Jump to content
Monday 04 November 2024
Nyborjare

Mv-Marin fc 6600 någon ?

Recommended Posts

2 timmar sedan skrev Rosu:

Da er døren på plass

received_5281388065288619.jpeg

received_591462152382521.jpeg

Snyggt! Jag blir sugen på att göra samma lösning jag med. Alltid kul med inspiration för hur båten ska uppgraderas 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bjuder på en nulägesbild - fin dag på Värmdö i Stockholms skärgård 😊☀️
 

 

0E4D90C8-65CA-4B30-B5F8-4A9B0CD214AE.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Rosu:

Da er døren på plass

received_5281388065288619.jpeg

received_591462152382521.jpeg

Dagens prosjekt

20220722_114817.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-05-17 vid 22:49 skrev peha:

Ja, det är lugnt... :) jag finns dock kvar även om det varit långt mellan inloggningarna. Håller just nu på med en ankarspelsinstallation vilket innebär lite eljobb. Ett (enkelt) kopplingsschema finns väl i medföljande manualen som jag inte har framför mig just nu men det kanske är nåt mer detaljerat du söker.. och det kanske har löst sig den gångna månaden?

Hoppas du finns kvar.. skulle behöva kopplingsschema jag med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Klas76:

Hoppas du finns kvar.. skulle behöva kopplingsschema jag med.

Hej, här är schemat ur manualen till min båt (årsmodell 2007), hoppas det hjälper!

//Per

 

20210425_185548.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Råkade ut för en "incident" med vattenpumpen, nippeln vid utflödet gick av och det hann pumpas ut en hel del vatten, det går fort, innan jag upptäckte det. Gjorde en nödlösning med silvertejp eftersom vi skulle vara ute några dagar... När jag kollade pumpen visade sig att det är en Shurflo, en kvalitetspump som fortfarande är vanliga med tillgängliga reservdelar. Hade varit lätt att åtgärda om man haft en reservnippel i båten (kostar ~40 kronor), sitter en rak vid utflödet och en vinklad på insidan.  

 

Nu är det iaf fixat och det finns en reservnippel i båten. Jag köpte på Rinab.nu, men de finns på flera ställen. En i reserv i båten är alltså ett tips... :) 

//Per

 

 

 

rinab_nippel.JPG

Edited by peha

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-22 vid 12:30 skrev Rosu:

Dagens prosjekt

20220722_114817.jpg

Fikk montert 60 watts solcellepanel på takluka før vinteren kom

314025377_351509347178738_9018102212315030001_n.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-11 vid 10:33 skrev Rosu:

Fikk montert 60 watts solcellepanel på takluka før vinteren kom

314025377_351509347178738_9018102212315030001_n.jpg

Siste prosjekt med montering av Lowrance Elite 9 TS med NMEA2000 nettverk og Suzuki engine interfaceimage.thumb.png.e9ebb32e19d9096a11e8673c479e52f3.png

image.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg lurer på hvilket bensinforbuk(bränsleförbrukning) dere har på båten?

 

Greit å sammenligne mellom forskjellige motorstørrelser og hva som er optimalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Rosu:

Hei!

 

Jeg lurer på hvilket bensinforbuk(bränsleförbrukning) dere har på båten?

 

Greit å sammenligne mellom forskjellige motorstørrelser og hva som er optimalt.

På min sitter det en Suzuki DF150 och förbrukningen kan naturligtvis variera men på längre sträckor och över tid, t.ex. en vecka i skärgården från Uppsala och tillbaka med båt lastad för semestertripp, två vuxna och två barn (numera endast två vuxna), har jag flera gånger mätt upp 1,3 liter/nm i genomsnittlig förbrukning över ca 3-400 sjömil. Jag har också en Lowrance GPS med motordata och försöker köra ekonomiskt, brukar innebära en marschfart på ca 24 knop och/eller 4400 varv. I marschfart drar den ungefär 1,2 - 1,3 liter/nm i snitt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev peha:

På min sitter det en Suzuki DF150 och förbrukningen kan naturligtvis variera men på längre sträckor och över tid, t.ex. en vecka i skärgården från Uppsala och tillbaka med båt lastad för semestertripp, två vuxna och två barn (numera endast två vuxna), har jag flera gånger mätt upp 1,3 liter/nm i genomsnittlig förbrukning över ca 3-400 sjömil. Jag har också en Lowrance GPS med motordata och försöker köra ekonomiskt, brukar innebära en marschfart på ca 24 knop och/eller 4400 varv. I marschfart drar den ungefär 1,2 - 1,3 liter/nm i snitt.

Da er det hvertfall ganske likt forbruk på DF150 og DF175. Jeg kjører marschfart på 22 knop, da ca 4000 o/min. Forbruk ligger på 27 liter i timen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Rosu:

Da er det hvertfall ganske likt forbruk på DF150 og DF175. Jeg kjører marschfart på 22 knop, da ca 4000 o/min. Forbruk ligger på 27 liter i timen.

Ja, DF175 är ju i stort samma konstruktion som DF150 så de borde ligga ungefär lika. Skillnaden i varvtal beror sannolikt på att en annan propeller ger samma prestanda på lite lägre varv med den starkare motorn. Skulle jag tro... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagens projekt: byta gamla solpanelen (37 W) till en ny på 100W. Valde att sätta fast den med Sika 591 istället för att skruva. Funkade bra 🙂IMG_1010.thumb.jpg.26f2c8877f8f2080d429ab3b82feee20.jpgIMG_1011.thumb.jpg.139b79c7d5ad9f47a05ab10415e265b0.jpgIMG_1014.thumb.jpg.05f5b380a415caa476be84f2a2225d05.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilken type bogpropell det er på denne båten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som vet var jag kan köpa ett nytt lock till manuella toa-tömningen? Mitt gick sönder i vintras.

 

Har varit runt på några båtaffärer men ingen vet var det går att få tag på.

IMG_0696.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev EgoDrama:

Är det någon som vet var jag kan köpa ett nytt lock till manuella toa-tömningen? Mitt gick sönder i vintras.

 

Har varit runt på några båtaffärer men ingen vet var det går att få tag på.

Hej,

Jag köpte ett nytt sånt häromåret på Hjertmans, finns i standardsortimentet här   Däcksplatta Plastimo länspump (hjertmans.se)

 

Visserligen måste man köpa med "bälgarna" också så jag passade på att byta dem men om man inte måste så kanske man ska låta bli det bytet, det var trixigare än jag trodde att få tillbaka skruvarna på plats (mycket krypande "i djupet" blev det 😄). 

Edited by peha
Korrigerad weblänk
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev peha:

Hej,

Jag köpte ett nytt sånt häromåret på Hjertmans, finns i standardsortimentet här   Däcksplatta Plastimo länspump (hjertmans.se)

 

Visserligen måste man köpa med "bälgarna" också så jag passade på att byta dem men om man inte måste så kanske man ska låta bli det bytet, det var trixigare än jag trodde att få tillbaka skruvarna på plats (mycket krypande "i djupet" blev det 😄). 

Ser att enbart locket går att köpa på ett antal ställen, googla på "Plastimo 12611" så hittar du det för en hundralapp.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev peha:

Ser att enbart locket går att köpa på ett antal ställen, googla på "Plastimo 12611" så hittar du det för en hundralapp.

Stort tack! 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, ny i forumet men ägare till en fin MV Marin 6600 sedan 6 år tillbaka. 
 

Letar nu ny motor och undrar om det är någon som vet ifall Suzuki-modellerna sitter med en L(20”)-rigg eller XL(25”). 
 

Tack på förhand. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-01-11 vid 23:12 skrev Merhaba:

Letar nu ny motor och undrar om det är någon som vet ifall Suzuki-modellerna sitter med en L(20”)-rigg eller XL(25”). 
 

 

Hej, intressant med motorbyte, förr eller senare är det väl dags för mig också... När jag tittar på min motorskylt (ett foto, nu står den i snön under presenning) för DF150 2007 framgår det inte om det är L eller XL, står bara DF150, tror det innebär L... Om man tittar på annonser på Nettivene (finsk sajt med ett antal 6600) står det att MV 6600 ska ha Long rig. Den enda MVn med Suzuki har det men de som är utrustade med Mercury har XL-rig. Bruksanvisningen till 6600 specificerar inget. Lite kneptigt. Tolkar det som att du inte har Suzuki idag men sneglar på att byta till en sån.
 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har du kommit fram till samma sak i din efterforskning som jag, går ej att få fram någonstans vilken storlek det ska vara. 😅

Hänger idag en Suzuki DF140 2006 som drabbats av det tydligen (ö)kända problemet då motorblocket rostar sönder.

Tydligen en konstruktionsmiss av Suzuki gjorda på 115-140-blocken på årsmodellerna där i mitten av 00-talet.

 

Har nu mätt motor samt båt. Akterspegeln mäter 60cm på höjden och riggen på motorn ser ut att mäta detsamma.

Därav så tyder allt på att det är en XL-rigg.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt siste prosjekt, montere en eldre overhalt Wallas, synes det ble bra 🙂

423221580_927844181901399_4893626938966921151_n.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Har nyligen sålt min MV Marin 5400 HT och har under en längre tid kikat på en 6600 FC och jag tror det skulle bli en bra uppgradering. 

 

Lyckades hitta denna grupp och tänkte kolla om det är någon som går i säljtankar?
 

Kontakta mig då gärna via PM (hoppas ok att skriva här)

 

Ha det fint!

 

mvh,

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...