Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rikardz

Hur funkar det i gästhamnar?

Rekommendera Poster

En enkel fråga från en total novis! Jag ska köra min nyinköpta båt från Helsingborg till Falsterbo och på vägen tänker vi stanna till en natt vid en gästhamn.

Hur går det till när man lägger till vid en gästhamn? Hur vet man villka platser som är lediga?

Tacksam för övriga tipps om hur man undviker att uppfattas som ett totalt pucko när man lägger till! Flört

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om gästhamnen i fråga har specifika platser i form av y-bommar eller så så ser man att en plats är ledig genom att där inte ligger någon båt.Flört

Många gästhamnar har dock inte så tydligt utmärkta platser utan man får hitta en lucka och knö sig in. Vad gäller bedömningsfrågan: får jag plats här eller inte så är jag rädd att jag har ganska svårt för att bedömma det själv. Jag brukar fråga folket på båtarna jag tänker klämma mig in emellan: kommer jag in här eller? Genom att göra detta utgår jag kallt från att människorna jag frågar har mer erfarenhet / Bättre omdömme än mig, vilket möjligen kan vara en chansning. Men skall sanningen fram hände väl detta mest den första säsongen.

Vad gäller tillägningen beter sig de flesta som totala puckon allt som oftast i den situationen så det är bara att bita i det sura äpplet och skämma ut sig. Något skoj skall väl de som redan är tryggt förtöjda ha att titta på. Skrattande

Ta det bra lugnt så att eventuella tabbar inte leder till skadade båtar eller ännu värre, skadade människor. Min erfarenhet från mitt första år (2002) är att folk är mycket förstående för nybörjarfumlighet. Jag misstänker att den förståelsen minskar drastiskt om man ränner in i deras ögonsten i 20 knop dock.



Senast ändrad av Uffe70 | 04 juni 2008 | 12:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då är det väl bara att fummla på då! Får väl öva lite fickparkering i hemmahamnen...

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär halvvägs ligger lomma hamn där du borde kunna finna gästplats.

Jag skulle först ringt dem och meddelat att jag planerar att komma och om de kan anvisa mig plats. Telefonnummer hittar du här; http://www.lbs.nu/Kansli.htm

Blir det någon annan hamn så skulle jag valt en plats där det inte finns några linor vare sig på boj eller stolpar eller bommar (beroende på vad hamnen har). Gå iland och försök hitta ett hamnkontor och anmäl att du kommit och fråga om det är ok att du ligger där du ligger.

Många hamnar har idag röda eller gröna skyltar på bryggan mot vattnet vid/i platsen. Finns det så förenklar det avsevärt.

Låg fart och ordentligt med fendrar gör att risken att uppfattas som ett pucko minskar högst dramatiskt.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zanata skrev: Låg fart och ordentligt med fendrar gör att risken att uppfattas som ett pucko minskar högst dramatiskt Jag skulle vilja lägga till - en ordentlig genomgång av strategi och vem som gör vad i lugn och ro innan ni kör in på plats brukar göra skillnaden mellan snygg, smidig tilläggning och pinsam flopp. Låt båten driva, eller ta en extra sväng medeans ni funderar. Det är inte bråttom. Kolla varifrån det blåser eller strömmar och försök uppskatta hur båten kommer att driva. Styr in från lovart, ta ut svängarna ordentlig. Kolla om aktern vrider vid backning. Låg fart är naturligtvis bra. Men för låg fart gör båten känsligare för avdrift vid hård vind. Och som sagt, ha allt klart, fendrar, linor och båtshake.

 

Senast ändrad av Eilean | 04 juni 2008 | 17:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var inte rädd för att be om hjälp för att bära av och ta emot båten ifrån de som ligger runt omkring, i synnerhet om det är lite trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten petitess i sammanhanget, Falsterbo har ingen hamn..... Fast du kanske tänkte ligga för ankare Skrattande Däremot finns det fina hamnar i Falsterbokanalen och i Skanör och då är det inte så långt till Falsterbo. I båda hamnarna finns det cyklar som du kan låna.

I Falsterbokanalens hamn skall du leta efter grön-markerade platser och jag tror att det är lika i Skanör.

Välkommen hit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du kanske har fått alla svar du behöver redan. Jag kanske är övertydlig... men skit samma.

När man går in i gästhamn får man vara beredd på att det inte finns plats och man får fortsätta till näst. Var inte ute i sista stund. Oftast brukar hamnvärdarna fixa plats om man är desperat.

Men här är lite info att det finns några hamnar man kan lägga till i:

Ven (inte helt fel)  3 hamnar
- kyrkbacken 100 gästplatser
- norreborg 30 gästplastser
- bäckviken 27 gästplatser

Ålabordarna 10 gästplatser
Borstahusen 10 gästplatser
Landskrona, lundåkrahamnen 30 gästplatser
Landskrona, lustbåtshamnen  15 gästplatser
Runt Barsebäck, Lomma, Klagshamn får man plats hos dem som är ute. Hamnkapten vet vilka platser som gäller

Malmös hamnar har också gästplatser där det är ledigt (hos båtplatsägarna). Har man tur hittar man plats, men kom inte alltför sent.... Alla nr i en salig röra: 040-152024, 0705 725243, 040-160430, 0703-40 1918, 040-468284, 040-641 1015
I Höllviken och Skanör är det också knivigt... men man kan ringa innan och förvarna att man kommer. Skanör 040-471188, Höllviken 040-453492

Hoppas att ni hittar en lugn hamn! Det är ju mina trakter.... CAT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vhf ropar du bara en 10 minuter innan att du e på väg in så möter de upp dig någonstans vid en ledig plats, annars tar du bara en som e ledig och går upp till hamnkontpret o talar om att de e där. det värsta som kan hända e att du får flytta dig.

 

carro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...