Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst tomas

båtnamn

Rekommendera Poster

Gäst tomas

Hej köpte en 21 fots daycruiser(sea sprite 2100es) i fjolhöstas. Båten har inget namn, men jag tänkte döpa den. Tar gärna emot åsikter el förslag saker man bör tänka på vid namngivning av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benjamin

TITANIC klingar fint... :lol: glöm inte champanjeflaskan :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar namnet på den pensionerade FBI-agenten McCalebs båt i Michael Connelys deckarserie. The Following Sea. Namnet syftar på den där vågen som kommer smygande efter båten och som man lätt missar ända till den liksom lyfter båten framför sig... Låter litet lagom mystiskt och fantasieggande tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...Svallvågen, det låter ju inte alls poetiskt och fantasieggande...! Nej, jag tror inte alls att det var det han menade. Får nog gå hem och läsa McCalebs förklaring igen, men jag vill minnas att han menade sjögång akterifrån, en våg som man lätt kan misstolka som aktersvall, men som liksom smyger ikapp båten och överraskar den intet ont anande skepparen. Låter rätt fräckt i alla fall, tycker åtminstone jag, men smaken är ju som den är...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållidig [Hollidej] är ett av det vitsigaste namnen jag sett. Passar klockrent på de flesta båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min morbror hade en båt som hette Honett. En båt ska ju vara en hon, och detta var hans första båt. Alltså blev det Hon ett - Honett!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket tid och pengar du tänker lägga på din båt har har jag två förslag. 1: FIRST WIFE 2: SECOND WIFE Om jag själv skall döpa nån båt igen så blir det nog alternativ nr. 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag som anspelar på båttypen Daysea Då blir det ju en hon också vilket ju traditionen erfordrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska döpa min båt till KS (kärringstyrd). Dels för att jag är styrd av kärringar o för det andra så är ju båten styrd av en kärring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felicia, om du törs ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill återanvända båtens modellnamn så kanske detta skulle fungera.... Spiritea //Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte döpa henne till Underisen, eller Tjohopp... Usch, dom var lite sådär, men nu har man iaf. bidragit lite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fammo

ja tycker fido och egon e bäst. ja vet en taxibåtsägare som har två taxibåtar: minena och minandra. dom var väl bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Annica

Gungner (se Nordisk mytologi)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Annica

Kanske skall förklara närmare: Gungner var Odins spjut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Britney - ett namn som inte lämnar någon oberörd. Som att döpa båten till Barbii:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förslag: IngaLån SeaYou SoLong Ihamn eller PåGrund :-) eller Xpensive

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej så här gör jag när något skall namnges, oavsett om det är ett djur, en båt så funderar jag en hel del, tar alla namn, uttryck mm jag kommer på, skriver ner dem löpande på ett stort papper, sätter upp det på ett ställe man paserar eller på toaletten, löpande i denna process så stryks, läggs till namn. Sedan tillkommer naturligtvis var/hur i detta fallet, VAR på båten man vill/passar placera namnet och på villket sätt, limma, skruva osv, Sedan är det storleken på teckensnitten, villket typsnitt, laout, kostnader i material, göra själv mm Ps välj något du själv tycker om, eller förknippar med något, så blir du säker nöjd Vänliga Båthälsningar Suzz :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en enkel ceremoni där du döper din båt, typ härmed döper jag dig till...etc, sen MÅSTE du öppna en Champagne eller annat bubblande vin som du sprutar på båten och ner i vattnet för att blidka havsgudarna! Du måste spilla ner lite i sjön till havsfolket! Good luck PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Har tidigare haft en 16-fotare och nu köpt en 21-fotare.

Diskuterat detta med namn till båt med flera men inte fått nåt vettigt svar.

OK - det är upp till var och en att döpa sin båt oavsett storlek osv men....

Från vilken storlek är det mest vanligt att man ger sin båt ett namn??

Har det bara med storleken att göra?

Eller är det mest äldre träbåtar som döps?

Finns det 2007 några regler över huvud taget för döpning av båt?

Tacksam för svar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten-Upp klingar väl fint?smiley-laughing.gif\

 

Är själv i båtdöpartagen och får alla möjliga, fast mest omöjliga förslag till vår snipa, som tex Korken, Snippan, M.S.Korven, Tvålkoppen, Såssnipan m.fl... Annars har jag själv varit lite inne på Aquavit eller Aquamarin.  

 

Det där med att döpa båten är ju upp till var och en, men är man lite skrockfull så döper man! Första båten fick inget namn - motorn havererade. Andra båten fick inte heller något namn - och motorn rasade totalt. Tredje båten döptes och går helt felfritt. Nu har fjärde båten införskaffats och vi vågar inget annat än att ge även den ett namn..... smiley-foot-in-mouth.gif\ 

 

Senast ändrad av Tigern | 18 april 2007 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det finns någon sorts oskriven lag om båtnamn.

 

Namnet ska innehålla sju bokstäver, en för varje världshav.

I nödfall kan man lägga till en bokstav för båtens hemmavatten.

Det ska vara feminimt och sluta på a.

 

Arbetsbåtar kan ha manliga namn.

 

Vi gjorde en lång lista, vid en fest med båtfolk fick alla rösta på bästa namn. Ganska kul men mycket varierande namn. Kom ihåg att göra det tidigt på kvällen för att få seriösa förslag.

 

Efter många funderingar blev kompromissen: Bonazera

 

Mvh. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...