Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Kaus

Båtransport

Rekommendera Poster

Hej,

jag har funderat på det här när man transporterar en båt med utombordare på trailer, i vilket läge är det bäst att ha motorn?

1. Nerfälld max = dålig markfrigång men mindre belasning på akterspegeln vid skak/rörelser.

2. Helt uppfälld = här blir rörelsekrafterna större i akterspegeln i och med ett större moment när riggen står mera utåt.

3. Mitt emellan?

Om man har den helt eller delvis utfälld ska man då ha någon form av stöd mellan motor och akterspegel, har sett en del som kilar in en planka!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja det bästa är att hissa upp motorn så pass att Du får in en planka som säkert kläms fast! Använd INTE den fastmonterade spärren som alla båtmotorer har och som har motorn i högsta läget! Glöm inte att kolla markfrigången och att komma ihåg att hissa motorn före sjösättning.

Belstningen på akterspegeln behöver Du inte bekymra Dig om, den är mångafaldigt större vid körning i sjön än på väg.... Om Du inte får sladd och kör i diket med motorn först dåFlört

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...