ordentlig med besnin ur slangar och bensinfilter och torkade stiften ordentligt, men jag vet ju inte exakt vad som egentligen hjälpte. Håll oss underrättade så kan andra få hjälp av historien!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla röda vredet är helt enkelt bränsletillförsel på/av. Och det ska vara längs med chokecyl. dvs ska peka rakt ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth

Tackar då ska jag inte pilla på det mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth

Nu är felet fixat, det var svänghjulskilen som var mosad. en ny är på plats och motorn startade direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...