Kaus 0 Postad 5 Juni , 2008 Hej, jag har funderat på det här när man transporterar en båt med utombordare på trailer, i vilket läge är det bäst att ha motorn? 1. Nerfälld max = dålig markfrigång men mindre belasning på akterspegeln vid skak/rörelser. 2. Helt uppfälld = här blir rörelsekrafterna större i akterspegeln i och med ett större moment när riggen står mera utåt. 3. Mitt emellan? Om man har den helt eller delvis utfälld ska man då ha någon form av stöd mellan motor och akterspegel, har sett en del som kilar in en planka!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 5 Juni , 2008 Testa sökfunktionen så hittar du svaret på din fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 6 Juni , 2008 Ja det bästa är att hissa upp motorn så pass att Du får in en planka som säkert kläms fast! Använd INTE den fastmonterade spärren som alla båtmotorer har och som har motorn i högsta läget! Glöm inte att kolla markfrigången och att komma ihåg att hissa motorn före sjösättning. Belstningen på akterspegeln behöver Du inte bekymra Dig om, den är mångafaldigt större vid körning i sjön än på väg.... Om Du inte får sladd och kör i diket med motorn först då Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser